با وجود گذشت قریب به سه ماه از ورود ویروس کرونا به کشور، حوادث و رویداهای اقتصادی و اجتماعی مختلفی متأثر از این جریان ورود ایجاد شد. فرآیند تولید با وجود محدودیتها و مشکلات ریز و درشت جاری و عارضی به عنوان موتور محرک اقتصاد ایران همچنان فعالیت و تلاشهای خود را ادامه داد و البته نوسانات قیمتی موجود در بازار بر جسم و روح جامعه آسیب رساند.
ستاد تنظیم بازار طی سال گذشته با وجود همه مسائل و مشکلات عارضی توانست نمره نسبتاً قابل قبولی را در تنظیم کالاها و مایحتاج مردم داشته باشد. ورود این ستاد در جریان مدیریت و کنترل بازار محصولات بهداشتی و ضدعفونیکننده و اولویت این محصولات برای نظارت بیشتر و شدیدتر بر بازار به عنوان کالاهای گروه یک تا حدودی توانست مشکلات ناشی از عدم عرضه مناسب این محصولات را کاهش داده و توجه و تمرکز بیشتر نهادهای نظارتی را در مسئولیتهای پیش رو به دنبال داشته باشد. پیشبینی و تامین کالاهای اساسی موردنیاز جامعه در شرایط بحران کرونا و ایجاد فضایی مناسب برای تامین آنها برای مصرفکننده از اقدامات قابل تقدیر این ستاد در حوزه مدیریت بحرانهای ناشی از این شرایط تلقی میشود.
حضور مستمر تیمهای بازرسی در مراکز تولید و عرضه محصولات و تنظیم زنجیره توزیع بهینه و برخورد با متخلفین اقتصادی از اقداماتی بود که توسط ستاد تنظیم بازار، برنامهریزی و اجرایی شد. البته در کنار این نقاط قوت، نکات و نقاط ضعفی نیز در حوزه عملکردی این ستاد مشاهده شد. در حوزه تولید، کاهش قیمت مرغ به ارقام بسیار نازل و غیراقتصادی عملاً موجب آسیبهایی به تولیدکنندگان این محصول شد؛ اگرچه این محصولات با حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم دولت در حال حاضر فعالیت میکنند ولی تامین منافع تولیدکنندگان برای حصول به قیمت اقتصادی در جهت استمرار روند تولید از اولویتهایی است که شایسته بود در تنظیم بازار مدنظر قرار می¬گرفت. خرید تضمینی این محصولات، عرضه آنها با قیمتهای مناسب برای گروههای هدف کارمندی، تلاش در جهت ایجاد بازارهای رقابتی منطقهای مدیریت شده و... از جمله راهکارهایی است که میتواند از بروز آسیبهای آتی در این حوزه تا حدودی جلوگیری کند.
در حوزه مصرفکننده اما مشکلات و آسیبها شکل پیچیدهتری به خود گرفته بود. افزایش قیمتهای چراغ خاموش برخی کالاها و محصولات به نحوی که برخی از آنها اگرچه از نظر ضریب اهمیت در سبد خانوار دارای جایگاه مهمی نبود ولی از منظر تاثیرگذاری ریالی بر کل سبد خرید خانواده از اهمیت بالایی برخوردار بود. به عنوان نمونه افزایش قیمت غیرمتعارف حبوبات از مواردی بود که اگرچه بخشی از آن که به سبب تغییرات قیمتی ارز نیمایی قابل دفاع تلقی میشود ولی بخش دیگر آن که ناشی از فرصتطلبی برخی سودجویان بازار محسوب می شود هیچگونه توجیهی نداشت. در این مدت برخی فروشگاههای مجازی و اینترنتی هم در مجموع عملکرد قابل دفاعی از خود نشان دادند و توانستند حجم تقاضاهایی بعضاً تا پنج برابر را نیز پاسخگو باشند. در این فروشگاهها نیز حذف برخی شرایط تخفیفی یا حذف برخی انتخابها در پرداخت موجب تضییع حقوق مصرفکنندگان شد. در همین حوزه با انجام سیاستهای حمایتی ستاد تنظیم بازار و دولت و نیاز بیشتر مصرفکنندگان شناخت بیشتری از اینگونه فروشگاهها ایجاد شد و به تبع آن خریدهای اینترنتی در جامعه بیشتر شد لذا مردم اعتماد بیشتری به اینگونه فعالیتهای اقتصادی مجازی پیدا کردند.
در حوزه توزیع سنتی بازار اما مشکلات و آسیبها بیشتر از بقیه حوزهها بود. بسیاری از اینگونه فروشگاههای عرضه محصولات به سبب شیوع بیماری امکانی برای عرضه محصولات یا ارائه بهینه خدمات پیدا نکردند و از این منظر خسارتها و زیانهایی بر آنها وارد شد که البته برخی حمایتهای انجام شده توسط افراد مرتبط و دولت تسکینی بود بر آلام فعالان این حوزه ولی ضرورت حمایت بیشتر مردم و مسئولین را از این حوزهها میطلبد.
اگرچه ویروس کرونا در جامعه موجب بروز مشکلات جدی برای قاطبه گروهها و نهادهای اجتماعی، اقتصادی و... شد ولی می توانست حامل پیام بسیار مهمی برای همگان باشد که شرط بقای یک فرد یا جریان در گرو بقای دیگران است. چه بسیار افرادی که در این زمان با استفاده از خلأهای موجود در بسترهای اقتصادی توانستند کالاها یا ملزومات جامعه را احتکار و به قیمتهای سرسامآور و غیرمتعارف به همنوعان و هم شهریان عرضه کنند ولی در مجموع نیز از این امر درآمدی برای خود کسب کنند و خود نیز در دامان افراد و جریانهای فرصتطلبی مثل خود قرار گرفتند و این دور باطل همچنان ادامه یافت. انجام رفتارهای غیرمتعارف اقتصادی در جریان بازار و اخلال در روند جاری بازار آسیبی بود که همه اجزای زنجیره تولید تا مصرف را در معرض خطر قرار میدهد و کل فرآیند را با اختلال همراه میکند لذا خسارت وارده بر آن مشمول قشر یا گروه خاصی نمیشود. درست مثل روند حرکتی ویروس کرونا که در صورتی که همه با هم مراقبت کنند امکان بهبودی حاصل میشود وگرنه روند بیماری همه را با خطر مواجه خواهد کرد. در این فرآیند خودخواهی، کسب منافع بیشتر برای خود و اطرافیان عملاً نمیتواند تضمینکننده باشد. قانون یا همه یا هیچ.
نهادهای حمایتی و نظارتی اگرچه مکلف به پیگیری مطالبات مردم و مصرفکنندگان تلقی میشوند ولی باید به این نکته نیز توجه کنند که جریان عرضه کالا و خدمت پایدار و موثر در گروه وجود یک جریان مناسب تولید و تامین کالا تلقی میشود. اگر در بحرانهای جریان تولید و مصرف همگرایی مناسبی میان جریان تولید و مصرف در جهت حمایت از بخش در معرض زیان صورت نگیرد عملاً طرف دوم نیز به مرور از دامان این آسیب درامان نخواهد ماند. به عنوان نمونه در جریان کاهش غیرمتعارف قیمت مرغ اگرچه ممکن بود این موضوع به مذاق مصرفکنندهای در کوتاه مدت خوشایند بیاید ولی باید دانست که آسیب این کاهش قیمت در آینده نهچندان دور دامان مصرف را نیز خواهد گرفت و با کاهش تولید و عدم صرفه اقتصادی جریان مواد با خطر رکود، شکست و... روند تولید با اخلال مواجه میشود که این موضوع در نهایت به زیان مصرفکننده است. لذا حمایت متقابل میان جریان تولید، تامین و مصرف راهکاری است که میتواند تضمینکننده بقای جریان مولد در اقتصاد کشور باشد. در این میان نقش نهادها و تشکلهای مردمی و صنفی در تبیین مناسب موضوع و ایجاد حلقه ارتباطی موثر میان این جریانها در هم گرایی بیشتر و تعامل، راهکاری است که باید به عنوان یکی از وظایف اصلی و مهم نهادهای حمایتی و نظارتی تلقی شود.
اگر در جریان فعالیتهای نهادها و سازمانهایی مانند سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به این موضوع به شکل مناسب و موثرتری پرداخته شود که حمایت توامان از جریان تولید و مصرف علاوه بر تبیین واقعی درونزا بودن و برونگر بودن جریان تولید به عنوان یکی از مولفههای مهم اقتصاد مقاومتی، موجب انتفاع بیشتر هر دو رکن و جلوگیری از وقوع بسیاری ناملایمات و مشکلات عارضی بر بازار خواهد شد. لذا در حالی که جریان اقتصادی کشور در سال جهش تولید باید بسترهای لازم را برای این امر مهم فراهم کند بخشی از توان خود را به همگرایی عملی میان ارکان اصلی زنجیره تولید تا مصرف معطوف بدارد تا از این جریان حمایت واقعی از جریان تولید و مصرف حاصل شود.
کارشناس اقتصادی*