جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر راه و شهرسازی خبرداد:

خرید لیزینگی ۵۰۰ هواپیما با همکاری وزارت‌ خارجه تا ۲۰۱۶

8 سال پیش ( 1394/8/14 )
 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توسعه ناوگان ریلی به دنبال خرید 2 هزار و ۸۰۰ واگن مسافری و 5هزار واگن باری با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی هستیم، گفت: برای خرید 500 هواپیما به سرمایه 50 میلیارد دلاری نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست هم‌اندیشی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی سرحدی قائم‌مقام وی، مجید تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۱۷۰ کشور و همچنین با حضور محمود حجتی وزیر جهاد‌کشاورزی گفت: در شرایط جدید، توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه را در رأس کارهای وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌ایم و در نظر داریم تمام کریدورهای جاده‌ای و ریلی کشور را با بهره‌گیری از این سیاست که چگونه می‌توانیم به کریدورهای بین‌المللی متصل شویم، توسعه دهیم. ما اکنون عضو شبکه آزادراه‌های آسیایی و همچنین عضو شبکه‌های راه‌آهن آسیایی، چارسیکا و شمال - جنوب هستیم که این ارتباطات و اتصالات در توسعه حمل و نقل کشور مهم هستند.

ar

وی ادامه داد: با بازنگری‌ای که در طرح جامع حمل و نقل انجام داده‌ایم عمدتا اتصال به کریدورهای جاده‌ای رسمی بین‌المللی قابل سرمایه‌گذاری خارجی را در اولویت قرار داده‌ایم و اتصال به کریدورهای فرعی جاده‌ای نیز در اولویت بعدی ماست که در حال انجام و تکمیل این کریدورها هستیم.

ایجاد پنجره واحد با کشورهای همسایه

آخوندی با بیان اینکه در حال نوسازی تمام پایانه‌های مرزی کشور با لحاظ کردن همه بخش‌های مورد نیاز مانند گمرک هستیم، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در دست انجام وزارت راه و شهرسازی، ایجاد «پنجره واحد» با کشورهای همسایه در مرزهای جاده‌ای است. وی با بیان اینکه در خصوص کریدورهای ریلی نیز اقداماتی مشابه اقدامات مذکور در‌حال انجام است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات‌مان با کشورهای همسایه برای اتصال به کریدورهای ریلی و جاده‌ای منطقه حل شده که از جمله آنها حل مشکلاتی است که در مرز ریلی با آذربایجانی‌ها داشتیم؛ بنابراین قطارهای باری ایرانی می‌توانند با یک بار بارگیری در تهران مستقیماً به آذربایجان بروند و دیگر نیازی به تغییر قطار و تخلیه بار در مرز ایران و مجددا بارگیری در آن سوی مرز آذربایجان نیست.

وزیر راه و شهرسازی به موضوع جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه‌های زیرساخت و ناوگان حمل و نقل اشاره و بیان کرد: در حوزه زیرساخت نظر ما بر این است که اتکا به مفهوم FDI کاملاً بی‌معناست. در حوزه زیرساخت آنچه عملی است سرمایه‌گذاری به دو روش BOT و BLT است.

خبرهای خوب سال ۲۰۱۶

آخوندی پس از تشریح فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های زیرساخت حمل و نقل به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان اشاره کرد و گفت: در بحث ناوگان حمل و نقل دست ما کاملاً باز است و به هر روشی که سرمایه‌گذار پیشنهاد کند می‌توانیم با او همکاری کنیم که شامل ایجاد شرکت‌های مشترک ایرانی- خارجی، اجاره به شرط تملیک، فروش مستقیم و... می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توسعه ناوگان هوایی ایران اشاره کرد و افزود: سیستم ناوگان هوایی کشورمان جزو فرسوده‌ترین و مسن‌ترین ناوگان هوایی دنیاست و امسال که توانسته‌ایم عمر این ناوگان را یک سال کاهش دهیم، به میانگین ۲۰ سال رسیده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر بخواهیم به دنبال خرید هواپیما برویم این امکان برای کشورمان فراهم نیست چون برای توسعه ناوگان هوایی دور و متوسط برد، ۴۰۰ فروند و برای توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاه‌های کوچک داخلی نیز حداقل ۱۰۰ فروند و در مجموع ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز است که با یک حساب سرانگشتی مجموعا ۵۰ میلیارد دلار برای تأمین آنها نیاز داریم؛ در حالی که این میزان پول اصلاً در ایران وجود خارجی ندارد؛ بنابراین سراغ روش اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) رفته‌ایم.

وی با بیان اینکه مذاکراتی در این خصوص با کشورهای سازنده هواپیما داشته‌ایم و آقای ظریف هم در جریان است، گفت: امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه در سال ۲۰۱۶ رخ دهد. آخوندی افزود: در حوزه ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری خارجی راحت‌تر امکان‌پذیر است ما هم می‌توانیم به صورت لیزینگی ناوگان ریلی بخریم و هم امکان تشکیل شرکت‌های مشترک از سوی سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های ایرانی وجود دارد؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران می‌توانند در حوزه ناوگان ریلی به صورت BOT نیز ورود یا در ایران شرکت حمل‌ونقل ریلی تأسیس کنند.

وزیر راه و شهرسازی سپس به تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل دریایی پرداخت و گفت: در چند ماه اخیر لاینرهای خارجی شروع به پهلوگیری مستقیم در بنادر ایران کرده‌اند در حالی که تا پیش از این، همگی به بنادر جنوب خلیج فارس می‌رفتند و از آنجا کالاها با کشتی‌های فیدری به بنادر ایران حمل می‌شد اما در حال حاضر ۱۶ کشتی لاینری مستقیماً به بنادر ایران می‌آیند که با این اقدام، هزینه‌های کشتیرانی و حمل و نقل دریایی ایران کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اما برای آنکه بتوانیم فضای رقابت کشتی‌ها و شرکت‌های کشتیرانی ایرانی را با لاینرهای خارجی ـ با توجه به قدرت مالی طرف‌های خارجی ـ فراهم کنیم به جای آنکه تسهیلات خاصی به ایرانی‌ها بدهیم به خارجی‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهند در بنادر ایران پهلو بگیرند، باید ۵۰ درصد کالاهای ایران و ۵۰ درصد کالاهای کشورهای دیگر را با خود حمل کنند تا از بنادر ایران به مقاصد کشورهای منطقه «ترانشیپ» یا «ترانزیت» شود تنها در این صورت است که از لاینرهای خارجی حمایت کرده و به آنها «ویندو» می‌دهیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lMjhZrg4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه