یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

ورود نخستین ایرباس به آسمان ایران پس از سال های طولانی که از تحریم های بین المللی می گذشت باعث شد عملا راه بر تحولاتی باز شود که در طول زمانی بسیار طولانی غیر ممکن به حساب می آمد. فرود ایرباس جدید نشان داد ایران می تواند به طور جدی به ایام پسابرجام تکیه کند و این امر نه تنها در مقابل سنگ اندازی ها مقاومت می کند که حتی توانایی ایجاد رقابتی گسترده میان طرف های مختلف خارجی را خواهد داشت. 

این اتفاق پیش بینی ای بود که مقامات ایران از چند ماه قبل داشتند. در شرایطی که به نظر می رسید با سنگ اندازی های صورت گرفته از سوی آمریکا امکان ورود هواپیماهای جدید به آسمان ایران وجود نخواهد داشت اما در عمل آنچه اتفاق افتاد درستی پیش بینی مقامات ایران در اهمیت بازار ایران برای سرمایه گذاران خارجی و رقابت جدی آنها بر سر به دست آوردن بازار کشوری بود که سال ها از میادین بین المللی تجارت دور بود و حالا فرصت آن را داشت که به عرصه رقابت بازگردد.

همان طور که از قبل نیز پیش بینی می شد نخستین اولویت کشور برای توسعه صنعت هوایی به توسعه ناوگان اختصاص یافت و پس از آنکه ایران با ایرباس و بویینگ به توافق رسید ورود نخستین هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران ایر به آسمان ایران نیز رسما کلید خورد.

هرچند اهمیت توسعه و نوسازی ناوگان ایران بسیار بالاست اما همان طور که وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده این موضوع تنها بخشی از حرکت صنعت هوایی ایران است و در کنار آن نوسازی و افزایش توان فرودگاه ها و زیرساخت ها نیز اهمیت بسیاری خواهد داشت که نمود اصلی حرکت در این مسیر را می توان در فرودگاه امام خمینی دید.

این فرودگاه که در حال حاضر با ظرفیت حدود 5میلیون مسافر در سال مجبور به جابه جایی مسافرانی بیش از ظرفیت معمول است در طول این سال ها با برنامه های توسعه ای گسترده ای مواجه شده که بخش قابل توجهی از آنها در دو محور افزایش توان مسافرگیری و افزایش توان اقتصادی تعریف می شود؛ موضوعی که پس از تعیین تکلیف ترمینال سلام و بخش های توسعه ای آن حالا در ساخت ترمینال ایرانشهر به عنوان بزرگ ترین ترمینال مسافری ایران خود را نشان می دهد. نویدی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام در این زمینه گفته که فاز اول ترمینال ایرانشهر با ظرفیت 25میلیون نفر به زودی به سرمایه گذاران متقاضی واگذار می شود.

روز گذشته همایش سرمایه گذاری بین المللی ترمینال ایرانشهر برگزار شد که 47شرکت داخلی و خارجی در این همایش شرکت کردند که 20شرکت از فعالان بخش خصوصی داخل کشور و 27شرکت از شرکت های اروپایی و آسیایی بودند.

فرودگاه های ایران به استانداردها نزدیک می شوند

یک کارشناس صنعت هوانوردی معتقد است با توجه به فضایی که پس از اجرایی شدن برجام به وجود آمده ایران باید تمام تلاش خود را برای استفاده حداکثری از این امکان انجام دهد و این امر قطعا فضایی کلان تر از بهبود اوضاع ناوگان را شامل می شود.

علیرضا بحیرایی در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح کرد: در طول سال های گذشته ایران از حضور در تمام عرصه های هوایی و مشارکت در آنها محروم شده بود و این از عدم امکان خرید هواپیماهای جدید آغاز می شد و تا حضور مسافران خارجی در فرودگاه های کشور ادامه می یافت، از این رو وقتی تحریم ها کنار می روند در کنار تلاش برای بهبود اوضاع صنعت هوایی کشور باید فکری جدی نیز به حال امکانات زیربنایی و فرودگاهی کرد.

به گفته وی، امروزه بسیاری از کشورهای جهان از عبور پروازهای دیگر ایرلاین ها از آسمان شان بهره برداری می کنند و ما با توجه به اینکه از ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش این پروازها بهره مند هستیم می توان انتظار داشت تجهیزات کمک ناوبری خود را نیز تقویت کنیم.  بحیرایی افزود: وقتی فرودگاهی ساخته شود امکان درآمدزایی برای آن به وجود می آید و با توجه به برنامه ریزی هایی که انجام گرفته توسعه هر یک از فرودگاه های ایران می تواند به رشد جذب سرمایه گذار منجر شود.

محمد بشارتی، کارشناس صنعت هوانوردی نیز در گفت وگو با «فرصت امروز» عنوان کرد: در طول سال های گذشته فرودگاه ها توانسته اند به شکل قابل توجهی اوضاع خود را متحول کنند. اگر در طول سال های گذشته تنها فرودگاه ها محلی برای جابه جایی مسافران بودند در این سال ها امکانات اقتصادی به عنوان محور فعالیت های آنها شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی، امروزه بسیاری از فرودگاه ها در قالب شهر فرودگاهی ساخته می شوند تا در کنار آن امکانات اقتصادی و رفاهی ساخته شود، از این طریق درآمد فرودگاه ها از محلی غیر از عملیات هوانوردی تامین می شود.

بشارتی ادامه داد: خوشبختانه شبیه به این تجربه در ایران نیز پیگیری می شود و شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) می تواند کلیدی برای ورود به عرصه های جدید باشد که فرودگاه در آن به نمادی برای توسعه اقتصاد بدل شود.

طبق اعلام شرکت فرودگاه ها از حدود 55فرودگاه ها فعال در ایران تعداد فرودگاه هایی که زیان ده نیستند حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و این به معنی آن است که مسیری که تاکنون طی شده با اهداف کلان فاصله ای طولانی دارد، در صورتی که این امکان به وجود بیاید که اهداف تجاری فرودگاه امام به سر منزل مقصود رسیده و به دیگر بخش ها نیز وصل شود، می توان انتظار داشت بعد از نوسازی ناوگان، گام دوم بعد از برجام توسعه فرودگاه های کشور باشد.

ارتباط با نویسنده: j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Agyop1wc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه