اخبار منتشر شده حاکی از آن است که شرکت آمازون قصد دارد خدمات پرایم خود را در پرجمعیت ترین کشور دنیا عرضه کند. در پی افزایش چشمگیر خرید اینترنتی در چین، مدیران شرکت آمازون تصمیم گرفتند به منظور گسترش بازار خود و همچنین تامین بخشی از مایحتاج موردنیاز خریداران سرویس پرایم خود را در چین راه اندازی کنند.
براساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت چینی آمازون، افرادی که مایل به استفاده از خدمات آمازون پرایم باشند، می توانند با پرداخت ماهانه 30 دلار از خدمات ارسال کالاهای مورد نیازشان توسط آمازون استفاده کرده و از پرداخت هزینه اضافی برای خرید و دریافت کالاهای موجود در چین معاف هستند. با این حال و پس از انتشار خبر عرضه خدمات آمازون پرایم در چین، مشخص نیست که آیا اعضای چینی سرویس آمازون پرایم به خدمات ویدئو استریمینگ که در سایر کشورها به اعضای آمازون پرایم ارائه می شود، دسترسی خواهند داشت یا خیر. گفتنی است چندی پیش شرکت های اپل و دیزنی به دلیل قوانین سختگیرانه اینترنتی در چین مجبور شدند تا خدمات استریمینگ آنلاین خود را در این کشور تعطیل کنند.
شایان ذکر است که باوجود برنامه های جدید مدیران شرکت آمازون، این خرده فروشی آنلاین آمریکایی بخش بسیار کوچکی از بازار بزرگ چین را در اختیار داشته و با فاصله زیادی بعد از غول خرده فروشی آنلاین چین یعنی شرکت Alibaba در مقام دوم قرار گرفته است. در همین ارتباط کارشناسان بر این عقیده اند که ارائه خدمات آمازون پرایم نیز نمی تواند فاصله بسیار زیاد این دو خرده فروشی آنلاین را کم کند. با این حال کارشناسان چینی معتقدند عرضه آمازون پرایم در چین می تواند با توجه به رشد روز افزون طبقه متوسط در چین، زمینه را برای افزایش درآمد آمازون فراهم کند. بن کاوندر، تحلیلگر ارشد موسسه China Market Research Group در شانگهای در این زمینه معتقد است: «چنانچه آمازون بتواند محصولات و برندهایی را به بازار چین عرضه کند که دیگران توان عرضه محصولات مشابه با آن را نداشته باشند، احتمال موفقیت این خرده فروشی آنلاین آمریکایی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.»
وی افزود: «مدیران آمازون اطلاعات مفصلی از کالاهای مورد نیاز خریداران در بازارهای خارجی دارند، آنها می توانند پیش بینی کنند که چه کالاهایی در بازار چین مورد توجه خریداران قرار خواهد گرفت که این موضوع امتیاز بزرگی برای این شرکت محسوب می شود.»