نايبریيس کنفدراسيون صادرات ايران گفت: در چند سال اخير بيشتر حجم مبادلات تجاري ما به پنج کشور محدود شده که با کوچکترين مشکل بازار را از دست ميدهيم و آنطور که بايد رايزنان تخصصي بازرگاني را به کشورهايي که بازار خوبي دارند، اعزام نکردهايم. محمد لاهوتي در گفتوگو با فارس اظهار داشت: در شرايط تحريم و براي حرکت در راستاي اقتصاد مقاومتي، کشور نياز به توسعه بازارهاي صادراتي دارد که اين مسئله هم ابزارهاي خاص خود را ميطلبد. وي با بيان اينکه تجار در بخش صادرات و واردات بهدليل شرايط تحريم با افزايش هزينه مواجه شدهاند، تصريح کرد: درمجموع براي کالايي که به عنوان مواد اوليه وارد کشور شده و با ايجاد ارزش افزوده صادر ميشود، حدود 25درصد افزايش قيمت بهدليل مشکلات تحريم به تجارت کشور تحميل شده است.
لاهوتي به اين نکته اشاره کرد که با لغو تحريمها وضع صادرات نيز تغيير ميکند و نگاه به آمارهاي صادراتي نشان ميدهد که هر چقدر هزينه بيشتر براي کالاها به وجود ميآيد، ميزان صادرات نيز کمتر ميشود. عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در ادامه در مورد شرايط فعلي قيمت تمام شده محصولات صادراتي، گفت: تحريمهاي وضع شده عليه ايران سبب افزايش قيمت و هزينههاي وارداتي کالا شده است. از سوي ديگر بهدليل تحريم بانکها و مشکلات نقل و انتقال پول در معاملات انجام شده مشکلات بسياري براي صادرکنندگان و واردکنندگان به وجود آورده که مهمترين آن اصل حفظ و ماندگاري در بازار است که بهدليل عدم امکان رقابت قيمتي و کيفيت شادي ما فقط برخي بازارها را براي يک دوره در دست بگيريم.
نـايـبریيس کنفدراسيون صادرات با اشاره به سهم تجارت خارجي کل کشور گفت: آنچه براساس آمارها منتشر شده است، نشان ميدهد که در شرايط فعلي حدود 80درصد از تجارت خارجي ايران با پنج کشور انجام ميشود و اين موضوع به اين معني است که در پنج کشور موردنظر با مشکلات تحريم کمتري روبهرو بودهايم و بهنوعي تحريمها را دور زدهايم. وي به نقش حضور رايزنان بازرگاني و اقتصادي براي گمانهزني و ايجاد بازارهاي جديد صادراتي در کشورهاي دنيا اشاره کرد و گفت: هنوز معلوم نيست که رايزن اقتصادي را وزارت صنعت و تجارت يا وزارت امور خارجه تعيين میکند. اگرچه در اصل اين افراد توسط وزارت صنعت انتخاب و اعزام ميشوند، ولي از آنجايي که اين افراد جايگاه ديپلماتيک ندارند، براي ارتباط گرفتن با مسئولان کشورها و حل مشکلات اقتصادي نميتوانند خوب عمل کنند.
لاهوتي با تاکيد براينکه بايد سازوکار تعريف شود که رايزنان بازرگاني قدرت چانهزني داشته باشند، افزود: تجربه و مهارت در عرصههاي تجارت و توليد به برآيند عملکرد رايزنان کمک ميکند و حتي ميتوان از ارتباطات ايرانيان مقيم خارج از کشور و صاحبنام به نفع اقتصاد کشور و توسعه بازارهاي صادراتي استفاده کرد. وي با انتقاد از اينکه عملا امروز به کشورهاي پيراموني که شايد کمتر مورد نياز است، رايزن بازرگاني اعزام کردهايم و از بسياري کشورهاي مهم غافل بودهايم خاطرنشان کرد: طي ساليان گذشته بازار صادراتي خود را به چهار تا پنج کشور محدود کردهايم که نقطهضعف محسوب ميشود و با کوچکترين مشکل سياسي بازار عمدهاي را از دست ميدهيم که نمونه آن اختلاف بر سر نرخ سوخت بين ايران و ترکيه بود که هزينه زيادي را از حيث زمان و قيمت تمام شده به صادرکننده و واردکننده در ترانزيت کالا تحميل کرد.