حقیقتا باید گفت كه تبلیغات مدرن حضور و فعالیت خود را از میانه قرن حاضر شروع كرد. جنگ جهانی دوم به امریكاییها آموخت كه باید تمركز بیشتری بر مسئله تبلیغات در زمینه فناوریهای جدید داشته باشند.
آنها تولیدات خود را افزایش دادند و از سویی دیگر تلاش كردند تا از رسانهها برای رساندن پیام خود استفاده كنند.
امریکاییها در تلاش بودند تا بتوانند به تبلیغات مدرن و به روز دست پیدا كنند و به علاوه اینكه آنها میخواستند جایی در اعماق احساسات انسانها باز كنند و با تحریك حس عشق، عصبانیت، ترس، جاه طلبی، حسادت، افراطیگری و غرور، به اهداف خود برسند. برای كشف آنكه كدام یك از این حسها میتواند هرچه بیشتر برای آنان كارآمد باشد، تبلیغاتكنندگان دست به تحقیقات وسیعی در این زمینه زدند و نتیجه این تحقیقات را «بازاریابی هدف» گذاشتند.
آنچه امروزه بسیار واضح به نظر میرسد، هنوز در قرن نوزدهم چندان شناخته شده نبود. تبلیغات در شروع كار خود فقط به رسانههای مكتوب معطوف میشدند و سپس راه خود را به سمت تبدیل شدن به گزارشهای ادبی و واقعی پیمودند. اما برای آنكه بفهمیم نقش تبلیغات بر جوامع مدرن امروزی چیست، اول باید به این سوال پاسخ بدهیم كه اساسا تبلیغات چیست؟ تبلیغات یكی از فرمهای ارتباط جمعی است كه میتواند با نشانهها و سمبلهایی هم همراه باشد. تبلیغات نزدیك به یك قرن است كه به محیط زندگی ما وارد شده است و بیشتر برای آگاهی رساندن، اطلاع دادن و آموزش دادن مخاطبان كه همان مشتریان به حساب میآیند مورد استفاده قرار میگیرد.
تبلیغاتی كه به مردم یك جامعه به چشم مشتری نگاه میكنند درواقع تلاش میكنند تا در این مشتریان، انگیزه صرف كردن پول خود برای كمپانیها را به وجود بیاورند و مشتریان را به سمت تولیدات یا خدمات كمپانیها جلب كنند. درواقع تبلیغات نسبت به محصولات یا خدمات خاص در سطح اجتماع تقاضا ایجاد میكنند. البته اگر نحوه استفاده از تبلیغات به گونهای است كه بخواهد یك تقاضای جدید در بین مشتریان ایجاد كند بهتر است در شكل تبلیغات مكتوب مورد استفاده قرار گیرد.
تبلیغات همچنین میتواند برای آموزش و ارائه اطلاعات درباره محصول یا خدماتی خاص به افرادی مشخص مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال استفاده از تبلیغات برای منع استفاده از دخانیات بهویژه در دوره بارداری از زمان شروع تاكنون توانسته به تعداد زیادی از زنان باردار آموزش دهد كه این كار چه خطرات جبرانناپذیری را در پی دارد. در مجموع، تجربه نشان داده بسیاری از معضلات پیچیده اجتماعی از طریق تبلیغات خلاق قابل حل است و برای فرهنگسازی، میتوان روی تبلیغات حساب ویژهای باز کرد.