Novozymes یک شرکت شناختهشده بینالمللی در زمینه پژوهشهای آنزیمی است. این شرکت یک «مجموعه طلایی» از راهبردها را معین کرده که درباره توجه به نیازهای مشتریان و کارکنان هشدار داده است. نتیجه این هشدار این بود که بلندپایگان این شرکت متوجه شدند بعضی از معضلات نیاز به توجه زیادی دارند:
تعارضهای بیرونی هنگام مذاکره برای قرارداد:
1- تفاوت در دیدگاهها
2- توانایی ارزشدار کردن محصولات و به اشتراکگذاری آنها با کارکنان
3- مدیریت توقعات (عرضهکننده/ خریدار/ توزیعکننده).
تعارضهای داخلی:
1- مدیریت تیپهای شخصیتی متفاوت
2-تعارضهای میانتیمی یا درونتیمی
تعارضهای احتمالی هنگام به نتیجه رسیدن قرارداد (نیازمند پیشبینی):
1- چگونگی کنار آمدن با قرارداد فسخ همکاری با نمایندگان یا توزیعکنندگان
2- میانداری در تعارضهای احتمالی
اراده Novozymes بر مشارکت فعال در حل و فصل معضلاتی بود که میتوانست تعارضها و چه بسا مشکلات حقوقی را در آینده رقم بزند. آنها با در نظر گرفتن این موضوع، راهنمای درخواست CEDR را بهعنوان نقشه راه خود تعیین کردند.
این برنامه قراردادی که تعامل در آن بسیار به چشم میخورد، تمرینهای عملی، افزایش خودآگاهی، بالا بردن دانش درباره استراتژیهای مذاکره و مدیریت مناسب تعارض را در کنار هم قرار داد و به این دلایل گسترش خوبی یافت.
این آموزش دو هدف را برای مدیران دنبال میکرد؛ یکی اطمینان از اینکه مدیران شرکت از احتمالات موجود آگاه هستند و دیگر اینکه همین مدیران به دنبال تقویت مهارتهای مرتبط با مدیریت تعارض و مذاکره در خودشان هستند. این مدیران که از سراسر اروپا فراخوانده شدند یک دوره دو روزه آموزش و کار تیمی را سپری کنند.
با توجه به بافت کاری این مدیران برخی از اهداف مهم این نوع آموزش برای آنها به این شکل است:
گسترش آگاهی درباره ابزارهای گوناگون مدیریت تعارض
- شناساندن کاربرد و تاثیرگذاری عواملی چون میانداری، سنجش سریع و بیطرفانه، داوری و تشخیص کارشناسی
- تجزیه و تحلیل اولویتهای خود افراد در مواجهه با تعارض
- بالا بردن درک افراد درباره استراتژیهای تعارض جایگزین
- داشتن مدیریت یا ساختار تیمی مطمئن
- افزایش آگاهی از اثر ارزشهای فرهنگی و سبکهای ارتباطی گوناگون در تعارض
حاضران در این کار گروهی با دانشگاهیان و نمایندگان شرکت Novozymes ارتباط تنگاتنگی داشتند. این ارتباط کاری قوی منجر به ایجاد محتوای مناسب و پروزن شد، بهطوریکه هدف تعیینشده قابل دستیابی باشد. گذشته از این، ارتباط قوی با مدیران باعث شد نیازهای هریک از شرکتکنندگان در این دوره آموزشی مورد بررسی قرار گیرد. بازخوردی که بلافاصله بعد از اتمام دوره گرفته شد حکایت از نتایج مثبت داشت، اما آگاهی از نتایج طولانیمدت نیز اهمیت خاص خود را داشت.
وقتی از آندریاس دیتریچ، یکی از مدیران Novozymes درباره این دوره آموزشی سوال شد، گفت که تیم مدیریتی فعلی «بهترین» هستند و «مثل ساعت» کار میکنند.