غذاهای خوشمزه از سرآشپزهای مختلف، تعطیلات در تابستان و ... از جمله تصاویری هستند که در شبکههای اجتماعی برای وسوسه هرچه بیشتر مخاطبان به خرید، مسافرت رفتن، گردشها و... منتشر میشوند. براساس نظرسنجی صورت گرفته در سال گذشته توسط شرکت روابط عمومی شهروندان (Citizen Relations)، 56 درصد از کاناداییهای 18 تا 30 ساله، بیش از حد تحت تاثیر شبکههای اجتماعی هستند.
تقلید از دیگران
یک برنامهریز مستقل مالی، با هدف نشان دادن اینکه صورت حساب بزرگی در پشت هر سلفی نهان است، با بررسی مخاطبانش که عمدتا کمتر از 40 سال سن داشتند، از وجود این پدیدهای که هم فقرا و هم ثروتمندان را درگیر کرده است خبر داد. او میگوید: «یکی از مخاطبان من، مادر خانوادهای است که با دیدن عکسهای دوستانش در مکزیک، احساس کرد مادر خوبی نیست زیرا بچههایش را برای اردو زدن به خارج از شهر همراهی کرده بود!»
اگر 10 سال پیش برای دیدن دوستانتان و سوغاتیهای آنها از مسافرتشان باید به خانه آنها میرفتید، اما امروزه کافی است فقط به صفحه فیسبوک آنها نگاهی بیندازید. حتی افرادی حاضر هستند که برای جذابتر کردن صفحه اینستاگرام خود هزینههای گزافی بپردازند.
چه کار باید کرد؟
در مقابله با سیل پیامهایی که کمابیش برای تبلیغات هدفچینی میکنند، صرفا آگاهی داشتن از هدفشان، گام اول است. گامهای بعدی، صرف زمان کمتری در شبکههای اجتماعی و وارد نشدن به شبکههای اجتماعی پس از بیدار شدن و پیش از خوابیدن است، زیرا در این ساعات مغز فعالیت منطقی کمتری دارد. به افرادی نیز که به محیطهای مجازی اعتیاد دارند توصیه میشود به مدت یک هفته یا بیشتر، در رسانههای اجتماعی حضور نداشته باشند تا شاهد تاثیر آن به روی هزینههای خود باشند.
راه خوب دیگر برای متوقف کردن وسوسه ورود به شبکههای اجتماعی، این است که صفحات نامهای تجاری مورد علاقهتان یا وبلاگنویسانی را که درباره سبک زندگی مینویسند دنبال نکنید. همچنین میتوانید برای جلوگیری از هجوم آگهیهای بازرگانی به حسابهای شخصیتان، با استفاده از امکان جستوجوی خصوصی در اینترنت جست و جو کنید تا از دست کوکیهایی (cookie) که تاریخچه جستوجوهایتان را دنبال میکنند، خلاص شوید.