مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با رد وجود دلالی گسترده در اجاره دکلهای حفاری گفت: با کاهش قیمت نفت اجرای برخی پروژهها از شرایط اقتصادی خارج میشود و تعدادی از دکلها نیز بیکار میشوند که این امر کاملا طبیعی است. سعید حافظی در گفتوگو با ایسنا درباره مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه در زمینه اجاره دکلهای حفاری دلالی گسترده وجوددارد، تصریح کرد: این موضوع اصلا صحت ندارد. زمانی با توجه به حجم بالای توسعه نیاز به تعداد زیادی دکل وجود داشت که با همت دولتمردان فعلی و قبلی تمهیداتی به منظور ورود دکل به کشور اندیشیده شد اما اینکه با بیکار شدن یک دکل تهمت زده میشود که دکلهای موجود جایگزین دکل بیکار شده، صحت ندارد چرا که این دکلها از پنج تا 10 سال گذشته در کشور در حال فعالیت هستند. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره درادامه گفت: بیکار شدن آن دکل به دلیل کاهش حجم فعالیتها بوده و درواقع این یک عرف جهانی است، وقتی که قیمت نفت کاهش مییابد تعداد دکلها و تعداد نیروی انسانی نیز کم میشود و درست نیست که با چنین اتفاقی به مسئولان کشور تهمت زده شود.
حافظی ادامه داد: در شرایطی که توسعه میادین سرعت بالایی داشت، گردش نقدینگی وجود داشت و قیمت نفت نیز بالا بود با زحمت عدهای ناوگان حفاری فراهم شد اما اکنون که با کاهش قیمت نفت اجرای برخی پروژهها از شرایط اقتصادی خارج میشود، تعدادی از دکلها بیکار میشوند بهطوری که اکنون در شرکت فلات قاره نیز تعدای از دکلها قراردادشان تمام شده و میروند. وی با بیان اینکه دکلهای شرکت نفت فلات قاره توسط شرکت ملی حفاری، شرکت حفاری شمال و گلوبال پتروتک تامین میشود، تصریح کرد: عمده این دکلها مربوط به شرکتهای چینی و هندی است و نباید با مطرح کردن برخی مسائل، در شرایط تحریم که برخی کشورها کمک کرده و دکل وارد میکنند از این امر جلوگیری کنیم.
به گزارش ایسنا، هدایت الله خادمی، مدیرعامل شرکت حفاری شمال پیشتر با بیان اینکه دلالی سنگین در اجاره دکلهای خارجی درخلیجفارس صورت میگیرد اعلام کرده بود که چند سال قبل به نمایندگی از کمیتهای در وزارت نفت، قراردادی برای اجاره دکل هندی با رقم بالا را تایید نکردم و در سفر به این کشور با هندیها برای کاهش کرایه دکلهای حفاری مذاکراتی در دهلی انجام شد که در این مذاکرات هزینه کرایه دکلهای حفاری از 220 هزار دلار تا سقف 158 هزار دلار در روز کاهش یافت که این کاهش روزانه 60 هزار دلاری کرایه دکلهای هندی، انتقاد برخی افراد مسئول در داخل صنعت نفت را به همراه داشت.
خادمی همچنین گفته بود که در آن زمان به جای تشکر از من برای کاهش روزانه 60 هزار دلاری هزینه اجاره دکل حفاری، عدهای از من ناراحت شدند و از همان روز رفتارها با من تغییر کرد و برخی با من دشمن شدند؛ حتی مدیر یک شرکت ایرانی با انتقاد از من، دلایل مخالفت من را جویا شد و عنوان کرد با این تصمیم حق واسطهگری برخی شرکتها را از بین بردهام. خادمی همچنین مدعی شده بود با پیگیریهای بیشتر متوجه شده است قیمت روزانه 220 هزار دلاری پیشنهاد شرکت هندی نبوده و پیشنهادی بوده که از سوی واسطه این شرکت در ایران مطرح شده بود. وی همچنین از پایان کار دکل حفاری ایرانی سحر 1 در خلیج فارس خبر داده و اعلام کرده بود که این دکل پس از سه دهه بهعنوان نخستین دکل حفاری ملکی ایرانی وارد خلیج فارس شده و از نظر تجهیزات و امکانات از تمامی دکلهای حفاری چینی، هندی و حتی ژاپنی پیشرفتهتر و مجهزتر است.