در حال حاضر بهطور روزانه شاهد 10کشته و صدها زخمی در حوادث رانندگی در سرتاسر جهان هستیم. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا کیسههای هوای خودرو در کاهش این آمار دخیل بودهاند؟
با نگاهی به 25 سال گذشته در مییابیم که پاسخ مثبت است. سالها گذشت تا به مرور زمان این فناوری به تکامل رسید و خودروسازان به این نتیجه رسیدند که به کارگیری این فناوری در اتومبیلهای نسلهای جدید ضروری مینماید. ابتدا کیسههای هوا به خاطر آن دسته از افرادی که حاضر به بستن کمربند ایمنی نبودند ایجاد شد اما هنوز باور بر این است که این دو، باهم عملکرد بهتری خواهند داشت. بهخصوص اینکه خودروهای بسیاری هنوز از داشتن کیسههای هوای استاندارد بیبهرهاند.
سوال اساسی این است هنگامی که راننده و سرنشین جلوی یک خودرو که هر دوی آنها کمربندهای ایمنی خود را بستهاند، در صورت بروز تصادف، کدام یک از این دو تجهیزات ایمنی نقش موثرتری در کاهش صدمات خواهد داشت؟ براساس یک آمار در کشور آمریکا در سال 2001 حدود 4هزار نفر به خاطر بستن کمربند ایمنی و کیسههای هوا نجات یافتند؛ در سال 2000 حدود 1800 نفر تنها به خاطر بستن کمربند ایمنی و 548 نفر نیز به لطف کیسههای هوا جان سالم به در بردند.
در واقع به طور کلی آمارها نشان میدهد که کمربندهای ایمنی 48 درصد تاثیر مثبت در کاهش صدمات و کیسههای هوا 14 درصد نقش موثر ایفا میکنند. در حالیکه عملکرد هر دوی آنها باهم میزان تاثیرگذاری را تا 53.72درصد افزایش میدهد. البته این آمار در خودروهای مدرنی که به 10 کیسه هوا مجهزند بیشتر هم میشود. مثلا در خودروهای کلاس E مرسدس بنز، کیسههای هوا در دو طرف صندلیها نیز تعبیه شده که در برخوردهای قریبالوقوع نقش بارزی داشته و آسیبها را به حداقل میرسانند. در نهایت باید اذعان کرد، بعد از گذشت سهدهه هنوز نمیتوان تاثیر کیسههای هوا را به اندازه کمربندهای ایمنی مفید دانست.
* منبع: automobilemag.com