قاب عکس، گلدان یا لیوانی با تصویر آخرین تعطیلاتی که رفته اید از جمله لوازمی است که کارمندان برای میز کار خود می پسندند. انتخاب این لوازم برای حفظ آسایش شخصی بسیار مهم است و این فضای غیر شخصی را مطلوب می سازد.
تصور آنکه دفتر کار، تنها محیطی برای کار کردن است، اشتباه بوده و در واقع محلی است که کارمندان آن را از آن خود می دانند؛ فضایی که بنابر قوانین شرکت، سابقه کاری یا مرتبه هر کارمند، به هر شخص اختصاص داده شده است.
خانم Monjaret Anne، مدیر تحقیقات در مرکز ملی پژوهش های علمی CNRS بیان می کند: «ایجاد آشیانه ای مختص به خود، چه در فضاهای محدود یا شخصی، به منظور فراهم آوردن آسایش کارمندان در محل کار لازم و ضروری است.»
تـمایـــل بـه شخصی سازی، نه تنها برای مکان، بلکه برای اشیا و ابزاری که شرکت ارائه می دهد نیز صورت می گیرد: شخصی ترجیح می دهد گوشی تلفن خود را به نحوی خاص قرار دهد، همکار کناری او خودکار و ماژیک های رنگارنگ را جمع آوری می کند؛ در حالی که دیگری ترجیح می دهد بی تفاوت باشد و تمام تجهیزات میز کارش را در کشوهایش مرتب کند. اگرچه بخشی از عوامل در رابطه با مسئله راحتی و رفاه هستند، بخشی دیگر از جنبه های مختلف شخصیت فرد و از ارتباط وی با کار، پرده برمی دارند.
تلنبار کردن کاغذها
هیچ دفتر کاری بدون کاغذ وجود ندارد! کاغذ ها برای برخی محدود به پرونده های جاری یا برچسب های کوچک بوده و برای برخی دیگر، انبوهی از اسناد. حین انجام کار نیز این افراد به دنبال آن هستند تا قلمروی خود را محصور کرده، دیواری بسازند تا بتوانند پشت آن پناه گیرند. اینها نشانه شخصیتی نگران است که احتیاج دارد تا خاطر جمع شود و خود را از چشم دیگران پنهان کند.
قاب عکس های بسیار
عکس های قاب گرفته شده از اعضای خانواده کم کم از میز های کار ناپدید می شوند، اما به آن معنا نیست که کودکان و همسران از محیط کاری حذف شده اند. در حال حاضر، تصاویر خاطره انگیز به عنوان تصویر پس زمینه کامپیوتر ها یا گوشی های هوشمند ظاهر می شوند، حتی توسط کارفرمایان. این نشان دهنده تغییر نگرش است. «با توسعه فناوری های جدید، حوزه های شخصی و حرفه ای به طور فزاینده ای در هم تنیده شده اند.»
یا در مواردی دیگر عکس هایی که یادآور سفر ها یا سرگرمی ها هستند، از قدیمی ترین وسایل در دفتر کار محسوب می شوند. این مسئله به نوعی برای حفظ ارتباط با دنیای خارج از کار است، که به ما یادآوری می کند چه کسی هستیم. اما در صورتی که تعداد عکس ها بیش از حد باشد، نشان دهنده شخصی است که بازهم احتیاج به اطمینان مجدد دارد.
گاهی نیز به نوعی فرصتی ا ست برای اینکه خود را نشان دهیم.«هرچه در سلسله مراتب اداری مرتبه بالاتری داشته باشیم، عکسی پسندیده تر ارائه می دهیم. در واقع ما تصویری را نشان می دهیم که بازتاب تصورمان از خود است.» علاوه بر مبلمانی که اغلب لوکس تر از بقیه هستند و تجهیزات کامپیوتری رده بالا، برخی از مدیران علاقه دارند عکس سفرهای خود را به نقاط دوردست یا اشتیاق شان برای ورزش های سنگین یا اتومبیل های زیبا را قاب بگیرند. در حقیقت، راهی برای نشان دادن قدرت خرید بیشتر آنها و تحکیم موقعیت شان در چارچوب سلسله مراتب جامعه.
گلدان گیاه
زمانی که هنوز طراحان داخلی به حضور آن فکر هم نمی کردند، این کارمندان بودند که ابتکارعمل به خرج داده و برخی گیاهان را به دفتر کار خود آوردند. به نوعی پاسخگویی به نیاز بنیادین «افزودن کمی گیاهان سبز و شور و زندگی، در جهانی که از مواد معدنی ساخته شده است». بی دلیل نیست که در مکان های ورودی، همیشه دسته ای گل یا ترکیبی از گیاهان وجود دارد.
اما برای کارمندان پاسخ به نیازی فراتر از جنبه تزیینی آن است. حضور این گیاهان امکان برقراری ارتباط با دیگران را میسر می سازد. زمانی که کارمندی به تعطیلات می رود، گلدان هایش را به همکارش می سپارد که این خود نوعی برقراری ارتباط به شمار می رود. همچنین موقعیتی برای تبادل توصیه هایی درباره نگهداری آن است. حتی گاهی اتفاق می افتد که از گیاهان همدیگر قلمه هم بزنند. این گفت وگو ها پیرامون موضوعی خارج از بحث کار بوده و موقعیتی برای شناخت بهتر یکدیگر و داشتن نگاه تازه ای درباره مردم اطراف است.
علاوه بر اینها، گیاهان می توانند نمایانگر سلامت یک تیم باشند. «اگر به دفتری وارد شویم و تمامی گیاهان پژمرده باشند درحالی که هیچ کس حتی نگاهی هم به آنها نیندازد، پس باید درباره وضعیت سلامت محیط نگران شد.»
لیوان طرح دار
طرفداران چای یا قهوه اغلب روی میز کار خود یک فنجان مخصوص به آن دارند. گاهی اوقات هدیه ای از طرف شرکت با آرم حک شده به روی آن است که کارمند گمان می کند مناسب نیست آن را به خانه ببرد، زیرا در حوزه شخصی اش ناهماهنگی ایجاد می کند. گاهی نیز لیوانی است که در خانه داریم ولی علاقه ای به نگه داشتن آن نداریم، بنابراین، برای دفتر کار بسیار مفید خواهد بود. در هر دو مورد، کارمند آنچنان روی این ابزار سرمایه گذاری نمی کند، چراکه فقط کاربردش برای او مهم است.
در مقابل، طرح روی لیوان ممکن است یادآور خاطره ای باشد، برای مثال در طول تعطیلات خریداری شده باشد. در این مورد، نوشیدن در آن یادآور لحظات دلنشین است. گاهی هم مانند عروسک کودکان، ابزاری جدا نشدنی از فرد و نشان دهنده اطمینان داشتن به خود است.