مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به رشد ۳برابری ترانزیت از ۵۰۰هزار تن به ۱.۵میلیون تن در دوسال گذشته یادآور شد: براساس پیشبینیهای صورت گرفته در برنامه ششم توسعه، این عدد باید به ۸میلیون تن در سال برسد و ایران به هاب عبور و مرور ترانزیتی در منطقه تبدیل شود.
به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی به احداث دو خط حومهای در اطراف کلانشهر تهران اشاره کرد و افزود: دو خط حومهای تهران - ورامین - گرمسار و تهران -کرج- هشتگرد که عملیات اجرایی آنها تا سال آینده به پایان میرسد با هدف توسعه حملونقل حومه و اختصاص دو خط مجزا برای بخش حومهای در حال احداث است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همه این اقدامات را بیانگر فرآیند پوستاندازی راهآهن برشمرد و تاکید کرد: برای به ثمر رسیدن این اقدامات نیاز است پشتیبانی قوی از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی در عقبه فعالیتهای ریلی وجود داشته باشد. پورسیدآقایی با بیان اینکه مردم باید در چنین فرآیندی پشت سر و حامی راهآهن باشند، گفت: برای دستیابی به اهداف ذکر شده نیاز است بسیاری از خطوط دو خطه، بسیاری از ایستگاههای مدرن و بسیاری از امور به بخش خصوصی واگذار شود. در کنار همه این اقدامات به امنیت، اعتماد و اطمینان نیاز است.
مدیرعامل شرکت راهآهن به واگذاری بسیاری از امور به بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: قطعا در واگذاری بسیاری از امور به دست بخشخصوصی چالشهایی پیش رو خواهد بود و نهادهای امنیتی و انتظامی باید در این بخش بسیار هوشیار و زیرکانه عمل کنند.
وی ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه میزان جابهجایی بار در راهآهن باید طی پنجسال از ۳۵ میلیون تن به ۹۱ میلیون تن و میزان جابهجایی مسافر نیز از ۲۵ میلیون مسافر فعلی در بخش بین شهری به ۴۲ میلیون و در بخش حومه به ۲۰ میلیون یعنی مجموعا ۶۲ میلیونمسافر در سال برساند و همه این اقدامات باید تا سال ۱۳۹۹ که زمان خیلی دوری نیست، تحقق پیدا کند.
پورسیدآقایی به ایجاد شبکه قطارهای سریعالسیر اشاره و عنوان کرد: عملیات اجرایی مسیر تهران - قم- اصفهان برای سیر قطارهایی با سرعت ۲۵۰تا۳۰۰ کیلومتر آغاز شده است. ضمن اینکه برای مسیرهای دیگر نیز در حال مذاکره با کشورهای خارجی هستیم.