شکی نیست که شهرت و محبوبیت محصولات اپل مرزی ندارد و کاربرانی از سراسر دنیا به استفاده از کالاهای این شرکت نام آشنا مشغولند. با این حال گهگاه حاشیه هایی پدیدار می شوند که برای مسئولان این شرکت چاره ای جز واکنش مستقیم باقی نمی گذارند.
قیمت محصولات اپل یکی از همین حاشیه هاست که این بار در روسیه دردسرساز شده است. طی ماه های اخیر شکایات پرشماری از سوی خریداران محصولات اپل به گوش می رسید که از چندنرخی بودن قیمت این محصولات در فروشگاه های مختلف حکایت می کرد. عمده شکایات به قیمت آیفون 6S مرتبط بود.
به گزارش «فرصت امروز»، مدتی پس از مطرح شدن این شکایات شرکت اپل در بیانیه ای رسمی اعلام کرد ناظران این شرکت با کنترل16 خرده فروش بزرگ روسیه، قیمت هایی مشابه را گزارش کرده اند و با توجه به اینکه قیمت محصولاتی چون آیفون 6S متغیر نبوده، بنابراین هیچ گونه نقضی در حقوق مشتری های اپل مشاهده نشده است. از سوی دیگر سازمان کنترل و نظارت بر قیمت های فدرال روسیه نیز به نوعی با این پرونده درگیر است، چرا که بخشی از اتهامات وارد شده به فروشندگان اپل از طریق این سازمان در حال پیگیری است.
این نخستین بار نیست که اپل در روسیه حاشیه ساز شده است. در سال 2014 روسیه با کاهش بیش از حد ارزش روبل مواجه شد. در چنین شرایطی به طور همزمان قیمت iPad در برخی کشورهای اروپایی تا 20 درصد افزایش یافته بود، بنابراین اپل برخی نمایندگی های خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورد و فعالیت های خود در این کشور را کاهشی محسوس داد.
با این حال به نظر می رسد مقامات اپل این بار قصد ندارند بر سر اتهامات قیمت ها عقب نشینی کنند. براساس توافقات اپل و نظام حقوقی مشتریان روسیه، این شرکت قادر خواهد بود در صورت مشاهده هرگونه تخلف در قیمت گذاری محصولاتش، بین یک تا 5 میلیون روبل جریمه نقدی دریافت کند، تصمیمی که احتمال می رود نرخ تخلفات و شکایات را به شدت کاهش دهد.