به گزارش فرصت امروز به نقل از اسب بخار، شروع سال ۱۴۰۴ با افزایش قیمت های شدید بازار خودرو و ارز همراه شد تا مردم نسبت به سال ۱۴۰۳ کاهش قدرت خرید خود را کاملاً حس کنند. به دنبال این قضیه دیگر به مانند سال های قبل، پس از تحویل سال افت قیمت را به دلیل کاهش تقاضا در بازار شاهد نبودیم و برعکس حتا گرانی موجب رشد بهای اعلامی نیز شد.
به این ترتیب در ابتدای سال ۱۴۰۴ با تورمی به نسبت شدید در بازار خودرو و ارز مواجه شدیم که به خودی خود نشان دهنده نامشخص بودن آینده کشور در سال جاری است.
حال اما از روز گذشته تا کنون به دلیل افزایش های بی رویه قیمت در آگهی های فروش و نمایشگاه های خودرو و عدم تمایل مردم به خرید، بهای اعلامی خودروهای تولیدی، وارداتی و مونتاژی تا حدودی کاهش یافتند و ارزان شدند. به عنوان مثال در میان محصولات مدیران خودرو، اکستریم VX که گران ترین خودروی مونتاژی ایران نیز هست از روز گذشته تا حالا حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان تر شده و به ۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون رسیده است.
در بازار خودروهای داخلی نیز هر کدام از محصولات ایران خودرو و سایپا بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان افت را ثبت کردند و نسبت به ۱۶ام فروردین ارزان تر شدند.
اما در میان وارداتی موضوع کاهش قیمت کمی حادتر بود؛ زیرا اسپورتیج توربو که یکی از خوش فروش ترین ها و مهم ترین وارداتی ها است بیش از ۲۰۰ میلیون تومان ریزش داشته و از ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون به حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون رسیده است.
نام خودرو | قیمت روز گذشته | قیمت امروز |
کیا اسپورتیج توربو | ۵,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
اکستریم VX | ۴,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا اتوماتیک آپشنال | ۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
به طورکلی باید گفت که باتوجه به زمزمه ها در مورد افزایش تعرفه واردات خودرو و تغییر در بهای فروش ارز به شرکت ها، احتمالاً آینده خوشی در انتظار بازار خودرو نباشد و مردم حتا نتوانند خودروهای به نسبت ارزان قیمت و اقتصادی تولید داخل را هم خریداری کنند و از آن ها بهره مند شوند.
بنابراین، باید منتظر ماند و دید که تصمیم دولت و مجلس برای تعرفه واردات خودرو و بهای نرخ ارز دولتی چه خواهد بود تا بتوانیم پیش بینی درستی از آینده بازار خودرو ایران داشته باشیم.