پرسش: یک تولیدی پوشاک دارم که چندوقتی است راهاندازی شده و تعدادی مشتری ثابت دارد. تصمیم دارم برای تبلیغ کسبوکارم برچسبهایی را به همراه اجناسم به مشتریان بدهم که در صورت استفاده، نام و لوگوی شرکت را روی بدن مشتری به صورت موقت حک میکند. چقدر این شیوه تبلیغاتی را موثر میدانید و آیا این نوع تبلیغ میتواند آثار منفی هم داشته باشد؟
پاسخ کارشناس: استفاده از شیوههای نوین تبلیغاتی مانند یک شمشیر دولبه است. به همان اندازه که ممکن است اثر شگفتانگیز داشته باشد، به همان اندازه نیز ممکن است اثر مخرب و غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد. تبلیغ شیوه درج، نصب، نگارش و... روی لباس یا بدن افراد یک شیوه جذاب به نظر میرسد، اما ضمن قبول ریسک آن حداقل باید به نکات زیر راجع به آن توجه داشته باشید:
1- به هیچ عنوان نباید اجباری در این خصوص وجود داشته باشد.
2- افراد بسیار مناسب و موجه و هماهنگ با نوع کالا یا برند باید انتخاب شوند. برخی اوقات افراد جوان مناسب هستند، برخی اوقات خانمها، زمانی هم افراد جاافتاده و...
3- باید سیستم انگیزشی مناسبی در نظر بگیرید تا افراد با رغبت این کار را بکنند.
4- شیوه ارزیابی نامحسوسی باید درخصوص اجرای کار اندیشیده شود.
5- افراد و کارمندان شرکت در اولویت قرار دارند.
6- اندازه این تبلیغ نباید خیلی بزرگ باشد که توی ذوق بزند.
7- این روش فقط در جهت برندینگ و افزایش فروش در میانمدت به کار میآید، نباید انتظار افزایش فروش در کوتاهمدت را داشته باشید.
8- این روش فقط در صورتی که جزئی از یک کمپین باشید اثربخشی دارد. یعنی باید به عنوان تبلیغات مکمل استفاده شود. به تنهایی نمیتوان به آن اتکا کرد.
9- طراحی گرافیکی این تبلیغ بسیار حیاتی است. باید بسیار زیبا، جذاب و تأثیرگذار باشد.