اجرای برجام و لغو قطعی تحریم ها باعث شده مقامات ایرانی در قیاس با سال های گذشته نه تنها برای جذب سرمایه گذاران بین المللی اقدام به دادن امتیازهای متعدد نکنند که حتی با توجه به رقابت گسترده ای که میان این سرمایه گذاران به وجود آمده نسبت به ورود آنها شرط هایی بزرگ و مهم تعیین کنند.
حضور مقامات ارشد سیاسی کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس در ایران و مذاکرات آنها برای دریافت امتیاز سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی کشور باعث شده وزارت راه وشهرسازی ایران نسبت به تصمیماتی که در پروژه های کلان خود می گیرد بسیاری از مزیت ها و اختیارات داخلی را لحاظ کند. در این بین استفاده از توان سرمایه گذاران و پیمانکاران ایرانی که در طول این سال ها با مشقت های زیاد پروژه های عمرانی کشور را به پیش برده اند، برای حضور در طرح های آتی اصلی ترین اولویت محسوب می شوند.
دولت تلاش کرده در طول این ماه ها با استفاده از ابزارهای مالی که در اختیار داشته بدهی های معوق خود به پیمانکاران را پرداخت کند و از سوی دیگر در قالب چانه زنی های بین المللی این سرمایه گذاران را در پروژه هایی که خارجی ها در آن حضور خواهند داشت وارد کند. اصلی ترین حوزه در این بین، پروژه های راهسازی بزرگ هستند که می توانند با استفاده از فناوری های روز که سرمایه گذاران خارجی وارد ایران می کنند، ساخته شده و در این بین توان داخلی را نیز لحاظ کنند.
وزیر راه و شهرسازی چندی قبل رسما اعلام کرد یکی از اصلی ترین شرط های ایران برای ورود سرمایه گذاران خارجی، مشارکت آنها با طرف های داخلی خواهد بود تا به این ترتیب هم دانش روز به داخل کشور انتقال پیدا کند و هم طرح های بزرگ با حضور طرف های ایرانی پی گرفته شود.
تجربه قطعه اول آزادراه تهران- شمال ثابت کرد در صورت اعتماد به طرف های داخلی و ورود آنها به پروژه های بزرگ، می توان انتظار داشت این طرح ها با سرعت بیشتری پیگیری شود. صحبت از تکمیل این قطعه از مهم ترین آزادراه ملی ایران در حالی تا بهار سال آینده مطرح شده که پیش از این پیمانکاران خارجی برای سال ها نتوانسته بودند راه را برای تکمیل این پروژه باز کنند. حالا و به دنبال این تجربه موفق به نظر می رسد وزارت راه برنامه ریزی کرده تا در تکمیل پروژه های آینده نیز از امتیاز پیمانکاران داخلی بهره ای بزرگ ببرد.
توان پیمانکاران داخلی با فناوری های روز تکمیل می شود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور معتقد است در صورتی که کنسرسیومی از پیمانکاران خارجی و داخلی در پروژه های بزرگ حمل و نقل شکل بگیرد، می توان انتظار داشت بخشی از این طرح های مهم در آینده نزدیک به بهره برداری کامل برسد.
علی نورزاد در گفت وگو با «فرصت امروز» اظهار کرد: در طول این ماه ها مذاکرات گسترده ای با سرمایه گذاران خارجی که در پروژه های بزرگ ایران برنامه ریزی هایی کلان دارند، انجام گرفته که بخشی از آنها نهایی شده و بخش دیگر می تواند در آینده ای نزدیک اجرایی شود. در دل این مذاکرات آنچه بیشترین اهمیت را دارد، چگونگی استفاده از توان پیمانکاران ایرانی در این طرح ها خواهد بود. در طرح هایی مانند راه آهن قزوین - رشت، مذاکرات برای شکل گیری کنسرسیوم میان شرکت های داخلی و خارجی آغاز شده و امیدواریم این روند در دیگر طرح ها نیز تداوم یابد. این توصیه ما به بسیاری از سرمایه گذاران بوده و شرکت ساخت نسبت به اجرایی شدن برنامه های اینچنینی نگاهی مثبت دارد.
به گفته وی با توجه به پیشنهاداتی که وزارت راه و شهرسازی نهایی کرده، سرمایه گذاران خارجی در قالب طرح هایی مشترک با پیمانکاران داخلی می توانند از یک سو اهداف مدنظر ایران را اجرایی کنند و از سوی دیگر در طرح هایی که خود برای آنها برنامه ریزی کرده اند، به شکل قطعی ورود کنند. استفاده از توان داخلی و پیشبرد اهداف کلان کشور از چند منظر متفاوت موضوعی است که محمود رستم افشار، عضو هیأت مدیره شرکت پیمانکاری در گفت وگو با «فرصت امروز» بر آن تاکید می کند.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت سرمایه گذاری خارجی ها در جاده های کشور با توجه به حضور پیمانکاران داخلی چطور ارزیابی می شود، اعلام کرد: خوشبختانه ما در ایران پیمانکاران و سرمایه گذاران قوی ای داریم و آنها توانسته اند در طول سال های گذشته اقداماتی جدی انجام دهند ولی به دلیل برخی مشکلات و محدودیت ها هنوز آن طور که باید نقش آنها به طور کامل مشخص نشده است. به اعتقاد وی، حضور سرمایه گذاران خارجی و برقراری قرارداد های بین المللی میان آنها با طرف های ایرانی می تواند بستری بسیار مناسب برای ورود فناوری های نوین به کشور و تکمیل پروژه های بزرگ به وجود آورد.
افشار خاطرنشان کرد: رسیدن راه سازی ایران به استاندارد های بین المللی و تکمیل شدن طرح های نیمه تمام کشور نیاز به سرمایه گذاری کلانی دارد که قطعا حضور خارجی ها می تواند بخشی از آن را تسهیل کند. در صورتی که این حضور با همکاری و مشارکت طرف های ایرانی انجام گیرد، می توان به نتیجه بخش شدن آن امید زیادی بست.
هرچند برای شکل گیری همکاری های دو و چند طرفه میان طرف های ایرانی و سرمایه گذاران خارجی نیاز به برداشته شدن موانع موجود و اخذ مجوزهای لازم است اما آنچه بیشترین اهمیت را دارد نگاه مثبت دولتی به اجرایی شدن برنامه های اینچنینی است. در صورتی که این نگاه مثبت به برداشته شدن برخی موانع قانونی و تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران همراه شود، می توان انتظار داشت در آینده تحولاتی جدی تامین مالی طرح های عمرانی ایران را در بر گیرد.
ارتباط با نویسنده : j.hashemi1992@gmail.com
راههای کشور کنسرسیومی ساخته میشود
مشارکت با پیمانکار ایرانی شرط اصلی ورود خارجیها
اجرای برجام و لغو قطعی تحریمها باعث شده مقامات ایرانی در قیاس با سالهای گذشته نهتنها برای جذب سرمایهگذاران بینالمللی اقدام به دادن امتیازهای متعدد نکنند که حتی با توجه به رقابت گستردهای که میان این سرمایهگذاران به وجود آمده نسبت به ورود آنها شرطهایی بزرگ و مهم تعیین کنند.
حضور مقامات ارشد سیاسی کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس در ایران و مذاکرات آنها برای دریافت امتیاز سرمایهگذاری در پروژههای زیرساختی کشور باعث شده وزارت راهوشهرسازی ایران نسبت به تصمیماتی که در پروژههای کلان خود میگیرد بسیاری از مزیتها و اختیارات داخلی را لحاظ کند. در این بین استفاده از توان سرمایهگذاران و پیمانکاران ایرانی که در طول این سالها با مشقتهای زیاد پروژههای عمرانی کشور را به پیش بردهاند، برای حضور در طرحهای آتی اصلیترین اولویت محسوب میشوند.
دولت تلاش کرده در طول این ماهها با استفاده از ابزارهای مالی که در اختیار داشته بدهیهای معوق خود به پیمانکاران را پرداخت کند و از سوی دیگر در قالب چانهزنیهای بینالمللی این سرمایهگذاران را در پروژههایی که خارجیها در آن حضور خواهند داشت وارد کند. اصلیترین حوزه در این بین، پروژههای راهسازی بزرگ هستند که میتوانند با استفاده از فناوریهای روز که سرمایهگذاران خارجی وارد ایران میکنند، ساخته شده و در این بین توان داخلی را نیز لحاظ کنند.
وزیر راه و شهرسازی چندی قبل رسما اعلام کرد یکی از اصلیترین شرطهای ایران برای ورود سرمایهگذاران خارجی، مشارکت آنها با طرفهای داخلی خواهد بود تا به این ترتیب هم دانش روز به داخل کشور انتقال پیدا کند و هم طرحهای بزرگ با حضور طرفهای ایرانی پی گرفته شود.
تجربه قطعه اول آزادراه تهران- شمال ثابت کرد در صورت اعتماد به طرفهای داخلی و ورود آنها به پروژههای بزرگ، میتوان انتظار داشت این طرحها با سرعت بیشتری پیگیری شود. صحبت از تکمیل این قطعه از مهمترین آزادراه ملی ایران در حالی تا بهار سال آینده مطرح شده که پیش از این پیمانکاران خارجی برای سالها نتوانسته بودند راه را برای تکمیل این پروژه باز کنند. حالا و به دنبال این تجربه موفق به نظر میرسد وزارت راه برنامهریزی کرده تا در تکمیل پروژههای آینده نیز از امتیاز پیمانکاران داخلی بهرهای بزرگ ببرد.
توان پیمانکاران داخلی با فناوریهای روز تکمیل میشود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور معتقد است در صورتی که کنسرسیومی از پیمانکاران خارجی و داخلی در پروژههای بزرگ حملونقل شکل بگیرد، میتوان انتظار داشت بخشی از این طرحهای مهم در آینده نزدیک به بهرهبرداری کامل برسد.
علی نورزاد در گفتوگو با «فرصت امروز» اظهار کرد: در طول این ماهها مذاکرات گستردهای با سرمایهگذاران خارجی که در پروژههای بزرگ ایران برنامهریزیهایی کلان دارند، انجام گرفته که بخشی از آنها نهایی شده و بخش دیگر میتواند در آیندهای نزدیک اجرایی شود. در دل این مذاکرات آنچه بیشترین اهمیت را دارد، چگونگی استفاده از توان پیمانکاران ایرانی در این طرحها خواهد بود. در طرحهایی مانند راهآهن قزوین - رشت، مذاکرات برای شکلگیری کنسرسیوم میان شرکتهای داخلی و خارجی آغاز شده و امیدواریم این روند در دیگر طرحها نیز تداوم یابد. این توصیه ما به بسیاری از سرمایهگذاران بوده و شرکت ساخت نسبت به اجرایی شدن برنامههای اینچنینی نگاهی مثبت دارد.
به گفته وی با توجه به پیشنهاداتی که وزارت راه و شهرسازی نهایی کرده، سرمایهگذاران خارجی در قالب طرحهایی مشترک با پیمانکاران داخلی میتوانند از یک سو اهداف مدنظر ایران را اجرایی کنند و از سوی دیگر در طرحهایی که خود برای آنها برنامهریزی کردهاند، به شکل قطعی ورود کنند. استفاده از توان داخلی و پیشبرد اهداف کلان کشور از چند منظر متفاوت موضوعی است که محمود رستم افشار، عضو هیأت مدیره شرکت پیمانکاری در گفتوگو با «فرصت امروز» بر آن تاکید میکند.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت سرمایهگذاری خارجیها در جادههای کشور با توجه به حضور پیمانکاران داخلی چطور ارزیابی میشود، اعلام کرد: خوشبختانه ما در ایران پیمانکاران و سرمایهگذاران قویای داریم و آنها توانستهاند در طول سالهای گذشته اقداماتی جدی انجام دهند ولی به دلیل برخی مشکلات و محدودیتها هنوز آنطور که باید نقش آنها بهطور کامل مشخص نشده است. به اعتقاد وی، حضور سرمایهگذاران خارجی و برقراری قراردادهای بینالمللی میان آنها با طرفهای ایرانی میتواند بستری بسیار مناسب برای ورود فناوریهای نوین به کشور و تکمیل پروژههای بزرگ به وجود آورد.
افشار خاطرنشان کرد: رسیدن راهسازی ایران به استانداردهای بینالمللی و تکمیل شدن طرحهای نیمه تمام کشور نیاز به سرمایهگذاری کلانی دارد که قطعا حضور خارجیها میتواند بخشی از آن را تسهیل کند. در صورتی که این حضور با همکاری و مشارکت طرفهای ایرانی انجام گیرد، میتوان به نتیجهبخش شدن آن امید زیادی بست.
هرچند برای شکلگیری همکاریهای دو و چند طرفه میان طرفهای ایرانی و سرمایهگذاران خارجی نیاز به برداشته شدن موانع موجود و اخذ مجوزهای لازم است اما آنچه بیشترین اهمیت را دارد نگاه مثبت دولتی به اجرایی شدن برنامههای اینچنینی است. در صورتی که این نگاه مثبت به برداشته شدن برخی موانع قانونی و تسهیل ورود سرمایهگذاران خارجی به ایران همراه شود، میتوان انتظار داشت در آینده تحولاتی جدی تامین مالی طرحهای عمرانی ایران را در بر گیرد.
ارتباط با نویسنده : j.hashemi1992@gmail.com