یازدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته از تاریخ ششم تا نهم دی ماه 1393 در فضایی بالغ بر 18 هزار متر مربع و با حضور 260 شرکت داخلی و تعداد معدودی از شرکتهای خارجی همچون ترکیه، کره، چین و ژاپن در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد؛ کشورهایی که حضورشان در این نمایشگاه نیز نتوانست بینالمللی بودن این رویداد را به ذهن بازدیدکنندگان متبادر کند. به این ترتیب نمایشگاهی که قرار بود نقش موثری در عرصههای مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی، هنری و غیره ایفا کند و محلی باشد برای تبادل اطلاعات نوین بین متخصصان و علاقهمندان این حوزه تخصصی، به رویدادی کم اثر و بیهویت تبدیل شد.
با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاههای تخصصی در جهان همواره با انتظارات بالای اهالی فن و دستاندرکاران روبهرو است و آنها بر خلاف مردم عادی که برای جمعآوری هدایا، ساک دستی و غیره به نمایشگاه میآیند با هدفی کاملا مشخص، قدم به محیط نمایشگاه میگذارند، بنابراین رفع نیاز علمی و تخصصی این قشر کار چندان سادهای نخواهد بود.
بررسی نقاط ضعف این دوره از نمایشگاه
* نمایشگاه فوق فاقد شعار تبلیغاتی و پوستر حرفهای بود
* عدم اطلاعرسانی گسترده در سطح شهر، قبل و در حین برگزاری نمایشگاه به خوبی مشهود بود
* عدم حضور بسیاری از شرکتهای معتبر که حضورشان در نمایشگاه میتوانست اعتبار بیشتری به نمایشگاه بدهد
* عدم برگزاری کلاسهای تخصصی Network و Workshop از طرف شرکتهای مرتبط، جهت آشنایی بازدیدکنندگان با تکنیکهای روز تبلیغات و بازاریابی
* با توجه به تمرکز و حضور افراد خبره دراین حوزه و شرکتهای تبلیغاتی مطرح، متاسفانه طراحی عمده غرفهها، کاتالوگها، تولیدات چاپی و غیره فاقد جذابیتهای بصری مورد انتظار بود
* همچون سالهای گذشته، اصل پاسخگویی به مراجعهکنندگان حرفهای در بیشتر غرفهها با عدم گماردن افراد آگاه و متخصص شرکتهای تبلیغاتی و بازاریابی نادیده گرفته شده بود
* بازاریابی فقط کلمهای بود که برای پرطمطراق کردن عنوان نمایشگاه، به آن اضافه شده بود
* حضور پررنگ شرکتهای تولیدکننده سررسید و تقویمها با شکل و شمایلهای مشابه و بدون ارائه خلاقیت و نوآوری خاصی روح غالب نمایشگاه را به سمت خود متمایل کرده بودند
* خلأ فناوریهای جدید و ایدههای نو از طرف شرکتهای حاضر در تمام سطوح به خوبی مشهود بود
* عدم حضور شرکتهای تبلیغاتی که در حوزه فیلمسازی، تیزر، پیامهای بازرگانی و غیره فعالیت میکنند، به خوبی نمایان بود
* ارائه کاتالوگ و تولیدات چاپی، هدایا و غیره در سطح کیفی خوب در بیشتر موارد منوط به ارائه کارت ویزیت فعالان و همکاران تبلیغاتی بود
* عرضه بلیت فقط از یک باجه در قسمت در ورودی، صف طویلی از بازدیدکنندگان را ایجاد کرده بود
* عدم حضور نشریات تخصصی بهصورت جامع
* عدم وجود وسایل حملونقل داخلی جهت تسهیل در جابهجایی بازدیدکنندگان در محوطه نمایشگاه
* عدم دسترسی به اینترنت wifi برای شرکتها و بازدیدکنندگان
بررسی نقاط قوت این دوره از نمایشگاه
* برگزاری نمایشگاه در زمان مناسب و فضایی قابل قبول
* تفکیک سالنهای نمایشگاه تبلیغات، بازاریابی با نمایشگاه چاپ و بستهبندی بهصورت هدفمند جهت جلوگیری از اتلاف وقت بازدید کنندگان
* متمرکز کردن بیشتر شرکتهای عرضهکننده چاپهای عریض در یک سالن
* فروش کتاب تخصصی نمایشگاه در ابتدای در ورودی همه سالنهای نمایشگاه
پیشنهادهایی برای رشد و توسعه نمایشگاههای بعدی
* مجزا کردن نمایشگاه انواع چاپگرهای دیجیتال، پلات، فلکس، بنر و غیره تابلو سازها و مشاغلی از این دست به دلیل فضای زیادی که دستگاههای مرتبط با آنها اشغال میکنند در قالب نمایشگاه تخصصی مرتبط با این نوع فعالیت ها
* بهتر آن است که شرکتهای مرتبط با حوزه بازاریابی بهصورت تخصصی و متمرکز در یک قسمت از نمایشگاه تبلیغات قرار گیرند تا از پراکندگی آنها جلوگیری به عمل آید
* سالنی با هدف ارائه تبلیغات خلاق و نوآورانه به شرکتهای صاحب سبک اختصاص داده شود
* ارائه سی دی یا کتابچه راهنمای اسامی شرکتهای تبلیغاتی دارای مجوز به مدعوین و بازدیدکنندگان از طریق مسئولان ذیربط با هدف کوتاه کردن دست دلالان و عوامل فاقد مجوز رسمی
با عنایت به اینکه نقش متخصصان صنعت تبلیغات و بازاریابی در شرایط داخلی و جهانی برای رشد و رونق بازار کسبوکار بر کسی پوشیده نیست، ارتقای سطح کیفی و تبیین جایگاه واقعی آن نزد صاحبان سرمایه و بنگاههای اقتصادی، فرهنگی، هنری و غیره از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ترویج فرهنگ تبلیغات و بازاریابی، آگاهی از بازارهای رقابتی در توسعه شرکتها، برقراری ارتباط بین صاحبان صنایع و متولیان حرفهای امر تبلیغات و بازاریابی، معرفی آخرین دستاوردهای صنعت تبلیغات و بازاریابی و غیره ازجمله اهدافی هستند که از برگزاری نمایشــگاههای تخصــصی متصوراست. به همین دلیل امیدواریم برای پر بارتر شدن نمایشگاه سال آینده کلیه شرکتهای تبلیغاتی و بازاریابی حاضر در نمایشگاه ابتدا اصولی که برای رشد و ترقی مشتریان خود ترسیم میکنند، رعایت کرده و از این پس نمایشگاه تخصصی سالهای پیش رو را به درستی و بهصورت واقعا تخصصی ارائه و اداره کنند.