معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرودگاههای بینالمللی بهویژه سه فرودگاه حضرت امام، مشهد و مهرآباد در وضعیت قرمز هستند، گفت: در حالی که باید در فرودگاههای بزرگ و مهم کشور سرمایهگذاری میشد اما در سالهای اخیر سرمایهها به سمت فرودگاههای کوچک و اقماری هدایت شد.
به گزارش «فرصت امروز» رحمتالله مهآبادی، رییس شرکت فرودگاههای کشور در نشست خبری روزگذشته با بیان اینکه از بین فرودگاههای کشورمان تنها فرودگاه حضرت امام سودده است، گفت: هر چند تمام فرودگاهها طرح توجیهی اقتصادی دارند اما تنها فرودگاه حضرت امام سودده است. وی با بیان اینکه از لحاظ سرمایهگذاری، فرودگاههای مرکز استان نزدیک به وضعیت زرد و احتیاطی هستند، گفت: در حالی که سرمایهها به سمت فرودگاههای کوچک و اقماری سرازیر شده است، بسیاری از فرودگاههای کوچک غیراقتصادی هستند و این فرودگاهها تحت فشار مقامات محلی ساخته شدهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر اقدام به اتخاذ سیاستهای درست نکنیم، فرودگاهها به گلوگاه توسعهای پساتحریم تبدیل خواهند شد، ادامه داد: در حالی که درآمدهای شرکت فرودگاه محدود و در حال کاهش است، همه دستگاهها به دنبال استفاده از منابع شرکت فرودگاهی هستند.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 54 فرودگاه فعال و 4 فرودگاه هم در دست احداث است، گفت: تنها فرودگاه حضرت امام سودده است و درآمد این فرودگاه به اندازه 54 فرودگاه فعال در کشور است.
وی با بیان اینکه درآمد سایر شرکتها و نهادهای مستقر در فرودگاه حضرتامام از درآمدهای خود این فرودگاه بیشتر است، ادامه داد: درآمد فرودگاه حضرت امام در سال گذشته 250میلیارد تومان بوده که پیشبینی میکنیم امسال به 300میلیارد تومان برسد، این در حالی است که گمرک درآمد 1300میلیارد تومانی از این فرودگاه داشته و یکی از شرکتهای غیردولتی هم در مدت مشابه 300میلیارد تومان از فعالیت در فضای فرودگاه درآمد کسب کرده است.
رییس شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه طبق قانون شرکت فرودگاهها حق اخذ عوارض از ایرلاینها را دارد، گفت: در سه سال گذشته 5 هزار تومان برای پروازهای داخلی و 25 هزار تومان برای پروازهای بینالمللی بود که پس از سه سال این نرخ افزایش 40درصدی داشت و امسال به 7هزار تومان برای پروازهای داخلی و 35هزار تومان برای پروازهای خارجی افزایش یافته است. وی با بیان اینکه ایرلاینها چندین سال است که نسبت به پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاهها بابت پرداخت این عوارضیها اقدام نمیکنند، گفت: مجموع بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور 650میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت فرودگاهها هم حق دارد تا با اعمال فشار بر ایرلاینها، این مطالبات را دریافت کند، هر چند که تاکنون چنین اقدامی انجام ندادهایم، اما از این پس جلوگیری از پرواز یا اجازه ندادن به ایرلاینها برای فروش بلیت از جمله اقداماتی است که انجام میدهیم.