وزیر جهاد کشاورزی گفت: تراز منفی بازرگانی کشور در بخش کشاورزی به کمتر از ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار تا پایان بهمن ماه سال گذشته کاهش یافت.
به گزارش مهر، محمود حجتی در مراسم دید و بازدید پس از تعطیلات نوروز با معاونان و مدیران کل وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه تراز منفی بازرگانی در بخش کشاورزی سال ۹۳ با تلاش این بخش از منهای ۸ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منهای ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کاهش یافت، افزود: تراز منفی بازرگانی در بخش کشاورزی در سال گذشته با احتساب آمار اسفند ماه به کمتر از ۳.۵ میلیارد دلار هم خواهد رسید که دستاورد بسیار خوبی است.
وی با بیان اینکه بخشی از کاهش تراز منفی به علت کاهش قیمتهای جهانی برخی از محصولات کشاورزی و بخشی دیگر به علت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا بوده است، گفت: سال گذشته در بخش محصولات دامی ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ، ۷۰ هزار تن گوشت مرغ، ۶۰۰ هزار تن شیر و یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک صادر شد.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین از تولید قابل توجه شکر تا مرز خودکفایی خبر داد و گفت: میزان تولید شکر در سال گذشته ۳۵۰ هزار تن افزایش یافته است که اگر محدودیت کارخانه فرآوری و تولید شکر نمیداشتیم به طور کامل از واردات شکر بینیاز میشدیم.
حجتی با بیان اینکه با انتقال کشت چغندر قند از بهار به پاییز مصرف آب در این محصول تا یک سوم کاهش یافت و از ۱۰ تا ۱۵ هزار متر مکعب به کمتر از ۵ هزار متر مکعب رسیده است، اظهارداشت: در پی انتقال زمان کشت چغندر به فصل پاییز میانگین عملکرد تولید در هر هکتار به ۶۰ تن با عیار ۱۴.۵درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه در محصول گندم دیگر نیازی به واردات نداریم و امسال نیز با توجه به برنامهریزیهای انجام شده اصلا نیازی به واردات نیست، گفت: براساس برنامهریزیهای انجام شده و در افق بلندمدت قرار است ۷۰ درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تامین شود. وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال ۸۴ با اجرای برنامههای توسعه کشت دانههای روغنی میزان تولید از ۶ تا ۷ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت اما این میزان در سالهای بعد به علت دنبال نکردن برنامههای تولید دوباره به ۶ درصد رسید و امیدواریم با اجرای برنامه بلندمدت ۷۰ درصد از نیاز داخل به روغن تامین شود.
حجتی با اعلام اینکه در بخش باغبانی در زمینه تولید پسته، خرما، انار، زعفران، سیب، مرکبات و کشمش مزیت بسیار خوبی داریم و جزو تولیدکنندگان عمده جهان محسوب میشویم، گفت: این محصولات از لحاظ مصرف آب در پایینترین سطح و از لحاظ ارزش افزوده در بالاترین سطح قرار دارد. بنابراین بازاریابی و ایجاد ظرفیتهای صادراتی این محصولات از اولویتهای جهاد کشاورزی است.
وی با بیان اینکه ظرفیتها و امکانات صادرات محصولات باغی در استانها و مناطق مختلف کشور برای بازاریابی شناسایی شده است، اظهارداشت: اجرای برنامههای اقتصاد مقاومتی در ابلاغیه ۲۴بندی در دستور کار وزارتخانه است و تامین امنیت غذایی، خود اتکایی، افزایش ذخایر محصولات راهبردی، تامین منافع مصرفکنندگان با کاهش هزینههای تمام شده محصول و توجه به مزیتهای تولیدی محورهای اصلی برنامههای وزارتخانه است.