دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هرچند یک هفته از حادثه برخورد دو قطار به یکدیگر در منطقه هفت خوان استان سمنان گذشته اما هنوز پس لرزه های این اتفاق تلخ ادامه دارد؛ پس لرزه هایی که تاکنون یک قربانی از مدیران وزارت راه و شهرسازی گرفته و همچنان به نظر می رسد ادامه دار خواهد بود.

حمل و نقل ریلی که در طول سال های گذشته خود را به عنوان امن ترین شیوه حمل و نقل شناسانده در هفته گذشته با یک فاجعه بزرگ دست به گریبان شد. در شرایطی که به نظر می رسید با فعال شدن سیستم کنترل هوشمند قطار در خط تهران – مشهد حتی حوادث کوچکی که در طول سال های گذشته اتفاق افتاده نیز به طور کامل متوقف خواهد شد اما یک اشتباه انسانی عجیب باعث شد 48 نفر از مسافران دو قطار جان خود را از دست بدهند.

پس از این اتفاق، انتقادات از وزارت راه و شهرسازی بالا گرفت و فشارها عرصه را بر مدیران این وزارتخانه تنگ کرد. با وجود آنکه نمی توان انتظار داشت مدیران کلان توان نظارت جزیی بر تک تک کارمندان خود را به دست بیاورند اما مدیرعامل راه آهن در راستای عمل به آنچه مسئولیت اجتماعی خود در قبال حوادث اینچنینی می خواند رفتن را به ماندن ترجیح داد و ضمن عذرخواهی از مردم ایران به دلیل وقوع این حادثه از سمت خود استعفا داد.

وزیر راه و شهرسازی نیز با وجود تاکید دوباره بر خدماتی که پورسیدآقایی در زمان مدیریتش بر این نهاد از خود بر جای گذاشته، با استعفای او موافقت کرد تا شرایط برای کاهش فشار افکار عمومی فراهم شود.

با وجود آنکه صرف این استعفا نیز از سوی بسیاری از فعالان عرصه حمل و نقل ریلی مورد پذیرش نبود و تخصص و کارایی پورسیدآقایی در سمت خود آنها را به تداوم حضورش امیدوار می کرد، وزیر راه و شهرسازی با رفتن معاون خود موافقت کرد تا عمل به مسئولیت های اجتماعی را پاس بدارد.

پس از این استعفا نیز برخی رسانه ها و افراد ترجیح دادند فشار خود را بر وزارت راه و شهرسازی کاهش ندهند تا این بار بحث استیضاح آخوندی در صحن علنی مجلس مطرح شود.

آخوندی که یک بار در مجلس قبل استیضاح شد و در دفاع از کارنامه خود موفق شد با رأی بالاتر ابقا شود در حالی باز هم سایه سنگین استیضاح را بر سر خود می بیند که مشخص نیست تکلیف بسیاری از طرح های زیرساختی نیمه کاره که در طول ماه های گذشته کلید خورده اند چه خواهد شد.

هرچند بسیاری از نمایندگان مجلس نیز جابه جایی و کنار رفتن وزیر راه و شهرسازی را امری مثبت تلقی نمی کنند و همین موضوع باعث شده حتی مطرح شدن استیضاح دوباره نیز در هاله ای از ابهام قرار گیرد اما پیگیری های جدی برای کنار گذاشتن آخوندی در برخی حوزه ها به خود رنگ سیاسی گرفته و همین امر این نگرانی را به وجود آورده که حادثه هفته گذشته به تسویه حساب های سیاسی منجر شود.

ثبات مدیریتی کلید پیگیری طرح های نیمه تمام

حوزه گسترده کاری وزیر راه و شهرسازی باعث شده تهدید برای جایگزین کردن وزیر فعلی در دیگر بخش های حمل و نقل و مسکن نیز نگرانی هایی را به وجود آورد؛ نگرانی هایی که شاید برای عبور از آن نیاز به نگاه تخصصی وجود دارد.

علی رضا بحیرایی، کارشناس حمل و نقل هوایی در گفت وگو با «فرصت امروز» درباره شرایط فعلی این صنعت اظهار کرد: ایران پس از سال ها دور بودن از بازارهای جهانی موفق شده به لطف کنار رفتن تحریم ها باردیگر با فضای بین المللی ارتباطی جدی برقرار کند و به نتیجه رسیدن این مذاکرات قطعا نیازمند وحدت نظر و جدی بودن ایران در دفاع از خواسته های خود خواهد بود.

به گفته وی، هرچند در چنین فضایی نمی توان انتظار داشت دولت به طور مستقیم مذاکرات را به گام های نهایی خود نزدیک کند و ایرلاین های بخش خصوصی می توانند به طور رسمی مذاکرات خود را پیگیری کنند اما انتظار این است که با ثبات مدیریتی و پیگیری راهبردهای کلان ایران گام های محکم خود را این حوزه بردارد. ما باید خود را برای رقابت با خارجی ها آماده کنیم و قطعا در این فضا ثبات داخلی به ما کمک های ویژه ای خواهد کرد.

احسان شاد، کارشناس و فعال بازار مسکن نیز در گفت وگو با «فرصت امروز» به برنامه ریزی های کلان صورت گرفته در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: هرچند اوضاع بازار مسکن هنوز تا شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد و رکود سنگین دامنه دار شده است اما وزارت راه و شهرسازی در طول سال های گذشته برنامه ریزی های کلانی کرده که بخشی از آنها اجرایی شده و بخش دیگر هنوز در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: بازار مسکن ایران در طول این ماه ها شرایط حساسی را تجربه می کند. اگر شرایط طوری تغییر کند که با تغییرات مدیریتی همراه شویم، بسیاری از آنچه تاکنون رشته شده پنبه خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی در طول این سال ها کارهای مثبتی کرده و البته انتقاداتی نیز به برخی تصمیم ها وجود دارد، اما در شرایطی که بازار مسکن امیدهای خود را برای عبور از دوران سخت رکود افزایش داد، جابه جایی مدیران کلان می تواند ضربه ای بزرگ به این جریان وارد کند.

هرچند بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی دفاع کرده و از ادامه حرکت او در مسیر فعلی پشتیبانی کرده اند اما همچنان موج انتقاداتی که در آتش استیضاح می دمند ادامه دارد.

فاجعه هفته گذشته برای دو قطار مسافری قطعا فراموش نخواهد شد و با پیگیری های لازم مقصران این حادثه باید مجازات شوند اما اینکه آیا رفتن وزیر راه و شهرسازی چقدر به این روند کمک خواهد کرد سوال بزرگی است که مدافعان استیضاح باید برای آن پاسخی جدی پیدا کنند.

ارتباط با نویسنده: j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qWSJtuUR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه