یکی از سادهترین، کوتاهترین و موثرترین ایدههای تجاری موجود، تشویق افراد به ایجاد گروههای حمایتی و چالشی است. شرکتها و سازمانهای تجاری بسیار زیادی تا به امروز از این ایده استفاده کردهاند. به نظر میرسد این روش یک متد ضروری برای ایجاد روحیه کار گروهی، افزایش بهرهوری و تاثیرگذاری در محیط کار است.
ایده
یک گروه حمایت و چالش از چهار الی پنج کارمند تشکیل شده که همگی در یک سطح بوده و بهصورت غیررسمی و منظم مثلا ماهانه یا هفتهای یک بار ملاقات میکنند. در این ملاقات هر یک از این افراد به نوبت در زمانی 10 دقیقهای در مورد چالشها و مسائلی که با آنها درگیر هستند توضیح میدهند.
در این جلسه دیگر افراد حاضر ضمن شنیدن سخنان همکارانشان با طرح پرسشهایی از آنها در مورد مشکل مطرح شده سعی دارند تا راهحل آن مسئله را به آنها نشان دهند. هدف از برگزاری این جلسه تجویز یک راهحل برای افراد نیست، بلکه کمک به آنها در یافتن راهحل برای مشکلاتشان و به چالش کشیدن فرضیات آنها هدف اصلی و اساسی تشکیل چنین گروههایی است.
شبکه داروخانهها و داروسازیهای زنجیرهای بریتانیا از جمله شرکتها و سازمانهای تجاری هستند که این ایده را به موفقیت اجرا کردهاند. دلایل بسیار زیادی برای فعالیت گروههای پشتیبان وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
* صحبت کردن در مورد مشکلات و چالشها میتواند به شما کمک کند تا راهحلی برای آنها بیابید، حتی اگر همکاران شما در مورد آن موضوع نظر یا پیشنهادی ارائه نکنند.
* نظریات دیگران میتواند دیدگاه جدیدی نسبت به یک مشکل یا چالش ایجاد کرده یا حتی موجبات افزایش انگیزه را برای شما فراهم کند. به هر صورت آنچه در این میان مهم است حضور و مشارکت دیگران است که میتواند بسیار مفید و موثر باشد.
* افراد در این گروهها میتوانند درک بهتری از مشکلات و مسائل پیشروی خود داشته باشند. توجه به مشکلات مشترکی که ممکن است وجود داشته باشد سبب میشود تا افراد بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر همکاری کنند.
* با شنیدن مشکلات و چالشهای دیگران افراد قادر خواهند بود در برخورد با مسائل و دشواریهای پیشروی خود تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
یک گروه پشتیبان ایجاد کرده و تعدادی از همکاران را در این گروه جمع کنید و برای برگزاری یک ملاقات منظم بهصورت ماهانه یا هفتگی برنامه بریزید. در حین برگزاری جلسه یک نفر وقت را نگه میدارد و فردی که مشغول صحبت کردن است نباید بیش از 10 دقیقه سخنرانی کند. اطمینان حاصل کنید که صدای شخص سخنران در سکوت کامل به گوش همه برسد و کسی یا چیزی صحبتهای وی را قطع نکند. به شکل نوبتی از افراد حاضر در جلسه سوال کنید و نظر آنها را در مورد چالش مطرح شده جویا شوید. فراموش نکنید که اتخاذ یک رویکرد پرسشی بسیار موثر است. در طول برگزاری جلسه این پروسه را برای هریک از افراد حاضر اجرا کنید.