صنعت هتلداری و پرداختن به آن یکی از اولویتهای مهم برای اغلب کشورهای دنیا مخصوصا کشورهایی است که جاذبههای گردشگری و توریستی دارند اما در این بین ایران بهرغم وجود سالانه هزاران نفر توریست و مسافر، هتلهای شایستهای ندارد و معدود هتلهایی هم که در حال فعالیت هستند بهصورت خطی و با خدمات تکراری از مسافران میزبانی میکنند که یکی از مهمترین مشکلات مربوط به صنعت گردشگری امروز، همین وضعیت نامناسب هتلهای کشور است.
محمدرضا اورمزدی یکی از استاتید استاد رشته هتلداری دانشگاههای مازندران و گیلان در این باره میگوید: توسعه و ارتقای صنعت هتلداری درکشور نیازمند سرمایهگذاری مناسب، تبلیغات جهانی، استانداردسازی خدمات و ساختار فیزیکی هتلها، آموزش و توانمندسازی نیروها، مدیریتبرند و برندسازی واستراتژی بازارسازی و بازارداری است.
وی افزود: در کشورهای موفق در صنعت گردشگری و هتلداری، هتلهای زنجیرهای وجود دارد که نام آنها در این صنعت بهعنوان برند مطرح شده است. اینگونه هتلها، امکانات و سرویسهای خاص و مشابهی را به مشتریان خود ارائه میدهند که شامل تجهیزات و امکانات رفاهی، تنوع پذیرایی، نیروی انسانی و غیره است. وی با بیان اینکه برند در صنعت گردشگری و هتلداری در دنیا آنچنان اهمیت دارد که برای زیرساخت و تبلیغات آن تا میلیاردها دلار هزینه میکنند، گفت: کشورهای هندوستان، امارات متحده عربی، مالزی، تایلند، ترکیه، چین، بنگلادش و استرالیا هر کدام برای ساخت چند برند ملی سرمایهگذاری هنگفتی کردند. بهعنوان مثال تایلند سرزمین لبخندها و استرالیا با برند سرزمین کانگروها مشهور است.
ما هم در این کلاف به شما پیشنهاد میدهیم که روی طراحی و ساخت هتلهای لوکس با خدمات متفاوت یا هتلهای زنجیرهای سرمایهگذاری کنید، این پیشنهاد در حالی است که ایران حدود یک میلیون و ۲۰۰ تپه و150 هزار اثر تاریخی و منابع متنوع طبیعی دارد و جزو 10 کشور اول دارای جاذبههای توریستی دنیا و پنج کشور اول در زمینه تنوع و جذابیت اکوتوریسم دنیا به شمار میآید.