برای شرکت های اینترنتی آمریکایی بازار چین یک شکست تمام عیار محسوب می شود چرا که بسیاری از مردم انتظار داشتند که شرکت های آمریکایی نظیر فیس بوک و توییتر با استفاده از تکنولوژی های نوین موفق شوند سرانجام کنترل سنگین دولت چین روی اینترنت را از بین برده و حضور فعالی در این کشور قدرتمند آسیایی داشته باشند. این در حالی است که این روزها شرکت های آمریکایی فعال در بازار تکنولوژی چین همکاری نزدیکی با پکن و نهادهای امنیتی آن دارند.
در همین راستا شرکت یاهو اطلاعات مربوط به فعالان دموکراسی خواه چینی را در اختیار دولت این کشور قرار می دهد که این موضوع منجر به زندانی شدن تعداد زیادی از این افراد شده است. شرکت مایکروسافت وبلاگ مایکل آنتی، فعال آزادیخواه رسانه ای را تعطیل کرده و در نهایت گوگل نیز به درخواست مقامات دولت چین نتایج جست وجوهایی را که از نظر پکن حساسیت برانگیز است سانسور می کند.
در سال 2009 میلادی دسترسی به شبکه اجتماعی فیس بوک در چین مسدود شده و اپلیکیشن اشتراک عکس اینستاگرام که در مالکیت فیس بوک است نیز در سال 2014 به دستور مقامات چینی فیلتر شد. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه فناوری اطلاعات فعالیت آزادانه شرکت های اینترنتی آمریکایی در چین را رویایی دست نیافتنی قلمداد می کردند، اما این روزها به نظر می رسد حضور رسمی فیس بوک در چین امری محتمل به نظر می رسد. در همین رابطه مارک زوکربرگ، بنیان گذار و مدیر اجرایی فیس بوک اخیرا از تمایل خود برای ورود به چین و حضور رسمی محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان در این کشور خبر داد.
ابراز تمایل زوکربرگ در شرایطی صورت می گیرد که افراد نزدیک به این شرکت معتقدند حضور فیس بوک در چین بسیار محتمل بوده و فقط جدول زمانبندی آن باید مشخص شود. شایان ذکر است که مدیران شرکت فیس بوک از هرگونه اظهارنظر در مورد حضور این شبکه اجتماعی در چین خود داری کردند و این در حالی است که مدیر اجرایی فیس بوک سال گذشته طی سخنانی گفته بود که متصل کردن تمام مردم جهان به یکدیگر بدون حضور در پرجمعیت ترین کشور دنیا امکان پذیر نخواهد بود.