پرسش: دو سال است که در حوزه تولید مواد غذایی فعالیت میکنم و تا به حال تبلیغاتی نداشتهام. میخواهم بودجهای را به تبلیغات اختصاص بدهم، اما نمیدانم چطور باید هزینهها را مدیریت کنم. لطفا راهنماییام کنید.
پاسخ کارشناس: در مرحله اول باید یک برنامه رسانهای دقیق را تنظیم کنید؛ چراکه یک برنامه ضعیف میتواند موجب شکست کل یک مبارزه تبلیغاتی صحیح شود. بهطور معمول حدود 3 تا 6درصد از بودجه در نظر گرفتهشده صرف تحقیق و ارزیابی پیش و پس از مبارزه تبلیغاتی میشود. 5 تا 8 درصد برای توسعه پیام بازرگانی در نظر گرفته میشود.
80 تا 85 درصد صرف رسانههای تبلیغاتی میشود. 4 تا 7 درصد صرف تولید و یک تا 3 درصد صرف هزینههای اضافی، مدیریت و سود آژانس میشود.
از آنجا که هزینه رسانههای تبلیغاتی مقدار زیادی از بودجه تبلیغاتی شما را به خود اختصاص میدهد، باید زمان و انرژی زیادی را برای آن صرف کنید تا از مناسببودن برنامه رسانهها مطمئن شوید. اگر بر استراتژی پیام تبلیغاتی تمرکز کنید و استراتژیهای رسانه را نادیده بگیرید، کل کار تبلیغاتی و بودجه و تلاش شما بینتیجه خواهد بود. یکی از نکاتی که باید برای جلوگیری از هدررفت بودجه خود در نظر داشته باشید، این است که تداخل رسانهها با هم به میزان زیادی از کارایی آنها کم میکند.
اگر این رسانهها همه به یک مخاطب دسترسی داشته باشند، پیام تبلیغاتی به جای جذب طیف وسیعی از مخاطبان در بازار، بهدفعات به همان مخاطبان تکراری و محدود میرسد.
فراموش نکنید که یک برنامه رسانهای کامل در کنار انتخاب رسانه خوب موجب میشود که پیام تبلیغاتی در زمانی مناسب و در وضعیتی صحیح، مخاطبان متناسب با آن رسانه را به سوی خود جلب کند.