جنرال الکتریک (GE) به دلیل تعهد خود برای برنامه طولانیمدت توسعه کارکنان خود در سراسر جهان تحسینها را برانگیخته است. بلندپایگان این شرکت میگویند برای گزینش بهترینها در سازمان خود سرمایهای قابل توجه به آموزش و توسعه اختصاص دادهاند تا به این ترتیب، رصد نتایج کار برایشان راحتتر شود.
جنرال الکتریکیها مرد عمل هستند. آنها نزدیک به یک میلیارد دلار در سال برای توسعه و آموزش مادامالعمر برای کارمندان خود در نظر گرفتهاند.
این برنامهها هم آموزشهای شغلی را مدنظر دارد و هم کارمندان را برای داشتن حس مدیریت تشویق میکند. اما این شرکت پذیرفته که آموزش رسمی تنها 10درصد نیاز آموزشگیرندگان در زمینه دانش و مهارتها را تامین میکند و معتقد است که تمرینهایی مثل مربیگری و مانیتورینگ ابزاری مناسب برای افزایش یادگیری و طبعا توسعه است.
برنامه آمادهسازی
این شرکت از مرحله استخدام نقشه راه کاملا مشخصی دارد. کارمندان با دیدهبانیهای گسترده میتوانند از همکارانشان یاد گیرند و مهارتهایشان را بالا ببرند. عملکرد سالانه و بازبینی کار بازخوردهایی جامع و کامل درباره کارکرد هر نفر به دست میدهد. هر فرد با یک کارشناسی دقیق، اهداف کوتاهمدت و بلندمدت و نیز آموزشهای مورد نیاز را برای رسیدن به این اهداف با هم هماهنگ میکند.
برنامه دیدهبانی و نظارت
مدیریت GE بر این باور است که دیدهبانی و نظارت ابزار توسعهای ارزشمندی برای تشویق رشد شغلی و شخصی اثرگذار است. از همینرو از بهترین مشارکتها در حوزه دیده بانی و نظارت بهره میگیرد. در این مرحله هر فرد در ابتدای ورود به این مجموعه بزرگ به دنبال یک همکار باتجربه برای یادگیری و پیشرفت میرود.
مدیران در این مجموعه بهترین منبع برای کسب اطلاعات درباره توسعه شغلی، فراهمسازی ابزار مناسب برای تازه واردها هستند و در جهت یافتن راههای عملی کردن ظرفیتها به آنها کمک میکنند.
بازبینی عملکرد
این شرکت همچنین یک برنامه بازخورد 360 درجه منحصربهفرد برای توسعه کارمندان طراحی کرده است. در این برنامه کارمندان با استفاده از کار تیمی، همکاران و مشتریها درباره سبکها و مهارتهای مدیریت خود بیشتر یاد میگیرند. آنها همچنین آموزشهایی برای هدف قرار دادن بخشهای کلیدی حاصل از این فرآیند دریافت میکنند.
هر بهار، فرآیند معروف «فصلC » اجرا میشود. این برنامه که یکی از حیاتیترین برنامههای پیشبرد در GE به شمار میآید، در واقع بازبینی سالانه است که از سوی منابع انسانی انجام میشود. بخش منابع انسانی با بررسی کل تیم نیازمندیهای توسعه و آموزش را برای آینده تعیین میکند.
مدیران با بازبینی هر گروه بهعنوان یک واحد، میتوانند درباره پله بعدی درباره هر شخص تصمیم بگیرند و همزمان اهداف کلی را هم در نظر داشته باشند و از طرفی خیالشان نیز از بابت جریان پیوسته مدیریت هوشمند آینده در GE راحت میشود.
در جریان «فصلC »، مدیران اجرایی رزومهای از دستاوردها، مهارتها و میزان اشتیاق کارکنان را تهیه و درباره این انتظارات با مدیران صحبت میکنند. مدیران هر بخش تعداد محدودی را برای آموزش در دانشگاه کروتون ویل در نیویورک پیشنهاد میکنند.
سالانه تنها 360 نفر برای مراحل بالای آموزش برای جنرال الکتریک از این دانشگاه انتخاب میشوند. 6 کلاس 60 نفره برای آنها در دانشگاه برگزار میشود و آنها برای گذراندن مراحل بالا آماده میشوند. این دانشگاه همچنین برای مدیریت به طور کلی، سالی یکبار کلاسهایی برگزار میکند.
شبکهها و انجمنهای حرفهای
جنرال الکتریکیها همچنین یک دوره موسوم به «یادگیری افقی» را به کمک انجمنها و شبکههای حرفهای برگزار میکنند. در این دورهها کارمندان درباره فناوریهای تازه یا طرز تفکرهای نو در حوزه کاری خود میآموزند.
نتیجهگیری
جنرال الکتریک با 340 هزار کارمند در سراسر دنیا با دادن شانس به باهوشترین افراد برای پیشرفت با استفاده از آنچه در بالا گفته شد، خود را تثبیت میکند. با نگاهی به نرخ فرسایشی 8 درصدی جنرال الکتریک میتوان دریافت که این روش برای این شرکت بزرگ به خوبی جواب داده است.