طی ماههای اخیر همایشهای انتخاب شرکتهای برتر متفاوتی با عناوین مختلف برگزار شده است. هنگامی که در ظاهر همایشها، جوایز و شرکتهای برتر در این مراسم مورد بررسی قرار میگیرد در بسیاری موارد شباهت زیادی به هم دارند. علاوه بر این صحبتها و حواشیای از نوع انتخاب این شرکتها به گوش میرسد که ما را بر آن داشت تا در آستانه برگزاری سیزدهمین همایش جایزه تعالی با محمدعلی محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره این همایشها و چرایی و چگونگی روند انتخاب در آنها به گفتوگو بپردازیم.
***
در ماههای اخیر همایشها و جوایز زیادی در زمینه تقدیر از تولیدکنندگان و صنایع برگزیده شده داشتهایم، آیا برگزاری اینگونه همایشها بهصورت مجزا به نوعی موازیکاری نیست؟
تفاوت همایشی که سازمان مدیریت صنعتی با سایر همایشها در این زمینه برگزار میکند این است که جوایز ما نتایج یک کار پژوهشی است و مدلی داریم که براساس آن بررسی و پژوهش بر این شرکتها آغاز میشود و نتایج آن را بهعنوان برتر معرفی میکنیم. بهعنوان مثال جایزه تعالی که 4 اسفند ماه به شرکتهای برتر اعطا میشود نزدیک به دو روز یک تیم ارزیابی در این 70 شرکت حضور یافته و ارزیابیهای لازم صورت گرفته و با توجه به این نتایج به تعدادی که امتیاز بالاتری دارند تندیس داده میشود.
این همایش نتیجه یک فعالیت پنج ماهه است که متاسفانه مراسم مشابه این همایش به کیفیت این جایزه نیست و در بسیاری از شرایط دیده شده که با سازمانها تماس میگیرند و اعلام میکنند که اگر مایل به شرکت در همایش و انتخاب بهعنوان شرکت برتر هستید، باید مبلغی را پرداخت کنید تا شرکت شما در لیست برترینها حضور داشته باشد و از آن تقدیر به عمل آید.
میتوان همه این همایشها را بهصورت یکجا برگزار کرد یا خیر؟
از نظر من خیر، زیرا اهداف این همایشها متفاوت است. بهعنوان مثال شرکت مدیریت صنعتی یک کنفرانس توسعه منابع انسانی برگزار میکند و از سازمانهای برتر در زمینه منابع انسانی تقدیر به عمل میآید. پارامترهای این همایش با جوایزی مثل IMI 100 متفاوت است، زیرا این جایزه شرکتها را از جهت فروش، ارزش افزوده، مباحث مالی و... مورد بررسی قرار میدهد.
علاوه بر این همایش دیگری به نام جایزه مدیریت انرژی برگزار میشود که از شرکتهایی که در زمینه صرفهجویی، بهبود استفاده از انرژی و ارتقای سطح تکنولوژی فعالیت داشتند، تقدیر به عمل آمده است. از سوی دیگر، همایش جایزه تعالی که ظرف چند روز آینده برگزار خواهد شد نشان میدهد یک سازمان تا چه حد توانسته در مسیر درست توسعه قرار بگیرد که در این انتخاب قابلیتها و مجموع عملکرد سازمان از همه ویژگیها اهمیت بیشتری دارد.
همایش جایزه تعالی 13 سال است که برگزار شده آیا بازخورد برگزاری آن دریافت شده است؟
بهعنوان مثال یک فرهنگسازی که نتیجه جایزه تعالی بوده، این موضوع است که امروزه مدیران شرکتها با ادبیات شاخص صحبت میکنند و برای صحبتهای خود سنجش و اندازهگیری اعلام میکنند. صحبتهای مدیران از اعلام نظرات کیفی به کمی تبدیل شده که این موضوع خیلی به نفع سازمانها و کشور است. یکی از نتایج با ارزش این ارزیابیها، ایجاد فضای مسابقه بین شرکتها است که از نظر اینکه شرکتها فرصتی برای تلاش و اثبات خود دارند، بسیار ارزشمند است. به طور حتم جایزهای که 13 سال برگزار میشود و هرساله نرخ رشد حضور شرکتها در آن افزایش مییابد، نشان از درستی این روند دارد. البته ما هیچگاه خود را بدون نقص نمیدانیم و همیشه برای رفع کمبودها در تلاش هستیم.
روند ارزیابی و انتخاب شرکتهای برتر هرساله متفاوت از سال پیش است یا خیر؟
طبق تحلیل و بررسی آماری ما طی این 13 سال در برخی قسمتها هرسال حدود 22درصد امتیاز سازمانها افزایش داشته است، مثل حوزه دارو و غذا و... که هرسال به طور متوسط 8درصد امتیاز تعالی گروههای کسبوکار بهبود پیدا کرده است.
شرکتها برای حضور در این جایزه و ارزیابی باید مبلغی را پرداخت کنند؟
هزینهای برای ارزیابی شرکتها از آنها دریافت میشود چون خیلی از این شرکتها صرفا علاقهمند به دریافت ارزیابی شرکت خود هستند و حضور در مسابقه برای آنها اهمیت ندارد.
ما با نمونههای خارجی در این زمینه چقدر فاصله داریم؟
مدلی که ما در حال حاضر استفاده میکنیم مطابق مدل EFQM اروپا است که حدود 80 کشور در دنیا از این مدل استفاده میکنند.
جایزه تعالی تا چه حد در جهت بازاریابی اجتماعی است؟
به طور حتم یک بعد این جایزه بازاریابی اجتماعی است، به دلیل اینکه در این مدل تعالی سازمانی هم به مسئولیتهای اجتماعی، جامعه و کارمندان به خوبی توجه شده است.
* ارتباط با کارشناس: sanazkolahdooz@yahoo.com