درک برندسازی اجرایی همانند انتخاب شدن هنگام انجام بازی وسطی در مدرسه است. این مسئله بر دو موضوع مبتنی است: خوب بودن و دوست داشته شدن. همچنین برندسازی اجرایی ارزشتان را در این حوزه تعیین و رابطهای دوستانه ایجاد و اعتماد بین شما و مشتریان احتمالیتان را تقویت میکند. به گفته برایان کرامر، مردم در پی آنند تا رابطهای طبیعی با برندها برقرار کنند. متاسفانه امروزه شرکتها وقت چندانی برای ایجاد چنین رابطهای در اختیار ندارند. در حقیقت، بیشتر خریداران B2B تا وقتی که تا حد زیادی برای انجام خرید قانع نشدهاند، با هیچکدام از نمایندگان فروش صحبت نمیکنند.
با این حال، مخاطبان از طریق برندسازی اجرایی خیلی قبل از برقراری نخستین نقطه تماس، خود را با افراد حاضر در پشت صحنه شرکت در ارتباط میبینند. شما میتوانید با مشتریان احتمالی گفتوگو کنید و پیش از دسترسی آنها به شما، بر تصمیماتشان تاثیر گذارید.
ارتباطسازی از طریق برندسازی اجرایی
رهبری، بخش اصلی موفقیت شرکت را تشکیل میدهد. برندسازی اجرایی میتواند برند شرکت را شکل دهد، موانع اعتمادسازی را از بین ببرد، ما را در مسیر بازاریابی هدایت کند و وقتی که فرصت خرید یا ارجاع شخصی وجود دارد، ما را در رتبه اول اهمیت نگه دارد؛ در یک کلام ما را رهبر صنعت خود کند. اخیرا همکاری در سایت ما مطلبی را با این عنوان منتشر کرد: «در صنعت خود رهبر باش: به دیگران کمک کن». این دیدگاه ساده و شفاف در رابطه با کمک به شرکت ناشی از کمک به مردم بود. چندین ایمیل را از خوانندگانی دریافت کردم که حاکی از آن بود که آنها از زمان برگزیدن این طرز تفکر به فرصتهای بیشتری دست یافته بودند. البته باید به این سوال پاسخ داد: اگر پیام «به دیگران کمک کن» از آن شرکت تبلیغ میشد، آیا باز هم مردم به همین طریق با آن رابطه برقرار میکردند؟
اگر از جنبه دیگری به آن بنگریم، شرکتی که دست به حمله PR میزند تا به اشتباهاتش اعتراف کند، همین تاثیر را نخواهد داشت. جف جونز با بحث در مورد نزاعهای شرکت Target، به انساننما کردن برند کمک کرده است، چون مخاطبان بهگونهای میتوانند با او همدردی کنند که به پیامرسانی مبتنی بر برند تعبیر نشود. من زیاد از این مثال استفاده میکنم، چون این گونه برندهای پیش افتاده چندان وجود ندارند.
4 خط مشی برندسازی اجرایی
برندسازی اجرایی تنها باعث نزدیکتر شدن شما به مخاطبان نمیشود، بلکه شرکت شما را پیشرو آن صنعت قرار میدهد. برخی از شرکتها از طریق محصولسازی به این هدف دست مییابند اما وقتی شرکتی میتواند از طریق محتواسازی و گفتوگو در مورد تعهدات از تخصص کارمندانشان به پول و ثروت دست یابد، تاثیرات برندسازی بسیار شگفتآور خواهد بود.
Comstock Beth و Kerpen Dave از جمله نمونههای مناسبی بودند که برندسازی اجرایی را به خوبی انجام دادند. شرکت Dave انتشار منسجم، تعهدات به منظور پرداخت حقوق برای سخنرانی و کتاب نویسی را با هم ترکیب کرد تا این برند Media Likeable و آغاز رو به رشد آن را با عنوان Local Likeable ایجاد و هدایت کند. همچنین Beth با ارائه محتوای ارزشمند روی اینترنت و انجام سخنرانیهای به یاد ماندنی، خود را بهعنوان شخصیت اصلی مطرح کرده است. در نتیجه، هر دو شرکت بهعنوان پیشروانی محترم در این صنعت مطرح شدهاند و فرصتهایی دائمی را در شرکتهایشان ایجاد کردهاند. بین دو شرکت تفاوتهای بزرگی وجود دارد اما نتایجی که آنها به دست آوردهاند یکسان است. وجود رهبرانی که به شکلی قابل اعتماد با مخاطبان مورد نظر رابطه برقرار میکنند، باعث بهوجود آمدن تفاوتی قابل توجه میشود.
شما میتوانید با ارتقای کارمندان از طریق این چهار خط مشی، از منافع برندسازی اجرایی جامع بهره ببرید:
1- ایجاد محتوای رهبری مبتنی بر تفکر. انتشار محتوای منتشر شده توسط میهمانان طرح ابتکاری اصلی است که همیشه شما را در اذهان مردم نگه میدارد؛ میتوان آن را یک کاتالیزور برای انجام گفتوگوی بیشتر، ایجاد شبکه و انتشار فرصتها دانست.
2- پرداخت حقوق و تعیین تعهدات مالی به منظور انجام سخنرانی. سخنرانی یکی از بهترین راهها برای جذب مخاطبان است. از لحظه قدمگذاری به محل برگزاری همایش یا رخداد، دیگران شما را بهعنوان فردی مقتدر خواهند دانست. اگر سخنرانی خوبی برای مخاطبانتان داشته و ارائهگر مطالبی مناسب برای تامین اطلاعات مورد نیاز و پشتیبانی از آنها باشید، میزان اعتماد آنها به شما افزایش خواهد یافت و فرصتهای ارزشمندی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
3- شبکه. همه رهبران تاثیر موج مانند ناشی از شبکهبندی اجتماعی را تایید میکنند. اگر در هر صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید بیشتر با بقیه در ارتباط باشید، برندتان برجستگی بیشتری خواهد داشت. مبدا همه خطمشیهای کارآمد شبکهسازی، خوش برخوردی با مردم، کمک به آنها در دستیابی به اهدافشان و برقراری ارتباط بین آنها و انسانهای ارزشمند و فهمیده است.
4- انتشار کتاب. شهرت ناشی از انتشار یک کتاب میتواند وسوسه انگیز باشد اما این باید آخرین گزینهای باشد که در فهرست برندسازی از آن بهره میبرید. هیچگاه پیش از ارائه مطالب مرتبط با رهبری مبتنی بر تفکر، راهاندازی سخنرانی و ایجاد شبکه، دست به نوشتن کتاب نزنید. با این حال، وقتی آماده شدید، فرصتهای منحصربهفردی در رابطه با انتشار کتاب وجود دارد.
* کارشناس ارشد برندینگ