سری فیلمهای جیمز باند یکی از سنگینترین تبلیغات را در تاریخ سینما دارند و همان قدر که بازیگران و داستان در این فیلمها جذاب هستند و دنیای خودشان را دارند، برندهای تجاری هم نقش پررنگی در این فیلمها دارند. هر بار که خبر ساخت فیلم جدید این سری منتشر میشود، برندهای تجاری رقابت خود را برای حضور در این فیلم شروع میکنند و حاضرند میلیونها دلار پرداخت کنند تا در این فیلم حضور داشته باشند و در سراسر دنیا دیده شوند. وقتی که آخرین فیلم جیمز باند با نام اسپکتر رونمایی شد، همان قدر که عوامل ساخت فیلم هیجان داشتند تا روی پرده دیده شوند، برندهای تجاری هم هیجانزده بودند.
ژاک دکاک مشاور بازاریابی و استاد در مدرسه بازاریابی لندن، فیلم جیمز باند را چنان برای برندها جذاب میداند که معتقد است باید با این فیلم در مقیاسی مانند المپیک برخورد کرد. او درباره این فیلم میگوید: «باند خودش یک پسر بد است که هم با فناوری سر و کار دارد و هم اخلاقیات خود را دارد، به همین خاطر همه میتوانند بخشی از خودشان را در او ببینند. آنها که عشق فناوری هستند میتوانند او را دوست داشته باشند، زنها او را دوست دارند، پسرهای بد عاشق او هستند و حتی نسلهای قدیمیتر هم او را دوست دارند. بنابراین او بخشی از همه را در خود دارد.»
دکاک میگوید که سری فیلمهای باند که فرانشیز این فیلم نیم قرن سابقهدارد، در مقام مقایسه با المپیک برابری میکند. او تخمین میزند که فیلمهای باند تا حالا 11 میلیارد پوند از راه فروش درآمد داشتهاند و درآمد آنها از بخش مارکتینگ بین 2.6 تا 3.2 میلیارد پوند بوده است. گرچه اعداد قطعی نیستند اما دکاک معتقد است که حضور برندها در فیلمهای مدرن باند میتوانند بین 150 میلیون تا 200 میلیون پوند برای فیلم درآمد داشته باشند که تقریباً با هزینه ساخت فیلم برابری میکنند.
«من هری پاتر نگاه کردهام، جنگ ستارگان تماشا کردهام اما فقط هفت یا هشت فیلم در تاریخ سینما هستند که فرانشیزهای طولانی داشتهاند. این تداوم ساخت و عمق فرانشیزهای باند است که این فیلم را نادر میکنند.» اسپانسر یک فیلم جیمز باند بودن به کمپانیها این امکان را میدهد که تبلیغهایی با تم باند انجام بدهند (کاری که ژیلت همزمان با نمایش اسپکتر انجام داده است).
دکاک میگوید: «امروز مارکتینگ بسیار بسیار متفاوت است از چیزی که قبلا بوده است و مورد صحبت قرار گرفتن در فرهنگ عامه هم یک موضوع کلیدی است. نمایش فیلم جیمز باند بخشی از فرهنگ عامه است. نمایش اسپکتر مردم زیادی را در سراسر دنیا هیجانزده میکند بنابراین برندی که در این فیلم حضور دارد، در سراسر دنیا مورد صحبت قرار میگیرد.»
یک برند که حضوری متداوم در فیلمهای جیمز باند داشته، کمپانی استون مارتین است. مارک رایشمان رئیس اداره خلاقیت این کمپانی خودروسازی میگوید که حضور در فیلمهای جیمز باند نهتنها بخشی از میراث این کمپانی است که برای آنها به نمادی فرهنگی تبدیل شده است که شرکت را در نظر مردم خیلی آیندهنگر جلوه میدهد؛ «چون آستین مارتین جریانساز است، برای ما بسیار مهم است که جلو دیگران قرار بگیریم. ما به طبیعت خرید براساس اشتیاق مردم اهمیت میدهیم. بنابراین مسئله برای ما خلق این اشتیاق از طریق فناوری و ظاهر معرکه است.»
300
ساخت اسپکتر حدود 300 میلیون دلار برای کمپانی سونی پیکچرز هزینه در بر داشته است. این میزان هزینه اسپکتر را بعد از اسکایفال فیلم قبلی سری جیمز باند، به دومین فیلم پرهزینه تاریخ این سری از این فیلمتبدیل میکند.
107
اتومبیلهایی که جیمز باند در این فیلم از آنها استفاده کرده، روی هم رفته 1.7 میلیون دلار قیمت دارند. این اتومبیلها آستون مارتین DB10 و جگوار C-X75 هستند. آستون مارتین تعداد محدودی از این ماشینها ساخته است. قیمت هر کدام از این ماشینها نیم میلیون دلار است. قیمت ماشین جگوار این فیلم 1.2 میلیون دلار است
6000
قیمت ساعتی که باند در این فیلم به دست دارد از 6 هزار دلار شروع میشود. امگا نزدیک به 20 سال است که ساعتهای جیمز باند را در فیلمهای این سری تهیه میکند. مدل ساعتی که در این فیلم روی دست دانیل کریگ است سیمستر 300 است. از این مدل ساعت هم تنها تعداد محدودی ساخته شده است و به همین خاطر قیمت بالایی دارد.
جیمزباند 24
اسپکتر بیست و چهارمین فیلم از سری محبوب جیمز باند است. این فیلم از همان شب نمایش، رکورد خوبی در فروش داشت و سازندگانش را امیدوار کرد. درآمد فروش از باکس اول فروش این فیلم، بعد از فیلم قبلی این سری به نام Skyfall دومین فروش را در تاریخ ساخت داشت. اسپکتر که گفته میشود آخرین فیلم دنیل کریگ بازیگر سرشناس بریتانیایی در سری فیلمهایباند است، یکی از گرانترین فیلمهای جیمز باند است و گفته میشود هزینه ساخت آن 240 تا 300 میلیون دلار بوده است. وقتی به این موضوع توجه کنیم که نخستین فیلم باند 53 سال پیش ساخته شده است، به خوبی متوجه میشویم که این فیلم توانسته است مخاطبانش را حفظ کند و البته کمپانیهای بیشتری را برای تبلیغ جذب کند.