نسل جدیدی از فروشگاههای بزرگ خردهفروشی در جهان وجود دارد که میتوانند نگرش مصرفکننده را نسبت به خرید تغییر دهند. برای درک بهتر روند فعلی، شناخت آنچه در جهان در حال توسعه درباره صنعت خردهفروشی میگذرد، اهمیت دارد.
مایکل لوی و بارتون ویتس در کتابی با نام بزرگان صنعت خردهفروشی در جهان، سه غول خردهفروشی دنیا به نامهای تسکو، کارفور و والمارت را بررسی کردند. این مجموعه نتایج سه سال مطالعه، تحقیق و ترجمه متون رسمی مربوط به سه خردهفروش بزرگ دنیا به ترتیب والمارت امریکا، کارفور فرانسه و تسکوی انگلستان است. این کتاب که شامل چهار فصل است، توسط غلامرضا عباسی و معصومه امیدی ترجمه شده است. در هر فصل یکی از فروشگاههای خردهفروشی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته که شامل تاریخچه، تعدادی نیروی کار، معرفی مدیران اجرایی، سطوح پایه و حقوق و مزایا، آموزش، سلامت و امنیت، استراتژی و خط مشیها، عملکرد مالی، ساختار مدیریتی، عملکرد سالهای اخیر، معرفی انواع فروشگاهها و... است.
در بخشی از این کتاب با اشاره به اهمیت وفادار ساختن مشتری، هدف اصلی گروه فروشگاههای تسکو را ارزشآفرینی برای مشتریها جهت وفادار کردن طولانیمدت آنها عنوان و بیان کرده موفقیت ما در گرو مشتریان است، مشتریانی که از ما خرید میکنند و کارکنانی هم که با ما کار میکنند. اگر مشتریان از آنچه ما ارائه میکنیم راضی باشند احتمال بیشتری میرود که دوباره بازگردند و از ما خرید کنند. در ادامه اصول و معیارهای جلب رضایت مشتری و نحوه برخورد با آنها آمده است. همچنین این کتاب دارای ضمیمه واژگان و اصطلاحات صنعت خردهفروشی برای علاقهمندان است. این کتاب در 344 صفحه به قیمت 13 هزار تومان توسط موسسه مهربان نشر به چاپ و نشر رسیده است.