100 سال از زمان تأسیس شرکت بامو در باواریا میگذرد و به همین مناسبت، خودروی کانسپت ویژن نکست 100 به عنوان نمایشگاهی از فناوری و پیشنمایشی از باموهای آینده معرفی شده است. 100 سال زمانی طولانی محسوب میشود و اگر بخواهیم چشماندازی به 100 سال بعد صنعت خودرو داشته باشیم، کاری سخت در پیش خواهیم داشت. شاید در قرن آینده، خودروها روی هوا حرکت کنند یا مجهز به راکتور هستهای در پیشرانه خود باشند. اما اگر عملیتر بیاندیشیم، لااقل رانندگی خودکار آلایندگی صفر را میتوانیم از آنها انتظار داشته باشیم.
این خودروی مفهومی با ویژگی رانندگی خودکار، طراحی متمایز و تجربه یک سواری ایدهآل خواهد بود. بامو روی مفاهیمی چون راحتی بیشتر، کمکهای بیشتر و تجربه شدیدتر تمرکز کرده است. در این خودرو باید تناسبی صحیح بین راننده خودکار و توجه به لذت رانندگی توسط انسان برقرار شود. بنابراین راننده همچنان قادر است که هدایت این وسیله را شخصاً برعهده بگیرد. تمرکز روی راننده حتی در این خودرو نیز هویداست و این نشان از آن دارد که بامو از شعار ماشین راننده عدول نکرده و نخواهد کرد.
طبیعی است که در این خودرو از مواد سبکوزنی چون فیبر کربن بهوفور استفاده شود. ابعاد این خودرو تقریباً مشابه یک سری 5 فعلی است. درحالیکه ارتفاع آن اندکی کاهش یافته است. ضریب آئرودینامیکی این خودرو، رقم خارقالعاده 0.18 اعلام شده که بهترین رقم در بین سدانهای جهان محسوب میشود. این خودروی مفهومی دارای چهار درب فاقد دستگیره با قفل لمسی است که دربهای برقی آن به شکل پروانهای باز میشوند.
تنها نشانه ظاهری از یک بامو در این خودرو، جلوپنجرههای کلیوی شکل بزرگ آن هستند که در پشت آنها سنسورهای رانندگی خودکار قرار گرفتهاند. روی چرخها نیز پوستهای انعطافپذیر قرار گرفته که به جریان بهتر هوا روی بدنه کمک میکند و در عین حال مانعی برای حرکت چرخها نیز محسوب نمیشود.
در داخل کابین، فضایی مدرن و ساده همراه با چهار صندلی انفرادی فراهم آمده است. با فشردن آرم بامو در داشبورد، فرمان مخصوص این خودرو که فرمی کاملاً خلاقانه و متمایز دارد، به بیرون باز میشود. از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد این خودرو، استفاده از 800 مثلث انعطافپذیر و پویا با عنوان هندسه زنده است. با کمک نورپردازی مخصوص، این قسمتها میتوانند جایگزین چراغهای هشدار ترمز و راهنمای دور زدن نیز باشند. سیتم راننده خودکار حتی می تواند حرکات سر عابرین پیاده را تشخیص دهد و با علائمی به آنها اجازه عبور را نشان دهد.
روبروی راننده نیز خبری از نمایشگرهای متداول نیست و همه اطلاعات بعلاوه هشدارهای لازم روی شیشه جلو نمایش داده میشوند. این خودرو عادات راننده را میآموزد و میتواند برای سرگرمی، ارتباطات در رسانههای اجتماعی و هر موضوع دیجیتال دیگر حتی مشاوره و انجام امور دیجیتال روتین استفاده شود. بنابراین میتوان گفت که خودرو تبدیل به همنشینی برای راننده خواهد شد.