بازاریابی سبز كه به تازگی آن را بازاریابی پایدار نیز میگویند یك روند جدید است كه در اغلب كشورهای در حال توسعه آغاز شده و خردهفروشان شهری نیز آن را شروع كردهاند. تصور اینكه روزی بازاریابی علاوه بر سودآوری و فروش، به سلامت مصرفکننده نیز بیندیشد تصوری دور از انتظارنبوده است.
این نوع از بازاریابی گروه بزرگی از دیدگاههای طرفداران حفظ محیطزیست را در وضعیت موجود، در برگرفته است. در عصر حاضر مسائلی مانند آیندهبینان مسئول نگهداری منابع زیستی، نگرشهای عدالت و برابری در بخشهای بزرگ متشكل از كشورهای توسعهیافته و كمتر توسعهیافته همچنین رعایت حدود سودآوری تولیدكنندگان با قبول شرایط محیطی و مسئولیتهای اجتماعی و در نهایت تن دادن به خواستهها و نیازهای جدید مصرفكنندگان؛ بازاریابیهای هزاره سوم را با پیچیدگی و مسائل مهمی روبهرو ساخته است.
تغییر و واژگونی سریع در درك معانی و پدیدارها و واقعیتهای اطراف ما و دریافت حداكثری اطلاعات و یادگیریهای سریع با موضوعات بسیار متنوع، افراد را در شناخت سامانهای محیط توانمند کرده و با ایجاد حساسیتهای جدید برای سالمسازی و شناخت عوامل موثر در حفظ و پایداری محیط؛ متخصصان و برنامهریزان را بیش از پیش به فكر كردن در خصوص درمان و ارائه راهكارهای جدید سوق داده است.
رقابت شدید، افزایش جمعیت، كمیابی منابع و آلودگی محیط منجر به تحول در بینشها و رویكردها به سازمان و مدیریت شد. از این پس تعهد و مسئولیت اجتماعی نیز از جمله مولفههای مهم در آیندهنگری برای توسعهبخشی فعالیت سازمانها محسوب میشد. به عبارت دیگر مطرح شدن این مسئولیت پاسخی بود به نیازها و چالشهای محیطی ناشی از تحولات اقتصادی، علمی و فناورانه در جامعه.
روشن است كه دغدغههای مصرفكننده برای نگهداشت طبیعی زیستگاهش و حفظ سازههای زیستی در یك فرآیند تولیدی بهتدریج به صاحبان سرمایه و صنایع رجعت یافته و این نه بهطور كامل بهخاطر توجه به نیازها و علایقهای مصرفکننده بلكه به یک دلیل ساده بوده؛ توجه به دغدغههای مصرفکننده برای كسب منفعت بیشتر، هرچند برای این كار از مفاهیمی همچون مسئولیت اجتماعی نیز بتوان بهره گرفت.
با توجه به موارد ذکر شده و در این شرایط به نظر میرسد صاحبان کسبوکارها و مدیران موفق میتوانند با شرکت در گردهماییهای طرفداران محیطزیست و تخصیص شعار حفاظت از محیطزیست برای شرکت و همچنین قرار دادن اساس و بنیاد فعالیت شرکت در جهت حفاظت و حمایت از محیطزیست، به نوعی در نگاه مخاطبان و به مزاج آنها خوش آمده و به این ترتیب این فرصت را مغتنم شمرده و از آن برای ایجاد شرایط بازاریابی کم هزینه استفاده کنند. به این ترتیب نه تنها اهداف خیرخواهانه شرکت ما برای مخاطبان نمایان میشود بلکه آنها را تشویق به خرید محصولات میکند و نام برند و محصول یا خدمت ما در نظر مخاطبان به واسطه این حمایت سبز، سبز باقی خواهد ماند.
همچنین میتوان از شعارهایی مانند مصرفکننده سبز استفاده و مخاطبان را ترغیب و تشویق به محصولات خود کنیم. مصرف كنندگان سبز افرادی هستند كه خیلی در مورد محیط طبیعی نگرانند و خرید و رفتارهای مصرفیشان را به منظور حمایت از محیط از طریق خرید محصولاتی كه از نظر محیطی سالمند اصلاح میكنند.