دستیابی به روشهای مناسب و موثر بازاریابی کمهزینه برای هر کسبوکار به این موضوع بستگی دارد که چگونه قفل در صندوق آگاهی جمعی و ایدههای تیم را باز میکنید و چگونه این كار را به نحوی انجام میدهید كه صدای همه افراد مقتدر شنیده شود. روش افکارنویسی یك نوع ساده اما موثر بارش افكار است كه به عقیده همه اعضای تیم، هر قدر هم ساكت باشند، وزن مساوی میدهد. میزان رفاقت و همبستگی که پس از مدتی میان اعضای یک تیم ایجاد میشود، بهویژه در شرایط سخت، باورنکردنی است. این رفاقت به اعضای تیم امکان میدهد دست به اقداماتی بزنند که در حالت معمولی شاید جرات یا انگیزه انجام آن را ندارند.
اگر بخواهیم واقعگرا باشیم باید علاوه بر مزایای کار تیمی به معایب احتمالی کار تیمی نیز اشاره کنیم. نخست آنکه کار تیمی در درون خود برنده و بازنده ندارد. کسی سرزنش نمیشود و کسی نیز سود ویژه یا ارتقای مقام نمییابد. این موضوع میتواند مسئولیتپذیری افراد را کم کند که به نوبه خود، به اختلال در پیشبرد کار منجر میشود. آن اعضایی که اجتماعیتر و ماهرترند ممکن است بهگونهای بر دستیابی به هدف متمرکز شوند که افراد کمتجربهتر و کمروتر تیم، به حاشیه رانده شوند. در این صورت این افراد دلسرد میشوند.
همبستگی تیمی در درازمدت کاهش مییابد و ممکن است اختلافات درونی را شدت بخشیده و رفتهرفته موجودیت تیم را با خطر مواجه سازد و همه اعضا را متضرر کند. یکی دیگر از معایب احتمالی که ممکن است در برخی تیمها روی دهد این است که تیم مبتلا به توافق بیش از حد یا به اصطلاح افراد دچار جوگیری شوند. یعنی همبستگی تیمی بیش از اندازه لازم افزایش یابد، بهطوری که در مواجهه با مشکلات و در اتخاذ تصمیمات اساسی، همه افراد با شتاب زدگی و بدون انجام بررسیهای لازم با یکدیگر هم رأی شوند. در این حالت ممکن است افرادی که مخالفتی هم با موضوع دارند، از ترس طرد شدن از جمع، ترجیح دهند که خاموش بمانند. بروز این حالت، دشمن خلاقیت است و میتواند رفتهرفته کارایی تیم را کاهش دهد.
نقطه مقابل این حالت، حالتی است که فردیت افراد و بروز اختلافنظرها چنان عنان گسیخته شود که وحدت نظر تیم را از بین ببرد، کنترل امور را از دست مدیر یا رهبر تیم خارج کرده و ادامه فعالیت تیم را مختل کند. در این روش از شرکتکنندگان خواسته میشود تا نظرات خود را در مدتی کوتاه به رشته تحریر درآورند. روش افکارنویسی نیز از جمله تکنیکهای مشابه توفان فکری است. این روش بهویژه در مواردی کاربرد دارد که اعضا تمایل بیشتر به کار کتبی از خود نشان میدهند. از روش افکارنویسی نیز به نوبه خود روشهای متنوعی منتج شده است که میتوان برای دستیابی به روشهای خلاق بازاریابی کمهزینه از آنها استفاده کرد. بنابر توضیحات بیان شده به سازمانهایی که در پی دستیابی به روشهای سریع و زودبازده بازاریابی کمهزینه هستند توصیه میشود که از طریق این روش به عمق ذهن کارکنان دسترسی داشته و از خلاقیت آنها در جهت اهداف سازمان استفاده کنند.