یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

فعالیت همزمان بیش از 300 هواپیما، برنامه سفری ثابت به تمام قاره های جهان و ارائه فهرست قیمتی متفاوت برای پروازهای ارتباطی، این تنها بخشی از برنامه ریزی های شرکت های هواپیمایی منطقه برای به دست آوردن بزرگ ترین بازار مسافران هوایی در جهان را می سازد. 

رقابت با خارجی ها با کمک رقبای داخلی

منابع قابل توجه به دست آمده از محل فروش نفت باعث شده کشورهای حاشیه خلیج فارس در طول سال های گذشته به درآمد سرانه قابل توجهی دست پیدا کنند و نیاز به سرمایه گذاری در عرصه های جدید اقتصادی راه ورود برخی از شرکت های فعال در این کشورها به عرصه های جهانی را باز کرده است.

در این بین حضور در بازارهای بین المللی هوایی یکی از اصلی ترین راهبردهای بلندمدت این کشورها را به وجود می آورد؛ شرکت هایی که در زمان نبود ایران در عرصه جهانی جای پای خود را سفت کرده اند و با خرید تعداد زیادی از هواپیماهای جدید عملاً خود را به عنوان بـزرگ تـریـن رقبا برای ایرلاین های آمریکایی و اروپایی مطرح کرده اند. شرکت هایی مانند امارات ایر، قطر ایرویز، اتحاد و حتی ترکیش ایرلاینز در طول سال های گذشته موفق شده اند تعداد هواپیماهای فعال خود را به بیش از 300 هواپیما برسانند و از این طریق گشایشی جدی در بازارهای منطقه ای و حتی جهانی به دست آورند. بالا رفتن تعداد هواپیماهای این شرکت ها گزینه دیگری را نیز پیش روی آنها قرار داده و آن کاهش قابل توجه قیمت بلیت برای به دست آوردن حداکثر مسافران هوایی در منطقه است.

در چنین فضایی ایرلاین های ایرانی تلاش می کنند پس از لغو تحریم ها یک بار دیگر بازار از دست رفته خود در طول این سال ها را پس بگیرند و این امر قطعاً پیش نیازهای بسیار بزرگی را طلب می کند. در کنار برنامه ریزی برای خرید هواپیماهای جدید که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تعداد آنها در طول سال های آینده باید به بیش از 500 فروند هواپیمای فعال برسد، افزایش گزینه ها و خدماتی که به مسافران ایرانی داده می شود نیز یکی از اصلی ترین مسائلی است که می تواند در آینده برای ایرلاین های ایرانی به شدت مثبت باشد. یکی از این راهبردها که به نظر می رسد ایرلاین ها برای اجرای آن به توافق رسیده اند، ارائه خدمات مشترک به مسافران ایرانی است؛ موضوعی که در سفرهای اربعین کلید خورده و احتمالا در آینده نیز کارایی خود را حفظ خواهد کرد.

در طول روزهای گذشته یکی از مسائلی که درباره آن بحث هایی مطرح شده بود، افزایش قابل توجه ترافیک سفر به سمت نجف بود؛ موضوعی که باعث شد به دلیل جابه جایی برخی از زمان های پرواز تعدادی از مسافران جا بمانند و در پاسخ ایرلاین ها اعلام کردند با پشتیبانی از یکدیگر مسافران را در برنامه های پروازی بعدی خود جای خواهند داد. اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره چگونگی اجرای این برنامه گفت: طبق قرارداد منعقد شده بین ایرلاین ها برای ایام اربعین، زائران جا مانده از پرواز می توانند از ظرفیت سایر شرکت های هواپیمایی ایرانی به صورت رایگان استفاده کنند.

همکاری ایرلاین ها در سایه حمایت دولت

این همراهی ایرلاین های داخلی امیدها برای بازپس گیری بخشی از بازار بین المللی را افزایش داده است. موضوعی که البته پیش شرط هایی جدی خواهد داشت؛ علی رضا بحیرایی، کارشناس صنعت هواپیمایی در گفت وگو با «فرصت امروز» در این رابطه اظهار کرد: موقعیت خاص جغرافیایی ایران باعث شده این کشور در طول تاریخ به عنوان پل ارتباطی اصلی میان کشورهای غرب و شرق مطرح شود و از این رو ایرلاین های ایرانی شانس بالایی برای خودنمایی در این بازار خواهند داشت.

به گفته وی، چند دهه قبل و در زمانی که ناوگان ایران ایر به استانداردهای جهان نزدیک بود، این شرکت پروازهای گسترده ای به نقاط مختلف جهان داشت و بخش قابل توجهی از بازار را در دست خود گرفته بود اما در طول این سال ها به دلیل نبود ایرلاین های ایرانی، سهم قابل توجهی از بازار به شرکت های هواپیمایی منطقه رسیده است.

بحیرایی با بیان اینکه همراهی ایرلاین های ایرانی و البته سیاست های حمایتی دولتی می تواند در این زمینه برای ایران بسیار راهگشا باشد، تأکید کرد: در صورتی که هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران به ناوگان اضافه شود ما بار دیگر توان برقراری مسیرهای جدید پروازی را خواهیم داشت و در چنین فضایی ایرلاین های ایرانی می توانند به خوبی از یکدیگر پشتیبانی کنند. در صورت به وجود آمدن این فضا نه تنها در منطقه که حتی در به دست آوردن پروازهای طولانی در قاره آمریکا نیز دست بالا برای ایران خواهد بود.

محمد بشارتی، کارشناس صنعت هواپیمایی نیز در گفت وگو با «فرصت امروز» اظهار کرد: شرکت های هواپیمایی منطقه با دستیابی به منابع مالی گسترده توانسته اند سهم قابل توجهی از پروازهای منطقه ای را به دست آورند و ما باید تلاش کنیم در چارچوب فرصت های به وجود آمده خلأ سال های قبل را جبران کنیم.

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از شرکت های هواپیمایی ایرانی اظهار کرد: شرکت های ما در سال های قبل به دلیل تحریم های بین المللی فشارهای زیادی متحمل شده اند و اگر بنا باشد به عرصه بین المللی بازگردند قطعاً نیاز به آن خواهد بود که بدون فشار اقتصادی و با حمایت های مالی کار خود را از سر بگیرند، موضوعی که می توان به اجرای آن در آینده نزدیک امیدوار بود.

در شرایطی که تعداد کل هواپیماهای فعال در ایران حتی در قیاس با یکی از شرکت های هواپیمایی فعال در منطقه نیز عدد پایین تری را نشان می دهد قطعاً نمی توان انتظار داشت بازاری که در طول این سال ها از دست رفته به راحتی بازگردد. اما با نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای جدید و البته همراهی ایرلاین های داخلی با یکدیگر که جدیدترین نمود بیرونی آن در جریان سفرهای اربعین و ارائه خدمات مشترک به مسافران دیده شد، می توان انتظار داشت دوران سخت گذشته به پایان خود نزدیک شود.

ارتباط با نویسنده : j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/f41K6rwP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه