هنوز مدتی از سخنان شهردار جدید لندن در رابطه با برنامههایش برای کاهش میزان آلایندهها و دودهای سمی موجود در آسمان پایتخت بریتانیا نگذشته است که مالک چینی شرکت «London Taxi Co » اعلام کرده این شرکت برای کمک به تولید تاکسیهای هیبریدی و استفاده از آنها در ناوگان تاکسیهایمشکی این شهر که یکی از مشهورترین نمادهای لندن محسوب میشود، بهزودی رقمی معادل 400 میلیون دلار در این زمینه سرمایهگذاری خواهد کرد.
«Zhejiang Geely Holding Group Co » که مالک شرکت تولیدکننده تاکسیهایمشکی و نمادین لندن محسوب میشود، قصد دارد تا با سرمایهگذاری 400 میلیوندلاری خود در پروژه تولید تاکسیهای هیبریدی به کاهش آلودگی هوای این شهر کمک کند. با تأمین سرمایه مورد نیاز، مدل جدید TX5 که در واقع نسخه هیبریدی 1958 FX4 محسوب میشود و در ماه اکتبر گذشته و هنگام بازدید رئیسجمهوری چین از بریتانیا از آن رونمایی شد، بهزودی وارد ناوگان تاکسیرانی یکی از بزرگترین و توریستیترین شهرهای جهان خواهد شد.
در این راستا و طی دو هفته آینده، شرکت «Geely» به کارخانه جدیدی در منطقه کاونتری انگلستان نقل مکان و فرآیند تولید تاکسیهای هیبریدی TX5 را آغاز خواهد کرد. گفتنی است براساس زمانبندی صورت گرفته، فروش تجاری مدل مذکور نیز در سه ماهه چهارم سال 2017 میلادی آغاز خواهد شد. این در حالی است که زمانبندی مذکور به شرکت تاکسی لندن کمک میکند تا پیش از ضربالاجل درنظر گرفته شده برای به صفر رسیدن آلایندگی تاکسیهای لندن، بتواند به تعهدات زیستمحیطی خود عمل کند.
تلاشهای مالکان شرکت «London Taxi Co» برای به صفر رساندن میزان آلایندگی تاکسی این شرکت در حالی صورت میپذیرد که کارخانه جدید تولید این تاکسیها در کاونتری میتواند سالانه 36هزار دستگاه تاکسی هیبریدی تولید کند که این میزان بسیار بیشتر از 23 هزار تاکسی موجود در خیابانهای لندن است. به منظور استفاده بهینه از ظرفیت تولید این کارخانه، مدیران شرکت «Zhejiang Geely Holding Group Co» مذاکره را با شرکتهای تاکسیرانی دیگر شهرهای بزرگ دنیا که قصد دارند میزان آلایندگی ناوگان تاکسیرانی خود را به حداقل برسانند، آغاز کردهاند.
در همین رابطه «فرانک لی» مدیر مالی شرکت سرمایهگذاری « Geely» در گفتوگو با رسانهها اظهار داشت: «تولید تاکسیهای هیبریدی و کاهش قابل توجه میزان آلایندگی، هم از نظر مالی و هم از دیدگاه زیستمحیطی موفقیت بزرگی برای ما محسوب میشود.»
امروزه تعداد سرمایهگذارانی که به دنبال سرمایهگذاری در پروژههای مربوط به کاهش آلایندگی و عدم استفاده از سوختهای فسیلی و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در شرکتهای تجاری هستند، رو به افزایش است. در این ارتباط و به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، حجم سرمایهگذاری صورت گرفته روی پروژههای سبز به 56 میلیارد دلار رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل نشاندهنده افزایشی 10 میلیارد دلاری است.
به گفته «آنجی تانگ» سخنگوی بانک بارکلیز در هنگکنگ، شرکت « Geely» نیز برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خود جهت تولید تاکسیهای هیبریدی و استفاده از آنها در ناوگان تاکسیرانی شهر لندن از سرمایهگذارانی استفاده کرده که هدف آنها تقویت پروژههای سبز از طریق تأمین سرمایه مورد نیاز آنها است. با وجود این و به گفته « تانگ» شرکت سرمایهگذاری «Zhejiang Geely Holding Group Co» دیگر قصدی برای انتشار فراخوان در زمینه تأمین نقدینگی مورد نیاز خود ندارد.
***
چه کسانی با ارز دارو «ویراژ» دادند؟
اگرچه سال گذشته کیفرخواست متهمان پرونده واردات خودرو با ارز دارو صادر شد اما هنوز مشخص نیست که چه شرکتهایی با استفاده از ارز دارو در جاده سودجویی ویراژ دادند.
به گزارش ایسنا، در سال 1391 در شرایطی که رشد شدید و یکباره نرخ ارز قیمت بسیاری از کالاها را تحت تأثیر قرار داده بود، خبری اعلام شد که حوزه حساسی همچون بهداشت و درمان را به حوزه واردات کالاهای لوکسی مانند خودرو پیوند میداد.
در آن زمان مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت و درمان، در گفتوگویی از سوءاستفاده صورت گرفته مبنی بر واردات خودرو با استفاده از ارز دارو پرده برداشت. اگرچه وزیر وقت بهداشت و درمان از واردات خودرو با استفاده از ارز دارو آن هم در شرایطی که برای واردات برخی داروها مشکل تأمین ارز وجود داشت بهشدت انتقاد کرد، اما اعلام نکرد چه افراد و شرکتهایی اقدام به واردات خودرو با ارز دارو کردهاند.
عدم اطلاعرسانی رسمی در این زمینه گرم شدن بازار اخبار غیررسمی را به دنبال داشت، بهگونهای که در این زمینه عنوان میشد ارز دارو صرف واردات یک مدل خودرو با برند چینی به کشور شده است. با این حال رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، واردات خودروی چینی با ارز دارو را تکذیب کرد.
در این رابطه فرهاد احتشامزاد در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه «شما نماینده اطلس خودرو و آسان موتور در انجمن واردکنندگان خودرو هستید. گفته میشود مسئولان این شرکت در سال 1391 با استفاده از ارز دارو اقدام به واردات خودروی جیلی کردهاند. البته در همان زمان وزیر بهداشت وقت نیز به این موضوع اشاره کرد که با ارز دارو، خودرو وارد کردهاند.
آیا این موضوع را تأیید میکنید؟» اظهار کرده بود: خوشبختانه از همان سال 1391 تمام آمار و اطلاعات ما شامل آمار واردات، آمار فروش و آمار گمرک در سه نسخه به صورت هفتگی برای سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و اداره شکایت وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است و تک تک رکوردهای عملکرد ما از مرحله واردات تا فروش مشخص است. خوشبختانه در تمام بررسیهایی که صورت گرفته، چنین موضوعی صحت نداشته است.
در این شرایط درحالیکه به دلیل سکوت خبری ایجاد شده برخی کارشناسان و منتقدان خواهان رسیدگی به موضوع واردات خودرو با ارز دارو و اعلام نام شرکتهای متخلف در این زمینه بودند، سال گذشته اعلام شد که پروندهای در این رابطه در قوه قضاییه تشکیل و کیفرخواست متهمان واردات خودرو با ارز دارو صادر شده است.
در این زمینه مهر ماه 1394 میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو (تشکلی که رقیب انجمن واردکنندگان خودرو است) در یک نشست خبری اعلام کرد: موضوع واردات خودرو با ارز دارو موضوعی سیاسی است که در یک مقطع سه یا چهار ماهه در سال 1391 این اتفاق افتاد که البته جلویش را گرفتند.