برای ارتباط مستقیم با مشتریان، روشهای مختلفی وجود دارد؛ ارتباطی که باید در راستای برندینگ شرکت انجام و مدیریت شود تا به ارتقای جایگاه برند در بازار بینجامد. یکی از این شیوهها که این روزها میان شرکتهای ایرانی رواج پیدا کرده، احداث فروشگاههای اختصاصی عرضه مستقیم است؛ شیوهای از بازاریابی که شرکتها با پیاده کردن آن میتوانند محصولات را به شکلی بهتر به مشتری عرضه کنند.
احداث فروشگاه و عرضه محصولات بهصورت مستقیم راهی است که بسیاری از شرکتهای جهان آن را اجرا کردهاند. بهعنوان مثال، این شیوه را بیشتر شرکتهای تولیدکننده بستنی در دنیا اجرا و بستنی تولیدی خود را بهصورت فلهای از طریق فروشگاههای خود به مشتریان عرضه میکنند. شرکت شیرین عسل از نخستین شرکتهایی بود که این شیوه را در داخل کشور اجرا کرد. فروشگاههای شیرین عسل بیشتر شبیه فروشگاههای ارائه محصولات تخفیفی است.
در روزهای اول احداث این فروشگاهها این شرکت فقط محصولات خود را درآن توزیع میکرد ولی به مرور زمان محصولات دیگر شرکتها نیز در این فروشگاهها مشاهده شدند که به نظر میرسد این کار شرکت در راستای کاهش هزینههای بالای این فروشگاهها باشد. به هرحال شرکتهای تولیدکننده میتوانند با استفاده از این فروشگاهها با مشتریان خود ارتباط بهتری را برقرارکنند و محصولات تازه خود را نیز بهصورت مستقیم با سمپلینگ به مشتری معرفی کنند.
عرضه مستقیم جایگزین تبلیغ
معمولا شرکتهایی سراغ راه اندازی فروشگاههای عرضه مستقیم میروند که بودجه تبلیغاتشان پایینتر از دیگر شرکتهاست و میخواهند با استفاده از این شیوه حضور خود را در بازار بیشتر و موثرتر نشان دهند.
نکته جالب اینکه یکی از مسئولان این فروشگاهها درگفتوگویی با رسانهها احداث آنها را در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت خود معرفی کرده بود. این در حالی است که شرکتها برای حفظ موقعیت خود هم که شده باید در استفاده از واژههای بازاریابی دقت کنند و بدانند در مسئولیت اجتماعی قرار نیست سودی مستقیم به جیب شرکت برود و اجرای این شیوه در راستای مسئولیت اجتماعی قرار نمیگیرد؛ مگر اینکه به شیوهای متفاوت اجرا شود.
ارائه خدمات پزشکی در فروشگاه
شرکت شیر ایران (پگاه) نیز از جمله شرکتهایی بود که مدتی قبل با سروصدای زیادی شعبهای از فروشگاههای خود را با نام سلامت راهاندازی کرد.
فلسفه راهاندازی این فروشگاهها هم به نوبه خود جالب بود؛ باتوجه به بالا رفتن قیمت حاملهای انرژی، بسیاری از مغازهها برای کاهش هزینههای خود محصولات لبنی را بیرون یخچال نگهداری میکردند و این اتفاق باعث نارضایتی بسیاری از مشتریان شده بود. در راستای این اقدام مغازهدارها، افتتاح فروشگاه به این شرکت کمک بزرگی میکرد که محصولات خود را سالمتر به دست مشتری برساند.
نخستین شعبه این فروشگاه در منطقه جنوب تهران احداث شد که به نظر میرسید سرمایهگذاری زیادی روی آن شده است، اما با توجه به هزینه بالای احداث این فروشگاه به نظر نمیرسد استقبال از آن چشمگیر باشد. هر زمانی که از جلوی این فروشگاه عبور کنید، اکثر مواقع کارکنان آن بیکار درحال گشت زدن در فروشگاه هستند و موقع ورود معمولا به غیراز شما مشتری دیگری در این فروشگاه نیست.
حالا به نظر میرسد شرکت به منظور رفع این مشکل راهکار جدیدی را اجرا کرده است. یک پزشک تغذیه قرار است در روزهای خاصی در این فروشگاه به مشتریان مشاوره بدهد. شاید این شیوه باعث شود فروشگاه از خلوتی قبل خارجشده و مشتریان بیشتری از آن بازدید کنند.
افتتاح فروشگاه بستنی در میدانی پرتردد
شرکت چوپان نیز به رسم دیگر شرکتها این روزها در میدان ولیعصر تهران فروشگاهی را احداث کرده و محصولات خود را بهصورت مستقیم به مشتری ارائه میدهد. این شرکت نیز این فعالیت را در راستای برندینگ خود انجام داده است، ولی با اینکه این فروشگاه در یکی از پرترددترین محلها احداث شده، باز با مشکل فروشگاه پگاه مواجه است و هر وقت از مقابل این فروشگاه عبور کنید استقبال چندانی از آن را مشاهده نمیکنید.
این فروشگاه که به سبک فروشگاههای بستنی فلهای به مشتریان خدمات میدهد، مانند مابقی شرکتها روی آن هزینه زیادی شده است. این شرکت تابلوی بزرگی را هم با طرح لوگوی چوپان بر سر در این فروشگاه نصب کرده است. البته چوپان تنها شرکت تولیدکننده محصولات لبنی نیست که به این روش روی آورده؛ شرکت کاله هم اخیرا فروشگاههای سون تن را به منظور عرضه مستقیم محصولات خود احداث کرده است. حال سوال این است، با توجه به هزینه بالای احداث این فروشگاهها آیا این اقدامات برای شرکتها سودآور خواهد بود؟