ممکن است با نگاهی به مراکز اصلی خریدوفروش لوازم و تجهیزات آشپزخانه انبوهی از تبلیغات باعث گمراهی ذهن ما شده باشد که بگوییم غالب محصولات موجود ساخت خارج از کشور هستند و به نوعی تولیدکنندگان داخلی سهم ناچیزی از بازار را به خود اختصاص داده اند. یا اینکه بر این باور باشیم که کیفیت محصولات و تولیدات داخلی ایران در این بخش از صنعت به نوعی قابل توجه نباشند.
اما واقعیت امر این نیست چون براساس اعداد و ارقام موجود و همچنین آمارهای قابل استناد، با توجه به گستردگی و تنوع محصولات لوازم خانگی در بازار داخلی کشورمان بخش قابل توجهی از نیازهای افراد را تولیدات ایرانی تأمین می کند که یکی از مهم ترین آنها اجاق گاز است؛ وسیله ای که امروز نه تنها وظیفه طبخ خوراکی های خوشمزه را برایمان برعهده دارد بلکه به نوعی جزیی غیرقابل انکار در تزئین منزل نیز شناخته شده است.
این درحالی است که تنوع، گستره بازار و همچنین ارزش افزوده این وسیله توانسته عاملی برای جلب نظر سرمایه گذاران درباره تولید و توزیع این نوع محصول در بازار شناخته شود. اما به راستی سرمایه گذاری در این بخش یا حتی تولید و فروش آن هیچ صرفه اقتصادی دارد؟ آیا توانمندی داخلی ایران به گونه ای است که بتوانیم با محصولات خارجی رقابت داشته باشیم.
نه تنها عقب نیستیم بلکه قدرت رقابت داریم
حبیب الله انصاری، دبیرکل و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: با توجه به اینکه سابقه تولید انواع اجاق گاز در کشورمان اکنون بیش از نیم قرن است بد نیست بدانیم با توجه به توانمندی هایی که داریم نه تنها از تولیدکنندگان خارجی عقب تر نیستیم، بلکه در بسیاری از موارد می توانیم همپای آنها در بازارهای بین المللی رقابت کنیم کما اینکه اکنون برخی تولیدکنندگان ایرانی محصولات خود را با برندهایی متفاوت از آنچه در بازار کشورمان می بینید روانه بازارهای خارجی می کنند.
انصاری در ادامه افزود: امروز توانمندی تولید در بخش محصول نهایی و همچنین قطعات مورد نیاز به گونه ای است که در حساس ترین قطعات مثل سرشعله، یا شیرهای کنترل می توانیم با بالاترین استاندارد محصولات مورد نیاز تولیدکنندگان بزرگ را تأمین و در نهایت کالایی به بهترین کیفیت را روانه بازار کنیم.
این مقام صنفی معتقد است اکنون توان تولیدی کشورمان به گونه ای است که کاملاً می تواند نیازهای داخلی را پوشش داده و تأمین کند اما همه می دانیم امروز اجاق گاز علاوه بر طبخ غذا به عنوان بخشی از دکوراسیون شناخته شده و همین عامل باعث ورود برخی محصولات خارجی به بازار است چون مردم سلایق و خواسته های متفاوتی دارند که باید تأمین شود، اما در مجموع تولیدکنندگان ایرانی می توانند تمام نیازها را تأمین کنند.
15واحد بزرگ صنعتی فعال داریم
دبیرکل و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، درباره تعداد واحدهای فعال تولید اجاق گاز نیز گفت: شاید در اوایل مجوزهای صادر شده تقریباً تناسبی با نیازهای بازار کشورمان نداشت و در بخش های مختلف بیش از 200پروانه بهره برداری صادر شده بود که با حداقل ظرفیت و پراکنده تولیداتی را روانه بازار می کردند اما از آنجا که هر روز شاهد تخصصی تر شدن تولید و همچنین افزایش استانداردهای متفاوت در زمینه تولید اجاق گاز بودیم، اکنون نزدیک به 15واحد صنعتی بزرگ و قابل اعتماد در زمینه تولید اجاق گاز فعالیت دارند که می توانند نیازهای داخلی را تأمین و مازاد آن را نیز صادر کنند.
وی که آمار تولید این واحدهای صنعتی را متناسب با نیاز بازار یعنی حدود یک میلیون و دویست هزار دستگاه اعلام کرد معتقد است تأمین نیازهای داخلی با این حجم گواهی بر امکانات و تجهیزات موجود تولید در ایران است که اگر بتوانیم زمینه حضور در نمایشگاه های تخصصی داخلی و خارجی را برای تولیدکنندگان ایران مهیا کنیم بدون تردید بازار قابل توجهی در کشورها و بازارهای سنتی تولیدات ایران به خود اختصاص خواهیم داد به صورتی که اکنون کشورهای اطراف مثل عراق، افغانستان و آسیای میانه محصولات اجاق گاز ایران را در بخش های مختلفی که وجود دارد خریدار هستند.
تک محصولی ها باید استراتژی داشته باشند
انصاری درباره حجم و میزان سرمایه مورد نیاز برای تولید اجاق گاز به خبرنگار ما گفت: درباره سرمایه مورد نیاز واحدهای تولیدی اجاق گاز شاید امکان ارائه عدد دقیق وجود نداشته باشد اما اگر یک تولید کننده ساده بخواهد در بخش اجاق گازهای رومیزی و معمول سرمایه گذاری کند شاید با چند صد میلیون تومان و تجهیزات ابتدایی بتواند وارد میدان شود اما همانطور که می دانید اکنون این گونه تولید صرفه اقتصادی ندارد.
این مقام صنفی تأکید کرد: اگرچه برنامه ریزی برای تولید تک محصولی به ظاهر ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد اما هستند کارخانه هایی که در بخش های مختلف و دیگر لوازم خانگی فقط یک نوع محصول را روانه بازار می کنند و گردش مالی مناسبی را هم تجربه کرده اند اما لازمه این گونه تجارت داشتن استراتژی و شناخت دقیق بازار هدف است که بحث تولید گاز نیز از این قاعده مستثنا نیست.
پس اگرچه اکنون اغلب تولیدکنندگان با توجه به تجهیزات و امکاناتی که در اختیار دارند یک یا دو محصول مشابه دیگر را هم روانه بازار می کنند اما اگر واقعاً کسی تصمیم به شروع با یک محصول دارد لازم است پلان و استراتژی دقیقی نسبت به بازار داشته باشد.
استاندارد، تکیه گاهی مناسب
دبیرکل و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، به عنوان مهم ترین توصیه برای سرمایه گذاران تازه وارد می گوید: آن گروه از صاحبان سرمایه که قصد ورود به بازار را دارند لازم است بلندمدت و با افق های بزرگ وارد میدان شوند که لازمه آن استاندارد و شناخت بازار است.
به اعتقاد وی، امروز بحث لوازم خانگی متکی به استانداردهای خاص در کشورهای متفاوت شده است و اگر کسی تصمیم به حضور در آن بازار را دارد اینکه فقط سلیقه مردم و نیاز آنها را بشناسد کافی نیست بلکه باید دقیقا از استانداردهای مورد نیاز آن منطقه آگاهی داشته باشد چون رعایت این استانداردها در واقع تکیه گاهی مناسب برای آن تولید کننده در بازارهای هدفش خواهد بود.