در قسمت پیشین، بخشهای اصلی تجربه مشتری براساس مدل جامع مدیریت تجربه مشتری را مجددا بررسی و مرور کردیم. اشاره کردیم که مبحث رنگ، بیشتر در بخش مکانیکی و تا حدی در بخش انسانی جلوهگر بوده و اثراتی را بر تجربه مشتری خواهد گذاشت. مثالی از خرید مشتری در یک فروشگاه لوازیم خانگی زده و المانهایی را که حضور رنگ در آنها بر تجربه مشتری اثرگذار خواهد بود برشمردیم. امروز به بررسی کلی تعدادی از گروههای رنگ خواهیم پرداخت.
1- گروه رنگ نارنجی: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، هیجان را نشان میدهد، نشانه گرمی بوده و از طرف دیگر نشانه هشدار است. از نگاه بازاریابی، باعث واکنش به خریدوفروش میشود، میتواند نشانه یک برند شاد و صمیمی باشد و بسیاری از فروشندگان از آن استفاده میکنند. نمونه شرکتهایی که از این رنگ استفاده کردهاند، فایرفاکس، فانتا و آمازون هستند.
2- گروه رنگ زرد: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، گرمی و شادی را افزایش میدهد، باعث خستگی چشم میشود، باعث گریه نوزاد میشود، پروسه فکری را تحریک و سیستم عصبی را تحریک میکند. از نگاه بازاریابی، نشانه ایدهآلگرایی و جوانگرایی است، خلوص را نشان میدهد و برای جلب توجه در فروشگاهها استفاده میشود. نمونه شرکتهایی که از این رنگ استفاده کردهاند، نیکون و دی اچ ال هستند.
3- گروه رنگ آبی: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه آرامش است، به رنگ سرد معروف است، تولید را افزایش میدهد، بیشتر توسط آقایان استفاده میشود. از نگاه بازاریابی، بیشتر در ادارهها و نیز بیشتر در شرکتهایی که مبنای آنها تولید است و در بازار بهصورت غیرتهاجمی رفتار میکنند، استفاده میشود. نمونه شرکتهایی که از این رنگ استفاده کردهاند، فورد و اورالبی هستند.
4- گروه رنگ سبز: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه پول است، نشانه طبیعت است، نشانه رشد جدید است. از نگاه بازاریابی، با ثروت هم معنا است، نشانه باروری است و نشانه آرامش در فروشگاههاست. نمونه شرکتهایی که از این رنگ استفاده کردهاند، جیپ، HTC و اندروید هستند.
5- گروه رنگ قرمز: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، موجب ایجاد احساسات زیاد میشود و اشتیاق را افزایش میدهد. از نگاه بازاریابی، باعث افزایش ضربان قلب و افزایش فروش میشود و گاها در لباس فروشندگان یا حتی مبلمان آنها استفاده میشود. نمونه شرکتهایی که از این رنگ استفاده کردهاند، CNN، مک دونالد و تویوتا هستند.
6- گروه رنگ بنفش : این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه ثروت و موفقیت و دانش است، بسیاری از پادشاهان از این رنگ استفاده میکردند. از نگاه بازاریابی، برای آرامش استفاده میشود، برای محصولات زیبایی استفاده میشود و نشانهدهنده یک برند خلاق است. نمونه شرکتهایی که از این رنگ استفاده کردهاند یاهو و وایبر هستند.
در نهایت به این نکته باید دقت کرد، انتخاب رنگ به نوع کسبوکار شما، هدف شما در مدیریت تجربه و هدایت احساس مشتری، نوع کالا یا خدمت شما و نیز قولی که برند شما به مشتری داده است وابسته خواهد بود.
ارتباط با نویسنده: Email:payam.navi@gmail.com
مدرس و مشاورCRM ، CEM و باشگاه مشتری