معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه حملونقل جادهای ۲۷۲ طرح وجود دارد، گفت: تکمیل ۱۷۷ طرح به طول ۲۸هزار کیلومتر نیازمند ۱۰۴هزار میلیارد تومان اعتبار است که این طرحها زیر ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی گفت: در تمام دنیا زیربناهای حملونقل بهعنوان استخوانبندی اقتصاد یک کشور محسوب میشود. معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی مهمترین نکته در حملونقل را شاخصههای عملکردی زیربناهای آن خواند و افزود: برای توسعه حملونقل باید به بحث تجاریسازی زیربناهای آن توجه جدی شود، چون ارتقای جایگاه حملونقل در عرصه بینالملل برای توسعه اقتصادی یک کشور بسیار اهمیت دارد.
وی با یادآوری اینکه در حوزه حملونقل ریلی هشت پروژه بزرگ تعریف کردیم که بالغ بر ۸میلیارد دلار نیاز به سرمایهگذاری دارد، ادامه داد: این هشت پروژه با توجه به در نظر گرفتن مسیرهای کریدوری اصلی و ترانزیتی تعریف شدهاند که قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان، راهآهنقزوین-رشت-انزلی و راهآهن غرب کشور در اولویت هستند. امینی افزود: در سفر اخیر ریاست جمهور به همدان اعلام شد که در پایان سال ۹۵ خط آهن تهران- همدان به طول ۲۶۸کیلومتر به بهرهبرداری میرسد و خطوطی مثل میانه-تبریز، مراغه- ارومیه و قزوین-رشت بهزودی به بهرهبرداری میرسند. امینی با اشاره به طرح جامع حملونقلی ریلی، گفت: تا افق ۱۴۰۴ باید ۱۰هزار کیلومتر به خطوط ریلی موجود اضافه شود که این مسئله مستلزم تامین منابع مالی است؛ همین ۸میلیارد دلار ۳۱۰۰کیلومتر اضافه به خطوط ریلی اضافه خواهد کرد و ما در بخش زیرسازی و تکنیک کار مشکلی نداریم و فقط نیازمند منابع مالی هستیم.
امینی در خصوص آزادراه تهران-شمال توضیح داد: از سال ۱۳۷۲ این پروژه آغاز شد و در سال جاری قطعه۴ این آزادراه به بهرهبرداری رسید همچنین در خصوص سایر قطعات با بنیاد مستضعفان قراردادی منعقد شد که وزارت راه و شهرسازی به این قرارداد پایبند است. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که قطعه نخست آزادراه تهران شمال ظرف ۲۴ ماه آینده به بهرهبرداری برسد و برای قطعات ۲ و ۳ که بخش سنگین پروژه است راهکار بلندمدت و کوتاهمدت وجود دارد. برای بخش گچسر تا مرزنآباد قرار است محور موجود بهسازی، تعریض و اصلاح شود تا تردد فعلی مردم به شکل بهتری صورت گیرد.
وی افزود: طبق قانون مکلف هستیم در کنار هر آزادراه یک راه جایگزین و مناسب برای عبور خودروها ایجاد کنیم که امیدواریم تا پایان دولت یازدهم عبور و مروری ایمن در مسیرهای مواصلاتی تهران-شمال ایجاد شود. دولت تا ۳۵درصد در احداث آزادراهها کمک میکند اما تا زمانی که اصل و سود آزادراهها از محل عوارض تامین نشود، دخالتی در نرخ عوارض نمیکند، ولی بر سطح خدمات و مطابقت عوارض با خدمات و قراردادهای اولیه نظارت دارد.