خبرگزاري رويترز اعلام کرد: شرکتهاي خودروسازي جهان بر سر تصاحب بازار چين که بزرگترين بازار خودروهاي مجهز به فناوريهاي ارتباطي در جهان است، با يکديگر رقابت ميکنند. به گزارش ايرنا به نقل از رويترز، شرکت «فوردموتور» آمريکا ميخواهد با کمک شرکت هلدينگ اينترنتي «تنسنت» چين برنامه نرمافزاري معروف چت خود براي خودروهاي اين شرکت را براي بازار چين بهبود بخشد. رقيباني از جمله شرکتهاي «دايملر» آلمان و «نيسانموتور» ژاپن نيز در فکر اين هستند که براي بازار چين، خودروهاي خود را مجهز به برنامههاي تلفن همراه به صورت هندزفري (بدون نياز به استفاده از دست) کنند. آنها ميکوشند تا راهي براي ايمني بيشتر رانندگان اين نوع خودروها بيابند.
چين بيشترين شمار کاربران تلفنهاي هوشمند در جهان را دارد. «ويچت» با دارا بودن حدودا نيم ميليارد کاربر فعال در ماه، پرطرفدارترين نرمافزار چت (گپوگفت) در چين است. براي غولهاي فناوري جهان از جمله شرکت گوگل و اپل، خودرو به يک ميدان رقابت جديد تبديل شده است. آنها در پي توسعه بازاري هستند که در آن رانندگان ميخواهند حتي در جاده نيز آنلاين (برخط) باشند. چين به عنوان بازاري که خريداران خودروی آن، پيشگامان نسلي هستند که بيش از آنکه در مورد موتور خودرو بدانند، با فناوريهاي ارتباطي عجين هستند، ميتواند خط مقدم اين ميدان نبرد باشد.
ديويد هيونگ، مهندس ارشدي که واحد خدمات فورد در منطقه آسيا پاسيفيک را اداره ميکند به رويترز گفت: مردم ميخواهند در تماس باشند، مطلع باشند و تمام مدت حتي زماني که در حال رانندگي هستند، تفريح کنند. وي افزود: شرکت «فورد» سرگرم گفتوگو با شرکت «تنسنت» در مورد کار گذاشتن برنامههاي نرمافزاري در داخل خودرو است. هرچند شرکت «تنسنت» از گفتوگو با رويترز در اين زمينه خودداري کرد. هيوانگ گفت: رانندگان تلفنهايشان را به سيستم نرمافزاري خودرو وصل و کارکردهاي ويژه وبچت را کنترل کنند. اين کارکردها توسط شرکت «تنسنت» انتخاب ميشوند و ايمني آنها توسط شرکت فورد تضمين ميشود.