با مشاهده اکثر کمپین های بازاریابی، برنامه های مشابهی را در آنها می بینید. این به این معنی نیست که تمامی آنها به صورت یکسان اجرا می شوند بلکه نشان دهنده یک ساختار منسجم و یکپارچه در اکثر کمپین های بازاریابی است.
به عنوان نمونه بازاریابی محتوا یکی از ارکان اصلی در کمپین های بازاریابی در عصر کنونی است که بیش از ۹۳درصد از کمپین های خارجی و تا حدودی در کمپین های ایرانی لحاظ می شود، اما نحوه پیاده سازی و اجرای آن در هر کمپین متفاوت است.
در اینجا برخی از مواردی را که نیاز است جهت برنامه ریزی و اجرای کمپین رعایت کنید ذکر کرده ایم.
۱. تعیین هدف: به چه چیزی می خواهید دست یابید؟
هر کمپین بازاریابی باید براساس یک هدف مشخص طراحی و اجرا شود و این امکان را به شما بدهد که میزان موفقیت آن را در یک دوره زمانی مشخص اندازه گیری کنید. پس از تعیین هدف باید پارامترهایی را که در موفقیت برنامه نقش دارند شناسایی کنید. برای مثال اگر هدف شما افزایش ۵۰درصدی میزان تبدیل در شش ماه آینده است، باید نوع تبدیل را مشخص کنید! تبدیل می تواند میزان فروش مستقیم یا میزان ثبت نام ها در سایت باشد و سپس میزان موفقیت هر یک از آنها را اندازه گیری کنید.
۲. برنامه ریزی: آیا برنامه مشخصی دارید؟
برنامه بازاریابی بخش اصلی در پلن شما است. این برنامه مشخص می کند که پلن شما چگونه و در چه بازه زمانی اجرا می شود. این برنامه باید مسیر حرکت شما را مشخص کرده و موجب سهولت دسترسی شما به اهداف تان شود. همچنین برنامه شما باید قابلیت تطبیق پذیری و تغییر را با توجه به گرایش های جدید در جامعه و متناسب با بازار هدف تان داشته باشد، در غیر این صورت میزان کارایی و عملکرد آن کاهش می یابد.
۳. بازار هدف: مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند؟
حال اهداف و برنامه های شما مشخص شده است و نیاز بعدی تعیین بازار هدف و جذب آنها است. بازار هدف باید براساس معیارهای مشخصی تعیین و بخش بندی شود تا امکان اجرای برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی هدفمند برای هر بخش میسر شود. این چالشی است که در اکثر کمپین های بازاریابی وجود دارد و به ندرت پیش می آید که یک کمپین بتواند تمام بازار هدف شما را پوشش دهد. بخش بندی بازار هدف می تواند به صورت جغرافیایی، رفتارشناسی، روانشناختی و جمعیت شناختی انجام شود.
۴. دسترسی: چگونه به بازار هدف دسترسی پیدا کنید؟
در اینجا شما می دانید که چه کسانی هدف شما هستند و به چه چیزی می خواهید دست یابید. در این مرحله تمرکز شما باید روی شناسایی و ساخت پلتفرم هایی باشد که با استفاده از آنها مخاطبان بیشتری را جذب و در چرخه فروش قرار دهد. به طور مثال یکی از استراتژی هایی که می تواند در کمپین بازاریابی خود از آن بهره ببرید، تهیه و انتشار محتوای مناسب برای مخاطبان تان است.
البته می توانید با ادغام چند استراتژی مختلف میزان اثربخشی برنامه را افزایش دهید. محتوای شما یکی از ابزارهایی مهم در برنامه بازاریابی است که موجب جذب، نگهداری و گسترش بازار می شود. در ابتدا باید آنالیزهایی را روی رفتار مخاطبان خود انجام دهید تا با شناسایی علایق و خواسته های آنها محتوای خود را در اشکال مختلف تهیه کنید. همچنین می توانید با مشاهده و بررسی مطالب منتشر شده توسط رقبای خود در رسانه های اجتماعی و سایت آنها، برنامه ریزی بهتری را برای تولید و انتشار محتوای خود انجام دهید.
۵. اجرا
در نظر داشته باشید که هیچ برنامه بازاریابی نمی تواند در بازه زمانی کوتاهی به موفقیت خوبی دست یابد و نیاز به فراست و زمان بیشتری برای اجرا، تحلیل و ارتقای آن است. در صورتی که می خواهید نخستین کمپین بازاریابی خود را طراحی و اجرا کنید، پیشنهاد می کنیم با اجرای تست هایی در جهت اندازه گیری میزان اثربخشی برنامه های اجرایی، عملکرد و بازخورد برنامه ها را ارزیابی کنید. برخی پلتفرم ها به شما این امکان را می دهند تا با اجرای تست هایی که در بررسی رفتار و واکنش مخاطبان وجود دارند عملکرد کمپین خود را بهبود بخشید.
با بررسی و اجرای موارد فوق می توانید کمپین های هدفمند تری را برای سال آتی طراحی و اجرا کنید.
مشاور و مجری دیجیتال مارکتینگ