پرسش: مدیر سازمانی با 50 پرسنل در حوزه تولید لوازم یدکی خودروهای سنگین هستم. در حدود 6 ماه است که پاداشی را در راستای ارتقای سطح کیفی عملکرد کارکنان به حقوق آنها اضافه کردهام. این موضوع در ابتدا با استقبال کارکنان مواجه و باعث افزایش بهرهوری آنها شد اما با گذشت زمان این مسئله به عادت تبدیل شده و حتی عملکرد آنها ضعیفتر شده است. در راستای بهبود این وضعیت چه پیشنهادهایی دارید و چه تصمیماتی باید اتخاذ شود؟
پاسخ کارشناس: سازمانها همواره از پاداش و مزایا بهعنوان عاملی برای تشویق استفاده میکنند و همین موضوع در راستای انگیزش کارکنان بسیار مثمر ثمر خواهد بود اما اجرای این موضوع حتماً نیاز به سازوکار مناسب و برنامهریزی دقیق دارد. بهصورت کلی این نوع پاداش دادنهای شرکت شما امروزه دیگر عرف نیست و سازمانهای معتبر دنیا ساختارهایی را برای این موضوع در نظر میگیرند و در این راستا برنامهریزیهای بلندمدتی را اتخاذ میکنند.
در راستای این موضوع پیشنهاد میشود سیستم ارزیابی عملکرد و بهرهوری را راهاندازی کنید و در ابتدا ارزیابی از عملکرد کارکنان خود انجام داده و سپس براساس عملکرد آنها حقوق آنها را افزایش دهید تا این موضوع باعث شود کسانی که واقعاً عملکرد آنها ارتقا پیدا کرده، پاداشی را دریافت کنند. همچنین این موضوع باعث میشود اگر کیفیت عملکرد برخی از کارکنان کاهش پیدا کند، با کاهش پاداش و مزایا مواجه شوند. در این میان باید سیستمی در راستای بهرهوری سازمان طراحی کرد که بهرهوری هر یک از کارکنان را سنجید در راستای این موضوع هم میتوان از روشهای مختلفی در حوزه بهرهوری استفاده کرد و از طریق این دو موضوع میتوان حقوق و مزایایی را برای کارکنان مدنظر قرار داد که عاملی برای انگیزش آنها باشد و از طرفی انتظاری را نیز برای آنها ایجاد نکند و هر کارمندی براساس عملکردش پاداش و مزایا دریافت کند.