وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط کنونی روسیه فرصت مناسبی برای صادرکنندگان کشور بهویژه در زمینه صدور خشکبار، موادغذایی، میوه و ترهبار و مواد پروتئینی بهوجود آورده است تا به بازار 4میلیارد دلاری دست پیدا کنند.
بـه گـزارش شـبـکـه اطلاعرسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، محمدرضا نعمتزاده طی نشستی با صادرکنندگان خشکبار و موادغذایی با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه شرکتهای صادرکننده تک محصولی خشکبار و موادغذایی هستند باید تلاش کنند در این شرایط، علاوه بر صادرات محصول مورد نظر خود سایر مواد پروتئینی، میوه و ترهبار را نیز به کشور روسیه صادر کنند.
به گفته مهندس نعمتزاده، علاوه بر کشور روسیه درصدد هستیم با کشورهای اوراسیا نظیر قزاقستان و بلاروس نیز تجارت ترجیحی برقرار کرده و از طریق صندوق ضمانت صادرات فعالیت صادرکنندگان را حمایت کنیم. وزیــر صـنـعـت، معدن و تجارت تصریح کرد: صادرکنندگان قبل از صادرات محصول خود باید نیاز بازار روسیه را شناسایی کرده و مطابق درخواست و میل آنها محصولات غذایی خود را در قالب بستهبندیهای مناسب به آن کشور ارسال کنند.
مهندس نعمتزاده در ادامه به وجود زیرساختهایی در امر صادرات تاکید کرد و گفت: انجام برندسازی و توسعه سهم بازار برندهای فعلی، شناخت کامل از رقبای خود در بازارهای هدف، ارتقای کیفی محصولات صادراتی و کسب استانداردهای بینالمللی، استفاده از مشاوران بازاریابی خارجی برای شناخت و توسعه بازار محصولات صادراتی، ایجاد دفاتر و نمایندگی در کشورهای هدف صادراتی، ایجاد شرکتهای همتراز ایرانی به منظور مشارکت در تولید و صادرات محصولات گروه کالایی، استفاده از بهترین مفاهیم و مدلهای توسعه بازار، استفاده از ظرفیت خالی سایر کارخانجات و تولید با برند سفارشی ایرانی و در نهایت استفاده از ابزار آموزش برای بهبود مستمر فرآیندهای صادراتی، از موضوعاتی هستند که هر صادرکنندهای باید دغدغه آن را داشته باشد.
وی افزود: حضور شرکتهای بزرگ مقیاس و تجمیع شرکتهای کوچک مقیاس و تشکیل کنسرسیومهای مشترک، تعجیل و تحرک جدی شرکتهای صادراتی در امر صادرات نقش اساسی را ایفا میکند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ما به دنبال ایجاد توازن صادراتی و بازرگانی بوده و در برداشتن موانع داخلی و خارجی در مسیر صادرات از هیچ کوششی دریغ نمیکنیم.
مهندس نعمتزاده در پایان گفت: بسیاری از کالاها باید بهصورت عملی و فنی صادر شود تا بازارهای خارجی موجود به آسانی تصاحب شده و در این میان، تقسیم بازار بین صادرکنندگان و تشکلهای صادراتی ضروری است.