از اوایل دهه 80 میلادی، صنعت توریسم و گردشگری در سراسر دنیا با رشد چشمگیری روبهرو شد. از آغاز سال 2000 میلادی تاکنون، آژانسهای مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی بهعنوان صنایعی پولساز، مبالغ قابل توجهی را به اقتصاد کشورها تزریق کردند. گزارشهای اقتصادی نشان میدهد، آژانسهای مسافرتی موفق، سالانه میلیونها دلار درآمد و سود جذب میکنند. نخستین نکتهای که در مورد سفر با تورها و آژانسهای گردشگری به ذهن مسافران میرسد، کیفیت هتلها، امنیت پرواز، مدت زمان سفر و هزینههای جانبی است. اما نقش تورلیدرها، یا راهنمایان گردشگری، نقشی است که گرچه، گاه چندان دیده نمیشود اما از اهمیت زیادی برخوردار است. نشریه ایندیپندنت اخیراً لیستی از موفقترین آژانشهای گردشگری ارائه کرده و برای انتخاب هر یک از آژانسها، دلایلی عنوان کرده است.
نکته جالب، اهمیت حضور تور لیدرهای مجرب بهعنوان یک امتیاز مهم در انتخاب آژانسها در لیست بهترینهاست. این لیست که با مشاوره چندین کارشناس سفر و اقتصاد توریسم تهیه شده شامل نام شرکتهای بزرگ مسافری است. یکی از این نمونهها، شرکت مسافرتی «صدف لندن» است. برای توضیح در مورد این شرکت نوشته شده است: با مسافرت از طریق شرکت صدف، «نهتنها نیازی به نگرانی در مورد قیمتها و هزینههای مسافرت نخواهید داشت، بلکه برای عکس گرفتن به بهترین لوکیشنها هدایت میشوید و خاطراتی زیبا ثبت خواهید کرد» این جملات ساده حاوی پیام مهم و غیرمستقیمی هستند. اغلب مسافران امروزی به لطف دستگاههای عکسبرداری دیجیتال و عضویت در شبکههای اجتماعی، علاقه زیادی به عکاسی دارند. در این توصیف به این نکته اشاره شده که تور لیدرهای این آژانس بهترین و زیباترین مناطق هر شهر را میشناسند و مسافران را در عکاسیهای زیبا یاری خواهند کرد.
سود اقتصادی و اهمیت تورلیدرها
- استخدام تور لیدرهای حرفهای؛ مرکز بینالمللی مطالعات آژانسهای مسافرتی، هر سال لیستی از موفقترین راهنماهای گردشگری در دنیا ارائه میدهد، این لیست که اغلب شامل تورلیدرهای جوان است، ثابت میکند، تورلیدر موفق نهتنها باید به منطقه گردشگری، زبان، آداب و رسوم و مسائل مشابه مسلط باشد، بلکه باید درک درستی از مسائل افتصادی و وضعیت مالی مسافران داشته باشد. «بس ایرونگ»، مدیر ارشد سفرهای خارجی در آژانس مسافرتی نیویورک که در لیست موفقترین تورلیدرهای جهان قرار دارد، بهعنوان یکی از پولسازترین کارمندان آژانس شناخته میشود. وی رمز این موفقیت را چنین تشریح میکند: (برای بسیاری از همکاران من فرقی ندارد مسافران چه وضعیت مالی دارند، اما من بنا بر وضعیت مالی مسافران تلاش میکنم آنها را به سمت تفریحات، فروشگاهها و موقعیتهایی سوق دهم که هم لذت کافی ببرند و هم از نداشتن بودجه مناسب دلزده نشوند. بسیاری از مسافران در مواجهه با قیمتهای بالا در فروشگاههای مشهور دچار سرخوردگی میشوند و خاطره خوبی از سفر نخواهند داشت. همین امر باعث میشود تمایل دوباره برای سفر با آژانس ما را از دست دهند و حتی دوستان خود را نیز از سفر با ما منصرف کنند. اما درصورتیکه خاطره خوبی از سفر داشته باشند، نهتنها باز هم با ما سفر میکنند، بلکه سود اقتصادی ما را دوچندان میکنند. در واقع این یک روش تضمینی برای حفظ مشتری و ثبات اقتصادی در تورها محسوب میشود.)
- هدایت صحیح مسافران؛ شاید یکی از مهمترین رموز موفقیت آژانسهای مشهور هدایت صحیح مسافران است. بسیاری از آژانسهای مشهور بهصورت گویا، تورلیدرهای هوشمند صوتی دارند. این بدان معناست که وقتی شما بهعنوان یک مسافر با یک آژانس تماس میگیرید و تمایل دارید از مشخصات شهر موردنظر و جاذبههای توریستی آن پیش از سفر آگاه شوید، میتوانید به صدایی گوش دهید که از پیش ضبط شده و به شما میگوید آیا شهر موردنظر برای شما مناسب است یا خیر. کارشناسان اینترنتی، نوع دیگری از تور لیدرهای مجازی هستند که در سایتهای گردشگری، مشاوره آنلاین میدهند. مرحله مهمتر، اما سفر حقیقی است. بسیاری از آژانسهای مشهور سالهاست از تورلیدرهای محلی برای برخی از سفرهای خود استفاده میکنند. این روش بهویژه برای سفر به مناطق کمتر دیده شده و ناشناخته مرسوم است. تجربه نشان داده سفر با راهنماهای محلی به سبب شناخت مناسب آنها از منطقه برای بسیاری از مسافران جذابتر ارزیابی شده است.
روش دیگر، روش تورهای گروهی
تجربه –هدایت است، این روش که اغلب افراد جوانتر و ماجراجو را جذب میکند، به شکل هدایت نامحسوس و کشف زیباییهای منطقه به شکل تجربی، توسط خود مسافران صورت میگیرد. در این روش تورلیدر، دخالت مستقیمی بر روند مسیر و حرکت گردشگران ندارد و تنها در مواقع لزوم به مسافران جهت میدهد. بهطورکلی آژانسی از لحاظ اقتصادی، موفقتر است که بداند مسافرانش به کدام یک از شیوههای هدایت تمایل بیشتری دارند.