در بازاریابی، کار هر شرکت یا سازمان این است که به مردم و مصرفکننده کمک کند که کالا یا خدماتمان را که مورد نیازش هست بیابد. این کار هزینه بالایی را میطلبد و بسیاری از شرکتهایی که از بازاریابی شبکهای استفاده میکنند نسبت به شرکتهای دیگر که از این روش استفاده نمیکنند برای تبلیغات کمتر هزینه میکنند. چون آنها از روش فوقالعاده قویتری به نام تبلیغ سینه به سینه یا حرف مردم یا تبلیغ شفاهی بین مردم یا روش توصیهای آنان یا همان تقلید کردن استفاده میکنند. این موضوع نیز باعث کاهش هزینهها و پایینتر آمدن قیمت کالا یا خدمات و رسیدن نفع بیشتر آن به اعضای شبکه توزیع میشود.
طبق تحقیقات و آمارهای اعلام شده تقریبا نیمی از مصرفکنندگان چینی بهصورت زبانی در مورد برندها و مارکهای مورد علاقهشان در گفتوگوهای روزانهشان صحبت میکنند. استفاده از رسانهها در حال افزایش و تبلیغات در حال رشد است اما هنوز آنچه که محصولات جدید را محبوب میکند همان تبلیغات زبانی افراد است. در واقع این نوع از تبلیغات در دنیا باعث ایجاد رقابت در بین صاحبان كالا برای معرفی تولیدات خود میشود. در ایران نیز این موضوع اهمیت دارد و تقاضا بیشتر بهصورت شفاهی و سینه به سینه بوده و كمتر بهصورت تصویری یا نوشتاری ارائه میشود، این درحالی است كه فرهنگ تبلیغات تصویری در سایر کشورهای دنیا جایگاه خود را پیدا كرده است.
البته این در شرایطی است که با ظهور شبکههای اجتماعی و بروز چهره جدید شبکه جهانی اینترنت، تبلیغات دهان به دهان شکل پیچیدهتری به خود گرفت. این مکانهای مجازی جدید امکان گفتوگوی همزمان میلیونها نفر را در مورد مباحث مختلف فراهم کردند و همین موضوع جایگاه تبلیغات دهان به دهان را در ابعاد رسانهای شرکتها پر رنگتر کرد و باعث قدرتمندتر شدن هر چه بیشتر آن شد.
ناگفته نماند که موفقیت در بازاریابی دهان به دهان به نوع محصول یا خدمتتان نیز بستگی دارد. همچنین فاکتورهایی از جمله میزان قدمت برند، دانش برند، تمایز، تناسب بین محصول و مخاطب، رضایت از محصول و... نقش کلیدی در ایجاد تبلیغات دهان به دهان برای یک محصول یا برند دارند. در واقع بازاریابی دهان به دهان از دو عنصر تشکیل شده است؛ برنامه که عبارت است از اطلاعات خوب یا بدی که از کسبوکار شما به بیرون انتقال داده میشود. مکانیزم انتشار که در مورد بازاریابی دهان به دهان مکانیزم انتشار در واقع همان کلماتی هستند که از دهان خارج میشوند.
باید به یاد داشته باشیم که صرفا کلمات نیستند که در بازاریابی دهان به دهان استفاده میشوند بلکه عناصر دیگری نیز میتوانند جایگزین کلمات شوند مثل تصاویر. گاهی اوقات تصاویر جا افتاده ذهنی خیلی سریع میتواند عمل کند. اصوات، مثلا اگر چشم ما را ببندند و یک تبلیغ را برای ما پخش کنند ما به راحتی میتوانیم حدس بزنیم که این تبلیغ مربوط به چه شرکتی است. نشانهها، میتوان آرم و نشانه بسیاری از شرکتها را نمونهای از این نوع دانست. با کمی هوش و دقت با توجه به نوع کسبوکار ما باید ببینیم که کدام یک از این عناصر برای بازاریابی دهان به دهان در مورد کسبوکار ما موثرتر است.