انتخاب جوایز تبلیغاتی برای شرکتها و کسبوکارها به چالشی بزرگ تبدیل شده است. دیگر بازار داخلی شبیه به جلسه مزایده بزرگی میماند که در آن هر کسبوکاری جایزهای بزرگتر را پیشنهاد دهد، مشتریان را به سمت خود میکشاند. کیفیت خدمات و محصولات، دیگر مفهومی در این کارزار ندارند و شرکتها مشتریان را به چشم اسکناسهای متحرکی میبینند که با دادن جوایز تبلیغاتی به سمت آنها حرکت میکنند. هر جایزهای که کسبوکارها انتخاب کنند، دو روز بعد رقبای آنها جایزهای بزرگتر را برای مشتریان رو میکنند.
پس انتخاب جایزه تبلیغاتی بهتر، به مهمترین دلیل شرکتها برای ماندگاری دراین بازار تبدیل شده است. شرکتها تنها موردی که در انتخاب جایزه لحاظ نمیکنند، مشتریاناند. در واقع هیچ شرکتی جایزهای متناسب با مشتری خود انتخاب نمیکند؛ اتفاقی که اگر دراین بازار رخ دهد بخش اعظم مشکلات تبلیغات و بازاریابی حل خواهد شد.
آگهی متفاوت در اعلام جایزه تبلیغاتی
چندی پیش با تصویر یک آگهی تبلیغاتی نصبشده روی یک بیلبورد مواجه شدم. آگهی در مورد جایزهای بود که قرار است کسبوکاری به مشتریان خود بدهد. جایزه دقیقا متناسب با مخاطبان آن کسبوکار انتخاب شده بود.
این کسبوکار (پارک آبی) که در یکی از شهرهای بزرگ کشورمان واقع است، برای مخاطبان زن و مرد خود جوایزی جداگانه در نظر گرفته است. در واقع پارک آبی آنقدر دقیق این جوایز را انتخاب کرده که حتی در آن جنسیت مخاطبان را نیز لحاظ کرده است.
این کسبوکار برای مخاطبان خانم خود سکه، عمل زیبایی و سالن زیبایی جایزه میدهد و برای مخاطبان مرد خود سکه، دوچرخه و موتور را بهعنوان جایزه درنظر گرفته است. در آگهی کنار اعلام جوایز با فونتی درشت نوشته شده است «هر روز قرعهکشی میلیونی با قیمت استثنایی...» نکته جالب اینکه در آگهی، عمل زیبایی و سالن زیبایی با فونتی متفاوت و قرمزرنگ نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند.
صرفنظر از مضرات ترویج جراحیهای زیبایی به بهانه افزایش تعداد مشتریان، در جامعهای که هر روز گرایش زنان آن به سمت عمل زیبایی بیشتر و بیشتر میشود، این جایزه یک ایده جالب است. حتی اگر این پارک آبی خدمات مناسبی نیز به مشتری ارائه ندهد، باز مشتریان برای رفتن به آن وسوسه میشوند، اما جوایز درنظرگرفته شده برای مردان انگار برای پارک آبی چندان جذابیت نداشته که با فونتی هم رنگ مابقی نوشتههای آگهی طراحی شده است.
حال این سوال پیش میآید، پارک آبی که در جوایز خود تفکیک قائل شده و سعی کرده متناسب با مشتری آن را انتخاب کند چرا عدالت را در این زمینه رعایت نکرده و جوایز هر دو گروه را با رنگ قرمز برجسته نکرده است. البته این کسبوکار از جنبه دیگر نیز رعایت عدالت را در نظر نگرفته است.
برای مثال اگر مشتری سن بالایی (مثلا یک خانم 80 ساله) از بد روزگار برنده جایزه عمل زیبایی شد، پارک آبی چه جایزهای به او خواهد داد. در نتیجه به همین راحتی یک مشتری را دلآزرده میکند و شاید این مشتری بعد از این دلخوری دیگر به پارک آبی نیاید. این موضوع را میتوان در مورد یک مرد مسن نیز در نظر گرفت، اگر او دوچرخه یا موتور برنده شود چه برخوردی با صاحبان این مجموعه خواهد کرد.
پس بهتر است این کسبوکار علاوه بر جنسیت، برای انتخاب جوایز خود سن افراد را نیز در نظر بگیرد تا مشتریان بدون هیچ چشمداشتی به کیفیت خدمات این پارک آبی، فقط و فقط به خاطر جوایز آن به سمت او کشیده شوند!
در پی خلاصی از بحران باشید
اینکه چرا شرکتها در پی یافتن راهی تازه برای خلاصی از این معضل پیش آمده در بازار نیستند، جای تامل دارد. اکثر کارشناسان میگویند جوایز برای زمانی کوتاه جواب میدهد و به مرور عمر کسبوکار و خدمات و محصولات را کم میکنند. مطمئنا اگر شرکتها با شیوهای تازه به تبلیغات کسبوکار خود در بازار اقدام کنند به راحتی میتوانند مشتریان خاصشان را به سمت خود جذب کنند.
مشتریان امروز در پی کیفیت خدمات و محصولاتند و دیگر این شیوهها روی آنها تاثیرگذار نیست، چون تمام شرکتهایی که جایزه میدهند هنوز مشتری را از اینکه جوایز عادلانه میان آنها توزیع میشود، قانع نکردهاند و در ذهن مشتری این ابهام وجود دارد که آیا واقعا جایزهای درکار است، اگر اینگونه است، با توجه به تعداد بالای جوایزی که در بازار توزیع میشوند، حداقل باید یکی از آنها نصیب دوست یا فامیل نزدیک ما بشوند، پس برندگان این جوایز چه کسانی هستند؟