رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در بررسیهایی که از سال 1391 تاکنون انجام دادهایم نظارت بر بنزین را در سه سطح معمولی، سوپر و یورو 4 نمونهبرداری کردیم که در بنزین وارداتی مشکلی پیدا نشد اما در سه گروه دیگر طبق بررسیها، بنزین معمولی و سوپر با یورو 4 تطابق نداشت.
به گزارش ایسنا، نیره پیروزبخت در نشست خبری دیروز اظهار کرد: بنزین یورو 4 با استانداردها در 90درصد انطباق داشت و 10 درصد دیگر این امر به دلیل اکتان موجود در بنزین بود، نه خود بنزین. تاکنون نیز کنترلهای زیادی در این راستا با وجود اینکه مسئولیتی بر عهده ما نبود انجام دادهایم.
وی در خصوص تاریخچه نظارت سازمان استاندارد بر بنزین گفت: در سال 1384 طبق تفاهمنامهای که بین مسئولان وقت سازمان استاندارد و وزارت نفت بسته شد، قرار بر این بود که نظارت واردات و تولید داخلی بنزین بر عهده وزارت نفت باشد و سازمان بهصورت تصادفی کنترلهایی را انجام دهد و این اتفاق نیز عملیاتی شد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: قرار بر این بود که گزارشهایی از سوی وزارت نفت در این سالها به سازمان استاندارد اعلام شود اما به صراحت میتوان گفت که گزارشهای پیدرپی از سوی وزارت نفت صورت نگرفت.
پیروزبخت با بیان اینکه تا سال 1391 که در قانون بودجه این آییننامه اجرایی به تصویب هیات وزیران رسید در آن به صراحت اعلام شد که نظارت بر بنزین وارداتی و تولید داخل بر عهده وزارت نفت است، گفت: صادرات بنزین نیز بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت نفت قرار گرفت.
اعلام آمادگی سازمان استاندارد برای نظارت ویژه بر واردات و تولید داخلی بنزین
وی افزود: به دلیل موانع قانونی، سازمان استاندارد آن زمان نتوانست بنزین را کنترل کند اما از سال 1391 به بعد فعالیتهایی را در این راستا به کار گرفت، به طوری که میتوان گفت اگر این موانع به طور کامل برداشته شود سازمان استاندارد آمادگی این را دارد که بنزین را بهصورت استاندارد اجباری در آورد و هم در واردات و هم تولید داخلی نظارت ویژهای روی آن داشته باشد.