فعالیت اصلی شرکت،تولید و فروش انواع موتورهای بنزینی و دیزلی قابل مصرف در موتورسیكلت،كلاچ و كمك فنر،قطعات موتورسیكلت و قطعات خودرو نظیر گیربكس،اكسل و جعبه فرمان است و ازجمله صنایع پیشرو صنعت خودرو محسوب میشود. مهمترین هدف اولیه در تاسیس شرکت،دستیابی به دانش فنی تولید موتورهای بنزینی و توسعه هرچه بیشتر ساخت قطعات آنها در در داخل کشور بوده، بهگونهای که کشور را از واردات آن بینیاز کند. اقدام مذکور از آن نظر دارای اهمیت است که برای نخستین بار در کشور،عرصه جدیدی برای ساخت تمام و کمال یک محصول که جایگاه آن در سطح تکنولوژی مدرن قراردارد،گشایش یافته است و این عمل مهم نقش اساسی در نهادینه شدن صنعت در داخل کشور را به عهده خواهد گرفت.
مشتری اصلی شرکت نیرومحرکه،ایران خودرو و میزان افزایش یا کاهش در تولیدات شرکت منوط به تغییر در سیاست تولید ایران خودرو است. البته از سال 90 تاکنون شرکت اقدام به همکاری با مگاموتورکرده است،بهطوری که سیاست کلی شرکت از حالت تک مشتری خارج شده و درحال تبدیل به چندمشتری شدن است.
معرفی مهمترین شرکتهای زیرمجموعه
شرکت تولیدی نیرو محرکه
شركت تولیدی نیرومحرکه درسال 1365 در ابتدا با نام شركت بازرگانی نیرومحركه، بهعنوان یكی از شركتهای تحت پوشش گروه نیرومحركه و با سرمایهگذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاسیس شده و باهدف ارائه خدمات بازرگانی شامل تداركات داخلی و خارجی،خدمات گمركی، فروش و خدمات پس ازفروش كلیه محصولات شركت صنعتی نیرومحركه شروع به فعالیت کرد.
این شركت همچنین بهعنوان یكی از نخستین شركتها،در زمینههای تولید مشاركتی (از طریق پیمانكاران) و طراحی مونتاژ در ایران،وظیفه ارائه خدمات خودكفایی درجهت ساخت و تولید قطعات و مجموعههای مورد نیاز محصولات تولیدی شركت نیرومحركه را از طریق مهندسی معكوس دارد. در اوایل سال 1373 با اتخاذ سیاستهای جدید وظایف تداركات خارجی، فروش محصولات و خدمات وابسته به آن از فهرست فعالیتهای این شركت حذف و به سایر شركتهای وابسته به گروه محول شد و درهمین راستا و با نیت تمركز بخشی بر وظیفه اصلی شركت در امر تولید وخودکفایی،نام شركت به نام سازههای خودكفایی تغییر یافت.
تا قبل از سال 1375 محصولات گروه نیرومحركه شامل موتورسیكلتهای گازی براوو،وسپا دوزمانه و سمپاش موتوری مزرعه بوده كه دراین سال پروژه تولید موتورسیكلت 125 سی سی با قوای محركه چهارزمانه بـا نــام NAMI-CG125CDI تهیه و ارائه شد كه از میان پروژههای مشابه ارائه شده توسط سایر شركتها،طرح این شركت مورد موافقت و تایید وزارت صنایع واقع شده و بهعنوان نخستین تولید كننده دركشور،ساخت قوای محركه (انجین) چهارزمانه برای موتورسیكلت در دستوركار این شركت قرارگرفت و از آن به بعد بهصورت مستمر پروژههای جدیدی همانند بادپا چهارزمانه (كه دراصل با اجرای تغییرات عمده درقسمـت انجین و تغییرات نسبی روی بدنه موتورسیكلت وسپا دوزمانه است) نامیBD110، نامی N110، نامی ST125، نامی P125، نامیBD125، نامیGY200، نامیBM200 و... درفعالیتهای شركت تعریف و پس از تولید و انجام تستهای لازم به بازار عرضه شده است.
در سال 1386 با توجه به نامه ابلاغی شرکت مادر (صنعتی نیرومحرکه) به کلیه شرکتهای وابستـه و تصمیمگیری شرکت فوق درخصـوص ادغام شرکتهای زیرمجموعه کوچک،شرکت سازههای خودکفایی با شـرکت بازرگانی نیـرومحرکه ادغام و به موجب این عمل به شـرکت تولیدی نیرومحرکه تغییر نام داد.
شرکت میانرو
شرکت یزد موتورسیکلت، در آذر ماه 1372 توسط وزیر صنایع وقت و با هدف تولید سالانه 20هزاردستگاه موتورسیکلت افتتاح و سپس با اضافه کردن تولید سمپاش و انواع دوچرخه به کار خود ادامه داد. در سال 1383 ماموریت ایجاد و راهاندازی کارخانهای جهت ساخت قطعات انواع گیربکس به این شرکت واگذار و پس از آن به شرکت تولیدی قطعات گیربکس میانرو تغییر نام داد بلافاصله تحقیقات برای مکانیابی و اخذ مجوزهای لازم از ادارات و نهادهای مربوط به عمل آمد و زمینی به مساحت 30هزارمترمربع در شهرک صنعتی شماره یک میانه برای این منظور در نظر گرفته شد.
تولید با 20 دستگاه ماشین تراش CNC مدل امکو و با تولید سالانه 2 میلیون قطعه شروع و سپس با افزایش ماشینآلات اشترانس، هیوندایی، وایزر دو کاناله، سنتر فیس، کپی تراش، بروچ و غیره، تولید تا مرز 000/200/3 قطعه افزایش یافت و در ماههای پایان سال 1389 مقرر شد مونتاژ گیربکس وانت باردو از ایران خودرو به میانرو منتقل شد. بلافاصله اقدام به جذب نیرو از طریق آزمون و مصاحبه شد و 50 نفر نیرو به همین منظور جذب و جهت آموزشهای لازم به ایران خودرو و سپس به شرکت صنعتی نیرو محرکه اعزام شدند و از طرفی با شرکتهای تخصصی قرارداد انتقال خط، منعقد و سپس تاسیسات و ابزار آلات مورد نیاز تهیه و خط مذکور در تاریخ 1/4/1390 راهاندازی و پس از طی دوره آزمایشی و تایید یک روز مونتاژ خط توسط شرکتهای ایران خودرو و ساپکو،تولید انبوه آغاز شد.
شرکت صنایع تولیدی اشتاد ایران (سهامی عام)
زمینه فعالیت شرکت شامل ریختهگری، ماشینکاری و پرسکاری قطعات و سازههای فلزی و تولیدکننده انواع تیلر،تراکتور و ادوات مربوط است.
محصولات
- ریختهگری، ماشینکاری و رنگآمیزی انواع قطعات خودرو (لرزهگیر پژو 405، دیسک ترمز پراید، دیسك ترمز تیبا، دیسك ترمز پژو 405 و انواع كشوییهای خودروی پژو 405 و پراید)
- پرسكاری انواع قطعات خودرویی (سركمك چپ و راست خودروی سمند،زیر داشبورد سمند، جلو ركاب206 و تقویت ستون پژو405)
- مجموعهسازی اتاقبار نیسان، لوله فریم داشبورد پژو 405 و رینگ و لاستیك خودروی سمند
- تولید و مونتاژ انواع تیلرهای کشاورزی و متعلقات آن
شرکت قطعات اتومبیل نیرو محرکه:
تولیدکننده انواع قطعات خودرو (فولادی، آلومینیومی)
ظرفیت تولید 4 میلیون قطعه بهصورت سالانه
تولید و فروش شرکت
شرکت نیرومحرکه مهمترین تامینکننده گیربکس شرکت ایران خودرو محسوب میشود. از این رو تولید و فروش شرکت نیرومحرکه کاملا به تولید ایران خودرو وابسته است.
گیربکس پژو با 56 درصد از کل محصولات،بیشترین وزن سبد محصولات را به خود اختصاص داده است. (جدول 1)
بهای تمام شده کالای فروش رفته
مواد مستقیم بیشترین حجم بهای تمامشده کالای فروش رفته را به خود اختصاص داده است. جدول2 بهای تمام شده کالای فروش رفته را طی پنج سال گذشته نشان میدهد.
پیشبینی صورت و سود و زیان
پیشبینی مقدار تولید: تولید شرکت نیرومحرکه همزمان با افزایش تولید خودرو در کشور افزایش یافته و طبق برآوردها،سبد تولیدی شرکت متنوع شده است.
مفروضات تولید: تولید سال 94 با دو سناریو برآورد شده است.
سناریو بدبینانه: تولید سال 94 براساس تولید 3ماهه پاییز برآورد شده است.
سناریو محتمل: با توجه به نصب دستگاههای جدید و افزایش تولید 20درصدی شرکت،تولید 94 با افزایش 20درصدی نسبت به تولید ماه پاییز برآورد شده است. (جدول 3)
برای پیشبینی مقدار فروش، مقدار آن را با مقدار تولید برابر درنظر گرفتهایم.
مبلغ فروش
مبلغ هر واحد فروش موتورسیکلت را برای سال 94، 10درصد و سایر محصولات را 5درصد با توجه به پیشبینی شرکت افزایش دادهایم. قطعات و سایر نیز برابر با بودجه در نظر گرفتیم(جدول 4)
بهای تمام شده کالای فروش رفته
مواد مستقیم با توجه به اینکه کاملا متغیر است،براساس تولید برآورد شده است. سربار نیز با توجه به اینکه 50 درصد آن ثابت است،بخش ثابت آن را برابر مقدار در نظر گرفته شده بودجه درنظر گرفتهایم. بخش متغیر نیز براساس تولید برآورد شده است. (جدول 5) پیشبینی سود هرسهم (ارقام به میلیون ریال ) جدول 6 ، 7 و 8