زمانی که ترامپ رسما ریاست جمهوری را به دست می گرفت درگیر یکی از بزرگ ترین ادغام های دنیا شده بود. در اواسط ژانویه هیو گرانت و وارنر بومن مدیر عاملان شرکت های مونسانتو و بایر در یک بیانیه مشترک اعلام کردند نشستی بسیار پربار با رئیس جمهور آینده درباره ادغام بالقوه 66 میلیارد دلاری شان داشته اند.
این ادغام که دو کمپانی در سپتامبر اعلانش کرده بودند باعث به هم پیوستن گروه دارویی و شیمیایی آلمان-بایر و غول تولید کننده بذر آمریکایی، مونسانتو می شود. حرکتی که این دو کمپانی می گویند باعث بالا رفتن تحقیقات و بدعت در کشاورزی خواهد شد.
راب فرلی، مدیر ارشد بخش تکنولوژی مونسانتو به Business Insider می گوید تا سال 2050 دنیا 10 میلیارد نفر جمعیت خواهد داشت و تقاضای بازار برای مواد غذایی دو برابر خواهد بود. تمام هدف در این است که اتحاد بین بایر و مونسانتو به این دو شرکت اجازه می دهد سرمایه گذاری کنند و خلاقیت بیشتری داشته باشند و برای دو برابر کردن محصولات غذایی در دنیا بدعت گذاری های بزرگی لازم خواهد بود.
کشاورزان با آنها هم عقیده نیستند. کلی گوویر، کشاورزی در نبراسکا به Business Insider می گوید «از نگاه من آنها دقیقا حرفی را می زنند که اکثر افراد این صنعت آن را باور ندارند.» او از نسل پنجم کشاورزان آمریکایی است که در مزرعه خانوادگی 120 هکتاری که سویا و ذرت می کارند کار می کند. آنها در 12سال اخیر از محصولات مونسانتو در مزرعه شان استفاده می کنند و اگر این ادغام به ثمر برسد خانواده گوویر انتظار دارند قیمت بذر و مواد شیمیایی افزایش پیدا کند.
قیمت لوبیا و سویا به پایین ترین حد خود از سال 2012 رسیده است و این افت بها می تواند مزرعه های خانوادگی کوچک زیادی را در موقعیت مالی سختی قرار دهد. وسعت قرارداد بایر-موسانتو (این بزرگ ترین ادغام سال 2016 بعد از اتحاد AT&T و Time Warner بود) حکم می کند که آنها باید در 30 کشور از قانونگذاران تاییدیه بگیرند.
نشست آخر در برج ترامپ که پیش از اعلام نامزد وزارت کشاورزی توسط ترامپ صورت گرفت نشان می دهد که این قرارداد به احتمال زیاد تایید رئیس جمهور را به همراه دارد. در بیانیه ای بومن و گرانت عنوان کردند که رئیس جمهور هم در نیاز صنعت کشاورزی به نوآوری و تغییر با آنان هم عقیده است. در همین راستا این دو کمپانی بر برنامه شان برای سرمایه گذاری 16 میلیارد دلاری برای تحقیق و گسترش بین المللی در طول شش سال تاکید کردند.
(به طور متوسط سالانه 2.67 میلیارد دلار)مارک کانلی، تحلیلگر کشاورزی در شرکت پیمانکاری و سرمایه گذاری CLSA Americas می گوید: «بهتر است برویم سر اصل مطلب؛ این کمپانی ها می خواهند بیشتر پول در بیاورند، می خواهند قیمت ها را بالا ببرند. هیچ شرکتی در این صنعت نیازی به ادغام و اتحاد برای نوآوری در کشاورزی ندارد.» نماینده بایر در بیانیه ای به Business Insider اذعان داشته که آنها اغلب با ادعاهایی مبنی بر اینکه این اتحاد باعث افزایش قیمت ها و کاهش خلاقیت و رقابت می شود، روبه رو می شوند. ما با این اظهارات مخالفیم.
ما با کمپانی های بسیار قدرتمندی در حال رقابتیم که محصولات مشابه را عرضه می کنند و قابلیت تحقیقات و نوآوری های شان بالاست. ما تنها در صورتی موفق خواهیم شد که ارزش محصول پیشنهادی مان بیشتر از سایر رقبا باشد و به خلاقیت مان ادامه بدهیم. همچنین ما به این باور رسیده ایم که در صنعت پر رقابتی مانند کشاورزی تاثیری که خلاقیت تولید می کند باعث افزایش درآمد کشاورزان می شود.
تاد انی، کشاورز نسل چهارم از مونتانتا می گوید منفعتی در ادغام و اتحاد شرکت های تامین مواد اولیه و محصولات شیمیایی کشاورزی ندیده است. ما از سال 1935 در اینجا مزرعه داریم. من 40 ساله ام و نابودی بسیاری از مزرعه های خانوادگی را به چشم دیده ام. آنها از گردونه رقابت خارج می شوند چون نمی توانند مبالغی را که این کمپانی ها برای مواد اولیه می خواهند پرداخت کنند.
در مزرعه ارنی گندم، جو و نخود فرنگی تولید می شود و او از Roundup (محصول سم کشی شرکت مونسانتو) استفاده می کند. او می گوید امسال او و پدرش تصمیم گرفته اند که برای کم کردن هزینه ها 50درصد کود کمتری استفاده کنند.