اگر تا چند ماه قبل مسئولان ایرانی برای پیگیری کوچک ترین نیازهای صنعت هوانوردی ایران باید به واسطه هایی چندگانه رابطه می گرفتند و قیمت هایی گزاف پرداخت می کردند، حالا باید خود را برای میزبانی یکی از بزرگ ترین نهادهای بین المللی در این صنعت آماده کنند.
اجـــلاس بیـــن المللی سرمایــه گذاری هوانوردی کاپا به میزبانی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و با حمایت و مشارکت سازمان هواپیمـــایــــی کشـــوری در تاریخ 28 و 29 شهریور ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد و در این اجلاس بیش از 150 شرکت کننده خارجی از 20 کشور جهان مهمان ایران خواهند بود.
این اتفاق که پس از اجرایی شدن برجام یکی از اصلی ترین اجلاس هایی است که در ایران برگزار خواهد شد، تهران را برای دو روز به مرکز توجهات صنعت هوانوردی جهان بدل خواهد کرد، موضوعی که برای دو طرف اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
از یک سو شرکت های فعال در این عرصه چه در ساخت و فروش هواپیما، چه در عرصه سرمایه گذاری های هوایی می توانند روی بازار بکر ایران حسابی ویژه باز کنند و پس از نزدیک به 10سال باردیگر قراردادهایی جدید در این عرصه منعقد کنند. از سوی دیگر طرف های ایرانی نیز پس از سال های سخت تحریم ها، این بار می توانند به طور مستقیم با نهادهایی که تأمین مالی برنامه های کلان هوایی را پیگیری می کنند ارتباط مستقیم بگیرند.
طرح اصلی ریخته شده برای اجلاس کاپا در تهران نیز نشان از لحاظ شدن این بازی برد – برد دارد. براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری اجاره و خرید هواپیما، ساخت و توسعه فرودگاه ها، چالش های پولی، بانکی و بیمه در صنعت هوانوردی ایران، توسعه شبکه پروازی بین المللی و داخلی کشور اصلی ترین مباحثی خواهند بود که سران کاپا در ایران پیگیری خواهند کرد.
از نهادی منطقه ای تا قطب هوایی جهان
مرکز هوانوردی آسیا پاسیفیک موسوم به «کاپا» مؤسسه بین المللی هوانوردی است که در سال ۱۹۹۰ در استرالیا تأسیس شد؛ در ابتدا فعالیت این مرکز محدود به منطقه آسیا پاسیفیک بود اما پس از چند سال، کاپا به عنوان مرکزی جهانی خود را مطرح کرد و در طول سال های گذشته نیز بسیاری کشورها و موسسات مطرح جهان با آن به طور مستقیم همکاری کرده اند.
براساس اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده هدف اصلی تشکیل کاپا، ارائه آمار و اطلاعات هوانوردی به کاربران بود، اما در ادامه تحلیل های اقتصادی بازار هوانوردی به فعالیت های آنان اضافه شد و پیش بینی های کوتاه، میان و بلندمدت از بازار هوانوردی جهان در حوزه های مختلف همچون ایرلاین و صنایع وابسته به آن، فرودگاه ها، اقتصاد فرودگاهی و صنعت توریسم هوایی در حال حاضر اصلی ترین فعالیت های این نهاد را شامل می شوند.
آنچه در این بین برای ایران اهمیت بسیاری دارد، محول شدن مسئولیت اجلاس سالانه این نهاد به شرکت فرودگاهی امام خمینی است. کاپا سالانه یک اجلاس جهانی دارد که هر سال در یک کشور برگزار می شود و گستردگی فعالیت های تخصصی کاپا سبب شده است که از اعتبار ویژه ای در میان بزرگان صنعت هوانوردی جهان برخوردار شود. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده: این اعتبار باعث شده که در فراخوان های اجلاس مربوط به کاپا بسیاری از شرکت ها و سازمان های معتبر هوانوردی حضور پیدا کنند و وقتی صحبت از حضور 150 شرکت در تهران مطرح می شود، قطعاً بخش قابل توجهی از آنها می توانند برای ایران آورده های تجاری و نوین به همراه آورند.
لزوم استفاده حداکثری ازفضای پسابرجام
یک کارشناس صنعت هوانوردی معتقد است با توجه به شرایط به وجود آمده پس از لغو تحریم ها قطعاً می توان انتظار داشت اجلاسی با حضور شرکت های مختلف در ایران برگزار شود اما آنچه اهمیت دارد استفاده عملی از فرصت حضور آنها در کشور خواهد بود.
علی رضا بحیرایی در گفت وگو با «فرصت امروز» تأکید کرد: متأسفانه با وجود آنکه به صراحت در برجام سخن از لغو تحریم های هوایی گفته شده اما سنگ اندازی های ماه های گذشته از سوی آمریکایی ها لغو قطعی و عملی این محدودیت ها را با دشواری همراه کرده است.
به گفته وی از یک سو ایران برای برطرف کردن نیاز سال های گذشته خود نیاز به ارتباط گیری با بازارهای جهانی دارد و از سوی دیگر این بازار دست نخورده برای بسیاری از سرمایه گذاران جهانی نیز جذاب است، از این رو در صورتی که در عمل اجازه دهند توافق ها اجرایی شود، قطعاً ایران با تحولی جدی در این حوزه روبه رو خواهد شد.
بحیرایی با اشاره به توانایی فنی نیروهای ایرانی و ایستادگی صنعت در مقابل فشارهای سال های گذشته ابراز امیدواری کرد که با حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران و نتیجه بخش شدن مذاکرات، هم فضای جهشی دوباره در صنعت هوانوردی ایران به وجود بیاید و هم با استفاده از توان موجود در این عرصه کار برای بازپس گیری جایگاه ایران در صنعت هوانوردی فراهم شود.
اجلاس کاپا در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته در فرودگاه امام خمینی برگزار می شود و می توان این اجلاس را به آشتی صنعت هوانوردی جهان با ایران تلقی کرد. صنعتی که برای مدتی طولانی روی ایران به عنوان قطب هوایی منطقه حساب باز کرده بود، پس از چند سال فاصله آماده می شود بار دیگر روی شریک قدیمی خود حساب باز کند و این به معنای عبور مهم ترین عرصه حمل و نقل ایران از سال های سخت است.
ارتباط با نویسنده : j.hashemi1992@gmail.com