شنبه, ۱۲ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sat, 2 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

تکنیک گروه اسمی، ابزاری ساختاری برای دستیابی به اتفاق‌نظر گروهی درباره‌ موضوعی مشخص است. این روش ابزار تشخیص موثری است. در این روش اعضای گروه دور یک میز جمع می‌شوند و موضوع تصمیم‌گیری به‌صورت کتبی به هریک از اعضا داده می‌شود و آنها چگونگی حل مسئله را می‌نویسند، هریک از اعضا به نوبه‌ خود، یک عقیده را به گروه ارائه می‌دهد؛ عقاید ثبت شده در گروه به بحث گـذارده می‌شود تا مفاهیم برای ارزیابی روشن‌تر و کامل‌تر شود، هر یک از اعضا مستقلا و مخفیانه عقاید را درجه‌بندی می‌کنند‍. این روش یک روش تصمیم‌گیری گروهی است که می‌توان با بهره‌گیری از آن به انواع روش‌های رایگان و کم‌هزینه بازاریابی دست یافت.

در این روش تصمیم گروه آن تصمیمی خواهد بود که در مجموع بیشترین امتیاز را به دست آورده باشد. فن گروه اسمی در واقع دستیابی به یک توافق دسته‌جمعی است که بدون محدودیت‌های کار تیمی انجام می‌شود. حال به این موضوع می‌پردازیم که چه موقع از فن تکنیک گروه اسمی استفاده می‌شود. 

در هر کسب‌و‌کاری زمانی که با موضوعی مهم، حساس و دارای موافق و مخالف بسیار مواجه هستیم و تصور می‌کنیم نظرهای متفاوت و گاهی متناقض باعث می‌شود که بحث گروهی به جایی نرسد از این روش استفاده می‌کنیم. به‌عنوان مثال زمانی که می‌خواهیم در مورد استفاده از یک روش بازاریابی تصمیم بگیریم یا زمانی که به دنبال یک روش کارا و کم‌هزینه بازاریابی هستیم. با استفاده از این روش مشارکت مساوی اعضای گروه تضمین می‌شود. استفاده از این روش زمانی که علت اساسی و ریشه‌ای یک مسئله را شناخته، ولی شناخت نحوه‌ اقدام و انتخاب یک گزینه از میان گزینه‌های مختلف مشکل است، پیشنهاد می‌شود. از تکنیک گروه اسمی می‌توان برای از بین بردن تاثیر و نفوذ یک شخص بر نتایج کلی تصمیم‌گیری جلوگیری کرد. 

تکنیک گروه اسمی از طریق فرآیندی که اظهارنظرهای فرد را به توضیحات مختصر محدود می‌سازد و از یک برگ رأی مخفی برای انتخاب ایده‌ها از بین ایده‌های حاصل از توفان فکری، استفاده می‌کند، به این هدف نائل می‌شود. برای اینکه این تکنیک موثر واقع شود، شرکت‌کنندگان باید بپذیرند که تصمیم گروه، باید به بهترین شکل اجرا شود. تکنیک گروه اسمی به‌عنوان یک فرآیند تصمیم‌گیری گروهی برای مواردی مانند شناسایی متغیرهای مهم در یک وضعیت مسئله خاص، شناسایی اجزای اصلی برنامه‌ای که برای اجرای راه‌حل خاص بعضی از مسائل، طراحی می‌شود، تعیین اولویت‌ها با توجه به مسائلی که باید مورد رسیدگی قرار گیرد و اهدافی که قرار است به آن دست یافته شود و همچنین وضعیت نهایی مطلوب، استفاده می‌شود.

در همه این شرایط، ترکیب و تلفیق قضاوت‌های فردی و تبدیل آنها به تصمیم‌های گروهی، اغلب سودمند به نظر می‌رسد. با این وجود روش گروه اسمی به‌ویژه برای جلسه‌های گروهی روزمره که در درجه اول بر هماهنگی فعالیت‌ها یا تبادل اطلاعات تاکید می‌ورزد، بسیار مناسب است، اما برای موقعیت‌های مذاکره یا چانه‌زنی، تکنیک مناسبی نیست. تکنیک گروه اسمی مانند روش توفان فکری از یک گروه 6 تا 12 نفری استفاده می‌کند. در این روش رهبر گروه، نقش دبیر جلسه را نیز ایفا می‌کند و پاسخ‌های گروه را در زمان مناسب، روی یک صفحه مناسب که برای همه شرکت‌کنندگان قابل مشاهده باشد، ثبت می‌کند. با انتخاب یک گروه خلاق و متفکر می‌توان از این روش برای خلق ایده‌های موفق بازاریابی کم هزینه استفاده کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tXZr0NVI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه